سبک زندگی

در مراسم اربعین تماس با ایران از سیم کارت ایرانی به صرفه است یا سیم کارت عراقی؟

مجله مهر: زائرینی که این روزها راهی کشور عراق هستند، برای استفاده از سیم‌کارت دو انتخاب دارند. اولین گزینه استفاده از سیم‌کارت ایرانی و پرداخت هزینه‌ رومینگ و مکالمات است و دومین گزینه هم خرید سیم‌کارت عراقی است. اگر سیم‌کارت ایرانی را برای این سفر انتخاب می‌کنید، فراموش نکنید که حتما از بسته‌های ویژه مکالمه و اینترنت استفاده کنید تا هزینه‌هایتان کمتر شود.

اما اگر هم سیم کارت عراقی را انتخاب می‌کنید حتما در نوع خرید خود دقت کنید. چند شرکت فعال در عراق هستند که سیم کارت‌های مسافرتی هفت و ۱۵ روزه را با اینترنت نامحدود به مشتریان ارائه می‌کنند. البته می‌توانید با ارائه پاسپورت، سیم‌کارت‌هایی با عمر طولانی‌تر دریافت کنید که طبعا قیمت آنها نیز متفاوت است.

ابتدا باید حتما توجه کنید که خرید سیم کارت از مراکز معتبر در عراق انجام شود و همانجا هم از فروشنده بخواهید یا سیم کارت و کد فعالسازی را روی گوشی شما نصب کند. اما درباره هزینه‌ها باید گفت مثلا برای اپراتور آسیاسل، مبلغ سیم کارت ۱۰ هزار تومان است که سه هزار تومان آن مربوطه شارژ اولیه است. با این سه هزار تومان می‌توانید حدود سه دقیقه با ایران صحبت کنید.

یا سیم کارت zain را با سه دقیقه مکالمه رایگان و یک هفته اینترنت نامحدود، حدود ۱۲هزار دینار به فروش می‌رسانند.  

البته وزیر ارتباطات نیز توصیه کرده که زائران از سیم کارت عراقی استفاده کنند چرا که به گفته او، هزینه رومینگ بالاست. البته با توجه به نرم‌افزارهای بسیاری که برای برقراری تماس صوتی و تصویری وجود دارد، برخی از مسافران صرفا به دنبال خرید و کسب اطلاع از وضعیت اینترنت هستند.

البته آذری‌جهرمی گفته که: «شرکت‌های عراقی برای برخی موکب‌های بزرگ در مسیر راه که اطلاع رسانی می‌شوند، اینترنت رایگان در نظر گرفته‌است.» وزیر ارتباطات همچنین وعده اینترنت رایگان در نزدیک مرز را هم داده است.

اما به طور کلی سه سیم‌کارت زین، کورک‌تلکام و آسیاسل برای زائران قابل استفاده است.

بنا به گفته زائرینی که در چند روز اخیر به عراق سفر کرده‌اند، به دلیل اجتماعات مردم عراق در برخی شهرها، اینترنت شرکت‌های عراقی مختل شده و با مشکلاتی مواجه شده است.   پس حتما قبل از خرید از آنتن دهی و برقراری ارتباط این سیم‌کارت‌ها اطمینان حاصل کنید.

همین موضوع سبب شده تا استفاده از سیم کارت های ایرانی؛ حتی با اندکی هزینه بیشتر باب شود. در همین راستا در روزهای اخیر با رایزنی‌هایی که وزارت ارتباطات با دو اپراتور ایرانسل و همراه اول داشته است، تعرفه‌هایی را ویژه مراسم اربعین مصوب کرده که صبح امروز اعلام شدند.

 با این حال، اگر قصد استفاده از سیم کارت ایرانی را دارید هم باید مراقب هزینه‌های مکالمه باشید و هم به فکر هزینه رومینگ. بخصوص اگر سیم کارتتان دائمی است و نیاز به شارژ اولیه ندارد. چون ممکن است بعد از سفر با قبض‌های نجومی روبه رو شوید.

از صبح امروز آخرین تعرفه هزینه رومینگ توسط اپراتورها اعلام شد و هزینه یک گیگ اینترنت برای هر دو اپراتور به ۱۸۰ هزار تومان رسید.


پیاده روی اربعین که سالانه میلیون‌ها ایرانی عاشق اهل بیت را راهی کربلا می‌کند، به نوعی بزرگترین همایش ورزش همگانی در دنیا نیز محسوب می‌شود که مردم به صورت خانوادگی یا جمع دوستان عازم می‌شوند و نیازمند وسیله ارتباطی همراه با هم هستند

در مراسم اربعین تماس با ایران از سیم کارت ایرانی به صرفه است یا سیم کارت عراقی؟

عده زیادی از شیعیان و عاشقان سیدالشهدا از جمله ورزشکاران و آن دسته از افرادی که به پیاده روی طولانی اربعین و اظهار ارادت به خاندان پیامبر عادت دارند، هرساله راهی این سفر معنوی می‌شوند که به نوعی بزرگترین همایش ورزش همگانی دنیا نیز محسوب می‌شود.

