بهترین قرص برای کمبود فریتین

سوال مخاطب نی نی بان: سلام . کسی که همزمان کمبود فریتین و کم کاری تیروئید باشه و برای تیروئید دارو مصرف کنه آیا برای کمبود فریتین هم باید دارو مصرف شود یا تیروئید نرمال بشه فریتین هم کمبودش جبران میشه ?
 
 
پاسخ دکتر مرجان قاجار، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی:
دوست عزیز فرتین کم نشانه کمبود ذخایر آهن است. جبران آن نیاز به مصرف حداقل  3 ماه قرص آهن دارد و بر حسب جذب خوب یا بد گوارشی، گاهی نیاز به آهن تزریقی خواهد بود و ممکن است زمان بیشتری طول بکشد. مصرف گوشت قرمز، پسته خام، عدس، اسفناج، آناناس و سایر منابع آهن نیز توصیه می شود.

آمارها نشان می‎ دهند که در دنیای امروز تعداد مبتلایان به کم خونی اندک نیست. کم خونی انواع مختلفی دارد اما یکی از شایع ترین آنها کم خونی ناشی از فقر آهن است. خانم ها به دلیل قرار گرفتن در دوره های قاعدگی و سپری کردن دوران بارداری و زایمان بیش از آقایان به کم خونی مبتلا می شوند. اولین توصیه ای که در مواجه شدن با کم خونی صورت می گیرد، مصرف قرص آهن است. در این هنگام این پرسش بوجود می آید که قرص آهن خارجی مصرف کنیم یا ایرانی؟ واقعا چه فرق عمده ای بین این دو فرآورده که یکی در داخل و دیگری در خارج از کشور تولید می شود، وجود دارد؟ تفاوت قرص آهن ایرانی و خارجی را در این مطلب برای شما شرح خواهیم داد.

آنمی چیست ؟

کم خونی درجات مختلفی دارد که آنمی شدیدترین حالت آن است. کمبود ذخایر آهن با سطوح فریتین کمتر از 10 میکروگرم در لیتر نشان از ابتلا به آنمی دارد. در فرد مبتلا به آنمی تعداد گلبول های قرمز زیر محدوده طبیعی با هموگلوبین زیر 12 گرم در دسی لیتر و هماتوکریت زیر 36 درصد برای زنان و 41 درصد برای مردان است. برای اینکه مطمئن شوید به آنمی مبتلا هستید یا خیر حتما باید آزمایش خون بدهید.

تفاوت قرص آهن ایرانی و خارجی

از نظر اکثر متخصصان فرق عمده ای میان قرص آهن ایرانی و خارجی وجود ندارد. در صورت داشتن کم خونی استفاده از قرص آهن آنقدر اهمیت دارد که در درجات بعدی باید به ایرانی یا خارجی بودن آن فکر کرد. بهترین راهکار این است که در صورت داشتن کم خونی با مراجعه به پزشک از دارویی که وی تجویز می کند، استفاده کنید و خیلی در بند ایرانی یا خارجی بودن آن نباشید. اگر بخواهیم تفاوت قرص آهن ایرانی و خارجی را با توجه به نظر مصرف کنندگان و تجاربی که آنها داشته اند بیان کنیم، به موارد زیر می توانیم اشاره نماییم:

عوارض جانبی کمتر در قرص آهن خارجی

یکی از عوارض جانبی شایع پس از مصرف مکمل های آهن، عوارض گوارشی است. این عوارض ممکن است شامل حالت تهوع، درد معده و استفراغ باشد. اما بسیاری از قرص های آهن خارجی این نوع عوارض را ایجاد نمی کنند. تکنولوژی ساخت بعضی از قرص های آهن با فرآیند لیپوزومال صورت می گیرد. در این فرآیند یون آهن توسط غشای فسفولیپیدی پوشانده می شود. در این حالت جذب آهن در روده کوچک به سهولت انجام می گیرد زیرا جنس غشای فسفولیپیدی به جنس دیواره سلول های بدن شباهت زیادی دارد.

