پزشکی و سلامت

کدام قرص خواب اور قوی است

بی خوابی به فرایندی گفته می شود که فرد برای خوابیدن مشکل داشته باشد و یا اینکه مدت کمی بخوابد. معمولا کسانی که در حال ترک اعتیاد هستند دچار بی خوابی می شوند. همچنین این عارضه در مورد کسانی که در حال بهبود هستند نیز شایع است. در این مطلب می خواهیم به راهکارهایی برای درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد اشاره کنیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

چرا افراد بعد از ترک اعتیاد دچار اختلال خواب می شوند؟

مشکلات خواب معمولاً در بین افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد مخدر رخ می دهد، اما این مسائل می تواند در طول ترک و بهبود نیز رخ دهد. مشکلات خواب می تواند بهبودی را پیچیده تر کند. مشکل خواب یکی از علائم ترک رایج برای افراد معتاد به مواد مخدر و الکل است. این می تواند نگران کننده باشد و منجر به افزایش اضطراب شود. به طور کلی برای بی خوابی ناشی از ترک اعتیاد راه هایی وجود دارد که می توانید با آن مقابله کنید و سعی کنید خواب شبانه  خوبی داشته باشید.

مشکلات خواب ممکن است با هر نوع اعتیادی رخ دهد. در ادامه مواد مخدر و معتاد کننده ای را شرح دادیم که پس از ترک آنها دچار مشکل خواب خواهید شد:

  • الکل
  • داروهای ضد اضطراب
  • حشیش
  • مواد افیونی
  • آرام بخش ها
  • محرک ها

از آنجا که هر فرد و هر اعتیادی متفاوت است، ماهیت و درجه مشکلات خواب متفاوت است. مشکلات خواب در دوران ریکاوری به این دلیل اتفاق می افتد که بدن شما از ریتم طبیعی خود خارج شده است. زمانی را که صرف مصرف مواد مخدر یا نوشیدن بیش از حد الکل می کنید، این مواد نحوه عملکرد بدن شما را تغییر داده و این معمولاً شامل تغییر الگوهای خواب می شود. در طول دوران بهبودی بدن شما در حال تغییر است و سعی می کند به نبودن این مواد عادت کند و طبیعتا خواب شما مختل خواهد شد.

بی خوابی بعد از ترک اعتیاد چند روز طول می کشد؟

افرادی که در حال بهبودی ناشی از اعتیاد هستند، ممکن است به مدت شش ماه یا بیشتر به الگوهای خواب عادی خود برنگردند. با این حال، چند روز ابتدایی ترک می تواند خیلی نگران کننده باشد. کم خوابی تنها تجربه کناره گیری از مواد مخدر را سخت تر می کند. مشکلات خواب ممکن است برای هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها ادامه داشته باشد که می تواند منجر به افزایش اضطراب، خستگی، تمرکز ضعیف، اشتیاق کم و تحریک پذیری شود. نگران کننده تر این است که بی خوابی مداوم، به ویژه اگر درمان نشود، می تواند در بهبودی فرد اختلال ایجاد کند و به بازگشت اعتیاد به مواد و الکل کمک کند.

راهکارهایی برای درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

بی خوابی یک علامت ترک بسیار رایج در بین افرادی است که مصرف کننده الکل یا سایر مواد مخدر بوده اند، زیرا ذهن، بدن و روح آنها به آرامی با عدم وجود مواد شیمیایی تغییر دهنده خلق و خو در بدن خود سازگار می شوند. خوشبختانه، بی خوابی معمولاً با گذشت زمان کاهش می یابد. با این حال، بسیاری از مهارت های مقابله ای وجود دارد که می توان برای بهبود خواب با اجرای عادات خواب سالم، تمرین کرد.

در ادامه به توضیح راهکارهایی برای رفع این مشکل می پردازیم:

