تکنولوژی

راهنمای کامل رفع مشکل تار یا مات بودن متن در ویندوز و نرم افزارها

وقتی مانیتور کامپیوتر یا تنظیمات نمایشگر را تغییر می دهید، ممکن است برخی از برنامه ها تار به نظر برسند. ویندوز 10 معمولاً این تار شدن را به طور خودکار برطرف می کند. با این حال اگر این برنامه ها هنوز هم تار ماندند تنظیماتی وجود دارد که می توانید این مشکل را رفع کنید.

از طریق ویندوز 10 به طور خودکار برنامه های تار را درست کنید

با ویندوز 10 نسخه ی 1803، می توانید به رایانه ی خود اجازه دهید برنامه های تار شما را به طور خودکار درست کند. با نسخه ی 1903 این گزینه به طور پیش فرض فعال است بنابراین نیازی نیست آن را فعال کنید.

اگر هریک از برنامه های دسک تاپ شما تار به نظر می رسد ممکن است به این دلیل باشد که شما یا شخص دیگری این گزینه را غیرفعال کردید. شما می توانید به روش زیر متوجه این تغییر شوید:

منوی”Start” را باز کنید، “Fix apps that are blurry” را جستجو کنید و روی نتیجه ی System Settings با این نام کلیک کنید.

در بخش Fix scaling for apps گزینه ی”Let Windows try to fix apps so they’re not blurry” را مشاهده خواهید کرد. اگر این گزینه off است آن را on کنید.

تغییر تنظیمات DPI برای رفع تاری یک برنامه

اگر فقط یک برنامه تار به نظر می رسد، می توانید تنظیمات DPI برنامه (مخفف dots per inch) را تغییر دهید تا مات بودن آن را برطرف کنید.

برای انجام این کار ، منوی”Start” را باز کنید، برنامه موردنظر را جستجو کنید، در نتایج جستجو روی برنامه  کلیک راست کنید و”Open file location” را انتخاب کنید.

در فولدر باز شده برنامه را پیدا کنید، روی آن کلیک راست کرده و “Properties” را انتخاب کنید.

روی تب”Compatibility” در Properties کلیک و سپس روی”Change high DPI settings”در پایین کلیک کنید.

در پنجره ی Properties، دو بخش”Use this setting to fix scaling problems for this program instead of the one in Settings و “Override high DPI scaling behavor” را علامت بزنید.

همچنین در نوار پایین، گزینه ی”Application” را از فهرست انتخاب کنید. در آخر روی “Ok” کلیک کنید تا تغییرات خود را ذخیره کنید.

رایانه خود را دوباره راه اندازی کنید(یا از سیستم خارج شوید و دوباره وارد سیستم شوید) و برنامه ای را که تار به نظر می رسد دوباره باز کنید. اگر باز هم درست نشد روش های دیگر را امتحان کنید.

 

استفاده از ClearType Text Tuner

ابزار ClearType Text Tuner برنامه ای است که باعث می شود متنی که در صفحه شما ظاهر می شود واضح تر و خواناتر باشد.

می توانید این گزینه را فعال کنید تا ببینید آیا تاری برنامه شما برطرف می شود یا خیر.

برای شروع، منوی”Start” را باز کنید،”Adjust ClearType text”را جستجو کنید و روی نتیجه ی Control Panel با آن نام کلیک کنید.

جمله ی “Turn on ClearType”را در پنجره ی ظاهر شده علامت بزنید سپس روی”Next” کلیک کنید.

ویندوز 10 مانیتور شما را بر روی وضوح پیش فرض تنظیم می کند. وقتی این کار تمام شد روی«Next» کلیک کنید.

اکنون دو نمونه متن را در صفحه ی خود مشاهده خواهید کرد. متن مورد نظر خود را انتخاب و سپس روی “Next” را کلیک کنید.

شما باید متن دلخواه خود را پنج بار انتخاب کنید.

در آخرین صفحه، این برنامه به شما می گوید که تنظیم متن را در رایانه ی خود به پایان رساندید. برای خروج از آن روی دکمه “Finish” در پایین کلیک کنید.

 

کاهش رزولوشن صفحه نمایش

برخی از برنامه ها تار به نظر می رسند زیرا شما از رزولوشن بالایی در صفحه نمایش خود استفاده می کنید. در این حالت می توانید رزولوشن را کاهش دهید و ببینید آیا با این کار مشکل برطرف می شود یا خیر.

اگر با این کار مشکلی برطرف نشد می توانید به راحتی به رزولوشن قبلی برگردید.