آهن به صورت فروس بیس گلیسینات کمترین عارضه گوارشی را خواهد داشت. در میان بسیاری از قرص های آهن خارجی مثل کپسول ایزی آیرون نچرال ورلد از آهن به صورت فروس بیس گلیسینات استفاده شده و به همین دلیل این مکمل ها حداقل عوارض گوارشی را دارند. اما همه قرص های آهن ایرانی دارای عارضه گوارشی هستند؟

خیر؛ امروزه در کشور خودمان نیز بعضی از برندها اقدام به تولید قرص های آهنی کرده اند که بدون عارضه گوارشی هستند. مثلا قرص آیرون بیس گلیسینات هلث اید که در ایران ساخته شده و تحت لیسانس انگستان است نیز کمترین عوارض گوارشی را دارد. یا کپسول فروفورت دئودنال عبیدی نیز حاوی فروس گلایسین سولفات بوده و در دستگاه گوارش کمترین عارضه را ایجاد می کند. این محصول با پوشش انتریک کوتد تهیه شده و هضم و جذب آسانی دارد. بنابراین عارضه جانبی کم را فقط نمی توان مربوط به قرص های آهن خارجی دانست.

 

بو و طعم نامطلوب فروس سولفات

یک مورد دیگر از تفاوت قرص آهن خارجی و ایرانی این است که به گفته بسیاری از افراد قرص های آهن ایرانی مثل فروس سولفات بو و طعم مناسبی نداشته و در دهان مزه نامطلوبی ایجاد می کنند. اما در این مورد نیز باید بگوییم که این ویژگی ممکن است تنها مخصوص به بعضی از قرص های آهن که در ایران تولید می شوند، باشد. چنانچه پیشتر نیز اشاره کردیم امروزه بسیاری از مکمل های آهن در ایران با تکنولوژی های روز دنیا به تولید می رسند و فرمولاسیونی دارند که به راحتی آنها را قابل استفاده می کند.

قیمت قرص آهن ایرانی و خارجی

مسلما قرص های آهن ایرانی نسبت به خارجی قیمت مناسب تری داشته و افراد بیشتری قدرت خرید آن را دارند. مکمل های آهن خارجی به دلیل اینکه باید وارد کشور شوند و از این بابت هزینه ای باید پرداخت شود، قیمت بیشتری داشته و بسیاری از افراد این مسئله را به کیفیت مطلوب تر آن مرتبط می دانند. در حالی که چنین نیست و به گفته کارشناسان امروزه بسیاری از مکمل های غذایی ایرانی از جمله کپسول آهن از لحاظ کیفیت در رده انواع خارجی هستند.

 

قرص های آهن در ترکیب با دیگر مواد مغذی

بسیاری از افراد تصور می کنند که فقط قرص های آهن خارجی هستند که به جز آهن شامل دیگر ویتامین ها مثل ویتامین C یا ویتامین B12 می شوند. اما در میان قرص های آهن ایرانی نیز می توانید مکمل هایی را پیدا کنید که دارای این خصوصیت باشند. در واقع اهمیت این موضوع در این است که ویتامین سی به جذب بهتر آهن کمک می کند و دیگر ویتامین ها مثل ب 12 یا فولیک اسید نیز در کنار آهن در رفع کم خونی موثر هستند.

نتیجه گیری

همان طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم از نظر متخصصان و صاحب نظران تفاوت قرص آهن ایرانی و خارجی با یکدیگر چندان زیاد و قابل توجه نیست. امروزه با پیشرفت هایی که در علم داروسازی صورت گرفته است، بسیاری از قرص های آهن با فرمولاسیونی ساخته می شوند که دارای کمترین عوارض گوارشی بوده و هضم و جذب سریعی در بدن دارد. همچنین قرص های آهن ایرانی را با قیمت مناسب تری می توانید پیدا کنید. از نظر کیفیت نیز باید بگوییم که هم قرص های آهن خارجی و هم قرص های آهن ایرانی در بهبود کم خونی موثر عمل می کنند و طبق نظری که مصرف کنندگان داده اند از مصرف آنها نتیجه دلخواه خود را گرفته اند.