  • یک برنامه خواب منظم داشته باشید و به آن عمل کنید:
    متعهد شدن به یک برنامه ریزی ساختار یافته با رفتن به رختخواب و بیدار شدن در ساعت مشخص هر روز می تواند تاثیر عمیقی بر خواب فرد بگذارد. داشتن یک برنامه خواب منظم برای تنظیم ساعت داخلی بدن شما که به آن ریتم شبانه روزی نیز می گویند، بسیار مهم است. هرچه خواب شما ثابت تر باشد، کیفیت خواب بهتری خواهید داشت.
  • یک روتین آرامش بخش قبل از خواب ایجاد کنید:
    چه به موسیقی آرامش بخش گوش دهید، چه کتاب بخوانید یا یک حمام آب گرم بگیرید، ایجاد یک روال آرامش بخش عصر به بهبود خواب شما کمک می کند. در هنگام شب و نزدیک به ساعت خواب از تماشای تلویزیون و استفاده از تلفن، تبلت یا لپ تاپ خودداری کنید زیرا این فعالیت ها می توانند باعث بیدار ماندن طولانی تر مغز شما و در نتیجه اختلال در خواب شوند. محدود کردن استفاده از صفحه نمایش های روشن حداقل 30 دقیقه قبل از خواب می تواند به ذهن و بدن شما کمک کند تا سرعت خود را کاهش داده و آرام کنید.
  • مراقب آنچه می خورید یا می نوشید باشید:
    مطالعات نشان می دهد که از خوردن نوشیدنی هایی که حاوی نیکوتین و کافئین که محرک هستند، حداقل چهار تا شش ساعت قبل از خواب اجتناب کنید، زیرا خوابیدن یا ماندن در خواب را دشوارتر می کنند. هنگام غذا خوردن مراقب باشید، زیرا اگر با معده خالی به رختخواب می روید ممکن است گرسنه شوید، که باعث اختلال در به خواب رفتن یا بخواب ماندن شما می شود. اگر گرسنه هستید و به زمان خواب شما نزدیک است، یک میان وعده کوچک و سالم بخورید. همچنین در مورد مقدار مایعاتی که قبل از خواب می نوشید احتیاط کنید، زیرا باعث اختلال در خواب می شود.
  • تا می توانید چرت نزنید:
    اگر تصمیم دارید در طول روز چرت بزنید، چرت خود را حداکثر به 30 دقیقه محدود کنید. تحقیقات توصیه می کنند که زمان چرت زدن را به 15 تا 20 دقیقه محدود کنید تا پس از بیدار شدن احساس شادابی بیشتری داشته باشید. چرت زدن به مدت بیش از 30 دقیقه در طول روز می تواند ساعت بیولوژیک بدن شما را که ریتم شبانه روزی شما نیز نامیده می شود، مختل کند و خوابیدن را در زمان برنامه ریزی شده برای خواب دشوار کند. همچنین می تواند باعث افزایش خواب آلودگی در طول روز شود.
  • از اتاق خواب خود فقط برای خواب استفاده کنید:
    سعی کنید اتاق خواب خود را تا حد امکان برای خوابیدن راحت کنید. از تماشای تلویزیون، کار در رختخواب یا استفاده از لپ تاپ، تبلت یا تلفن همراه خود در رختخواب خودداری کنید، زیرا با تحریک مغز شما برای بیدار ماندن طولانی تر، خواب را مختل می کنند. از اتاق خواب فقط برای خوابیدن استفاده کنید چون باعث می شود سریعتر به خواب بروید و صبح احساس آرامش بیشتری داشته باشید.
  • ورزش منظم داشته باشید:
    شواهد علمی بسیار زیادی وجود دارد که به ورزش با خواب بهتر کمک می کند. انجام یک برنامه ورزشی منظم می تواند به سریعتر به خواب رفتن، داشتن خواب آرام تر و بیدار شدن با انرژی بیشتر کمک کند. ورزش همچنین به شما کمک می کند تا خواب عمیق و ترمیمی بیشتری داشته باشید که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند، سلامت قلب را بهبود بخشد و همچنین استرس و اضطراب را کاهش دهد. هنگامی که از نظر بدنی فعال هستید، انرژی بیشتری مصرف می کنید، که به شما کمک می کند در پایان هر روز احساس خستگی و آمادگی بیشتری برای استراحت کنید، که همه اینها ورزش را به یک درمان قوی برای بی خوابی تبدیل می کند.
  • از تماشای ساعت خودداری کنید:
    خیره شدن به ساعت در حالی که سعی می کنید به خواب بروید در بخواب رفتن تاثیر معکوس داشته باشد زیرا می تواند سطح استرس و اضطراب را افزایش دهد و خوابیدن  را دشوارتر کند. نداشتن ساعت در اتاق خواب به کاهش وسوسه نگاه کردن و دیدن ساعت چند کمک می کند. اگر متوجه شدید که به مدت 20 دقیقه یا بیشتر در رختخواب دراز کشیده اید بدون اینکه به خواب بروید، پیشنهاد می شود از رختخواب بلند شوید و در حالی که منتظر خواب آلودگی هستید، کاری که فعالیت فیزیکی زیادی لازم ندارد، انجام دهید.

آیا مصرف قرص خواب به درمان بی خوابی ناشی از ترک اعتیاد کمک میکند؟

همانطور که اشاره کردیم بی خوابی یکی از اصلی ترین عوارض ترک اعتیاد به مواد مخدر است. ممکن است پزشک برای کمک به خواب بیمار داروهایی را تجویز کند که خواب آور هستند اما منجر به وابستگی و اعتیاد نمی شوند چون داروهای خواب آور و آرام بخشی که با تجویز پزشک استفاده می شوند در صورت مصرف خودسرانه می توانند در فرد ایجاد وابستگی کنند.

معرفی قرص خواب آور بدون وابستگی

معمولا قرص ها و مکمل های خوابی هستند که صرفا برای ایجاد آرامش و تنظیم هورمون خواب به فروش میرسند مثل مکمل های خواب ملاتوسیم 3 و 5 که پزشک یکی از آنها را برای فردی که مشکل بی خوابی دارد، تجویز می کند؛ همچنین مکمل های خواب برای دوران قاعدگی نیز وجود دارد مثل مکمل خواب سیمودریم، خیلی از بانوان در دوران قاعدگی با مشکل بی خوابی و کم خوابی مواجه می شوند. قرص سیموسلیپ هم با یک ترکیب کاملا گیاهی و بدون وابستگی باعث خواب آلودگی می شود.

اگر شما نیز در دوران ترک اعتیاد خود به مصرف الکل یا مواد مخدر به سر میبرید و مشکل بی خوابی روان شما را بهم ریخته است و باعث اضطراب و استرس شدید شما شده است، پیشنهاد می کنیم به پزشک مراجعه کنید و زیر نظر پزشک قرص خواب بدون وابستگی مصرف کنید.

در این مطلب به مشکلات خواب ناشی از ترک اعتیاد اشاره کردیم. معمولا افرادی که به ماده مخدر و یا دارو آرامبخش خاصی اعتیاد دارند بعد از قطع آن و یا تصمیم به ترک آن دچار بی خوابی می شوند از این رو راهکارهایی را برای این افراد ارائه دادیم و اشاره کردیم که حداقل 3 تا 6 ماه فرد با مشکل بی خوابی مواجه است و حتی ممکن است زمان مشخصی نداشته باشد. همچنین به معرفی قرص خواب بدون وابستگی سعی در بهبود روند خواب این افراد داشتیم. شما می توانید بعد از مشورت با پزشک، قرص خواب را از شرکت سیمرغ دارو عطار تهیه کنید. سپاس از همراهی شما.