برای این کار منوی”Start” را باز کنید،”Settings” را جستجو کنید و روی اولین نتیجه کلیک کنید. روش دیگر برای باز کردن Settings، فشار دادن Ctrl + i روی صفحه کلید است.

روی «System» در صفحه ی بعدی کلیک کنید.

گزینه ی”Display” را در سمت چپ انتخاب کرده و به سمت”Display Resolution” در سمت راست نگاه کنید. از طریق منو رزولوشن پایین تر از رزولوشن فعلی خود را انتخاب کنید. می توانید با انتخاب گزینه دوم از بالا شروع کنید.

توجه: رزولوشن کنونی خود را ذخیره یا یادداشت کنید که اگر خواستید تغییرات را به حالت قبل برگردانید آن را انتخاب کنید.

اعلانی ظاهر می شود که از شما می پرسد آیا می خواهید رزولوشن جدید خود را حفظ کنید یا خیر. روی”keep changes” کلیک کنید.

نیازی به راه اندازی مجدد رایانه ندارید. می توانید فوراً برنامه ای که درست شده را باز کنید.

 

آپدیت درایورهای گرافیکی

پردازنده های کارت گرافیک، نحوه کار کارت گرافیک شما با رایانه را تعریف می کنند. اگر این درایورها معیوب یا منسوخ شده باشند می توانند باعث بروز مشکلات مختلف در صفحه نمایش از جمله تار شدن برنامه های شما شوند.

به روزرسانی درایورها ایده ی خوبی برای رفع این مشکل است.

برای این کار ، منوی”Start” را باز کنید،”Device manager” را جستجو کنید و روی آن کلیک کنید.

در پنجره ی باز شده روی”Display adapters” یک بار کلیک کنید سپس روی کارت گرافیک خود راست کلیک کرده و”Update driver” را انتخاب کنید.

روی «Search automatucally for drivers» کلیک کنید تا ویندوز درایورهای موردنیاز را پیدا کرده و نصب کند.

اگر به دلایلی نتوانستید این کار را انجام دهید می توانید درایورهای گرافیک را به صورت دستی بر روی رایانه خود بارگیری و نصب کنید. شما باید به وب سایت شرکتی که سخت افزار گرافیک رایانه شخصی شما را تولید می  کند(NVIDIA ، AMD یا Intel) سر بزنید، آخرین پکیج نصب کننده ی درایور را بارگیری کرده و در رایانه ی خود اجرا کنید.

اگر از یک مانیتور با DPI بالا به عنوان مانیتور اصلی خود استفاده می کنید ، بهتر است برخی از گزینه ها را تغییر دهید تا ویندوز در صفحه نمایش شما خوب به نظر برسد. این امر به رفع فونت های تار نیز کمک می کند.

موضوع مرتبط: معرفی بهترین نرم افزارهای آنتی ویروس ویندوز 10 در سال 2021

منبع: howtogeek.com

یک صفحه نمایش تار یا مبهم می تواند استفاده از ویندوز 11 و برنامه های شما را به تجربه ای افتضاح تبدیل کند. خوشبختانه، چند راه حل وجود دارد که می توانید برای رفع این مشکل امتحان کنید؛ از تغییر تنظیمات گرفته تا به روز رسانی درایورها 

تنظیمات وضوح و مقیاس بندی را تغییر دهید

تنظیمات مقیاس بندی (scaling) و وضوح (resolution) در ویندوز دو چیز متفاوت است و تنظیم صحیح هر دو می تواند مشکلات کیفیت را برطرف کند؛ مانند صفحه نمایش تار.

به گزارش 724پرس و به نقل از Howtogeek، یک صفحه نمایش با وضوح پایین را می توان به عنوان «تار» توصیف کرد، زیرا وضوح پایین تر منجر به پیکسل های قابل مشاهده و بزرگتر می شود. همچنین تنظیمات مقیاس بندی به ویندوز این امکان را می دهد که UI را بسته به تراکم پیکسلی بیشتر یا کمتر کند تا عناصر UI در مانیتوری با تراکم پیکسل بالا، خیلی کوچک ظاهر نشوند.

مطلب مرتبط: آموزش اتصال چندین مانیتور در ویندوز 11

هر دو مورد را می توان در تنظیمات > سیستم > نمایشگر (Settings > System > Display) تنظیم کرد. ابتدا وضوح صفحه نمایش خود را برای افزایش تراکم پیکسل افزایش دهید. معمولا ویندوز یک تنظیم «توصیه شده» (recommended) برای صفحه نمایش شما خواهد داشت. سپس می توانید مقیاس را به طور مستقل روی هر یک از نمایشگرهای متصل خود تنظیم کنید.