یقینا برای اکثر ایرانیان در این سفر زیارتی و دینی، خرید سیم کارت های ایرانی یا عراقی برای سفر اربعین مهم است. هر ساله با نزدیک شده به اربعین حسینی سوالی که ذهن مسافران اربعین را مشغول می کند این است که : خرید سیم کارت های ایرانی یا عراقی؟

سیم کارت عراقی به صرفه تر است

کاربران اپراتورهای مختلف برای تهیه سیم کارت های به صرفه تر برای سفر اربعین به مراکز فروش سیم کارت مراجعه می کنند. با توجه به هزینه های رومینگ می توان گفت هزینه خرید سیمکارت های عراقی مقرون به صرفه تر و کاربردی تر می باشد. علاوه بر این به دلیل حجم عظیم زوار اربعین، معمولا سرویس رومینگ در روزهای راهپیمایی اربعین دچار مشکل می شود و برای زوار بهتر است با خرید سیم کارت عراقی و استفاده از شبکه های ارتباطی کشور عراق، از بهترین راه برای برقراری ارتباط با ایران استفاده نمایند.

البته خرید سیم کارت عراقی قطعا هزینه های ارتباطی کمتری را نیز برای مسافران به دنبال خواهد داشت. زیرا اپراتورهای عراقی در این ایام سیم کارت های خود را با تخفیفات ویژه برای ارتباطات درون شبکه ای ارائه می کنند و استفاده از این نوع خدمات برای زائران ایرانی که معمولا به صورت گروهی یا کاروانی سفر می کنند، بسیار با صرفه و اقتصادی می باشد و به آنها کمک می کند تا با خرید چند سیم کارت از یک اپراتور، از ارتباط مستمر و ازران قیمت درون کاروانی در طول سفر بهره مند گردند.

بنابراین در اینجا تصمیم داریم تا با نگاهی اختصاصی به سیم کارت های عراقی، اطلاعات مورد نیاز مسافران برای خرید سیم کارت را در اختیار آنها قرار دهیم.

سیم کارت های عراقی معمولا توسط سه شرکت Asiacell ، Zain و Korek ارائه می شوند که هر کدام از قیمت و میزان شارژ اولیه متفاوتی برخوردارند.

کدهای دستوری پرکاربرد سیم کارت های عراقی

در اینجا برای آگاهی علاقمندان برخی از پرکاربردترین کدهای دستوری سیم کارت های عراقی را بیان می کنیم:

با توجه به این که در سال های گذشته به دلیل پاندمی کرونا، راهپیمایی اربعین برگزار نمی شد، هزینه های اعلام شده در جدول زیر بر اساس تعرفه سال های قبل بوده و قطعا این هزینه ها در سال جاری تغییرات محسوسی خواهد داشت.

کدهای دستوری انواع سیم کارت های عراقی

نام سیم کارت طریقه شارژ کردن باقیمانده شارژ لیست بسته های اینترنتی هزینه تماس با ایران

( بر حسب دقیقه)

هزینه پیام کوتاه مرکز تماس
آسیا سل # کدشارژ * ۱۳۳ * # ۱۳۳ * # ۲۹۹ * ۲۸۰ دینار ۱۵۰ دینار ۳۳۳
زین # کدشارژ * ۱۰۱ * # ۱۰۰ * # ۳۲۱ * ۲۷۰ دینار ۱۵۰ دینار ۱۰۷
کورک تلکام # کدشارژ * ۲۲۱ * # ۲۱۱ * # ۲۵۰ * ۲۶۰ دینار ۱۵۰ دینار ۴۱۱

سیم کارت عراقی را کجا بخریم؟

معمولا سیم کارت ها عراقی با اعتبار ۳۰ روزه و قیمتی مناسب عرضه می گردند؛ ولی مهمترین نکته در خرید این سیم کار ها، مراجعه به مراکز معتبر می باشد تا بتوانید سیم کارتی با تاریخ مصرف بالاتر و قیمتی اقتصادی تر تهیه کنید. در سال های گذشته، به دلیل تقاضای بالا برای خرید سیم کارت در عراق، تهیه آن بسیار سخت بود و معمولا زائران برای خرید آنها دچار سردرگمی می شدند، به همین خاطر با تمهیدات انجام شده از سوی وزارت ارتباطات، در مرز های ورودی به عراق مانند مرز مهران امکان خرید این نوع سیم کارت وجود داشت. البته برای سال جاری باید منتظر ماند تا در روزهای نزدیک اربعین علاوه بر اعلام تعرفه ها، نحوه ارائه آنها نیز مشخص شود. در هر صورت برای خرید سیم کارت عراقی، مسافران باید پاسپورت خود را به همراه داشته باشند.


به گزارش شهرآرانیوز، عیسی زارع پور در پاسخ به این سوال که در پیاده روی اربعین حسینی زائران بهتر است سیم کارت عراقی تهیه کنند یا از رومینگ سیم کارت های ایرانی استفاده کنند؟ گفت: به نظر من امسال هم سیم کارت عراقی به صرفه تر از سیم کارت ایرانی است و استفاد از سیم کارت عراقی توصیه می شود.

وی ادامه داد:‌ البته در طول مسیر پیاده روی، سرویس اینترنت وای فای رایگان در برخی از موکب ها فراهم است و زائران می توانند نیاز خود را تا حدی رفع کنند؛ اما به طور کلی توصیه می شود که زائران سیم کارت عراقی تهیه کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: تعرفه سرویس رومینگ تلفن همراه بیشتر در اختیار اپراتور میزبان است و بسته به نظر آنها تعیین می شود.

منبع: فارس