ClearType را برای متن تار فعال کنید

اگر متن در ویندوز 11 تار یا پیکسلی به نظر می رسد یا سخت خوانده می شود، درست کردن تنظیمات فونت برای اطمینان از فعال بودن ClearType می تواند کمک کننده باشد. این باید به طور پیش فرض فعال باشد، اما اگر متون شما مشکل دارند، این قسمت را بررسی کنید.

به تنظیمات > شخصی سازی > فونت ها (Settings > Personalization > Fonts) بروید و روی دکمه کشویی Related Settings کلیک کنید. در منوی ظاهر شده، روی گزینه Adjust ClearType text کلیک کنید. سپس مطمئن شوید که “Enable ClearType” در پنجره ظاهر شده فعال شده باشد.

Next را بزنید و از طریق تنظیم کننده متنِ ClearType مطمئن شوید که صفحه نمایش شما برای بهترین نتایج تنظیم شده است. شما باید نمونه های متنی را انتخاب کنید که به نظر شما بهترین است تا نحوه نمایش فونت های ویندوز را روی صفحه نمایش خود تنظیم کنید.

برنامه هایتان تار است؟ تنظیمات گرافیکی با کارایی بالا را فعال کنید

اگر صفحه نمایش شما در یک برنامه خاص تار به نظر می رسد، می توانید سعی کنید ویندوز را مجبور کنید همیشه از تنظیمات عملکرد بالا استفاده کند. برای انجام این کار، به تنظیمات > سیستم > نمایش> گرافیک (Settings > System > Display > Graphics) بروید و یک برنامه را انتخاب کنید. می توانید از لیست برنامه های از پیش پر شده انتخاب کنید یا Browse را بزنید و فایل EXE مورد نظر خود را پیدا کنید.

حالا گزینه Options را بزنید و در پنجره ظاهر شده گزینه High performance را انتخاب کنید. Save را بزنید و دوباره برنامه را راه اندازی کنید. این باید باعث شود که ویندوز همه قدرت خود را به سمت برنامه هدایت کند؛ حتی اگر از لپ تاپ متصل به باتری استفاده می کنید.

این کار در درجه اول بر عملکرد تأثیر می گذارد، اما ممکن است بر وضوح تصویر نیز تأثیر بگذارد. شما باید بتوانید تنظیمات گرافیکی مانند وضوح و سطح جزئیات را بدون نگرانی در مورد عملکرد ویندوز، افزایش دهید.

درایور گرافیک را به روز رسانی کنید

به روزرسانی درایورهای گرافیک برای برخورداری از آخرین نسخه ها ضروری است. درایورهای جدید می توانند مشکلاتی مانند عملکرد ضعیف، خرابی های مکرر، اشکالات و مشکلات رندر مانند تصاویر تار را برطرف کنند.

می توانید این کار را با استفاده از ابزاری که همراه کارت گرافیک شما ارائه می شود مانند NVIDIA GeForce Experience و ابزار Auto-Detect and Install AMD انجام دهید. اگر گرافیک Intel ARC یا Intel Extreme دارید، می توانید از Driver & Support Assistant اینتل استفاده کنید.

مطلب مرتبط:نحوه تغییر رزولوشن صفحه نمایش در ویندوز 10

به روزرسانی های جدید درایورها می توانند عملکرد ویژگی هایی را که قبلاً استفاده می کنید، به ویژه راه حل های ارتقاء مقیاس مانند Deep Learning Super Sampling (DLSS) NVIDIA را بهبود بخشد. این امر به ویژه زمانی صادق بود که AMD FidelityFX Super Resolution (FSR) از ارتقای فضایی به زمانی تغییر کرد و تصویری با کیفیت بهتر ارائه داد.

گاهی اوقات به روز رسانی درایور کارت گرافیک طبق برنامه پیش نمی رود و شما را در وضعیت بدتری نسبت به قبل از شروع قرار می دهد. نحوه بازیابی پس از به روزرسانی بد درایور GPU را بیاموزید. در نهایت، اگر صفحه نمایش شما به دلیل پوشیده شدن در کثیفی تار است، مطمئن شوید که با تمیز کردن صحیح آن از آسیب دیدن جلوگیری کنید

جمع بندی

اگر در شرایط معمولی دسکتاپ، صفحه نمایش تاری دارید، وضوح و تنظیمات مقیاس صفحه نمایش ویندوز خود را تغییر دهید. اگر متن ها تار به نظر می رسند، ClearType را فعال کنید یا با فعال کردن حالت گرافیکی «عملکرد بالا» در برنامه های آسیب دیده، مشکل را حل کنید. به روز رسانی درایور همچنین می تواند به رفع مشکلات بصری کمک کند.