پزشکی و سلامت

قرص خواب بدون عوارض جانبی

آیا مشکل خواب دارید؟ برخی از افراد برای از بین بردن استرس کوتاه مدت، فشارهای ناشی از امور روزمره یا سایر مشکلات موقتی که خواب شبانه آنها را مختل میکند، قرص خواب بدون اعتیاد مصرف می کنند. برخی از داروهای خواب به شما کمک می کنند تا شب ها بتوانید بخوابید، برخی دیگر به شما کمک می کنند خواب آلود شوید و برخی هر دو را انجام می دهند. اما آیا قرص های خواب بی خطر هستند؟ داروهای خواب آور تجویزی می توانند عادت ساز باشند و بسیاری از عوارض جانبی نامطلوبی را به دنبال داشته باشند؛ بنابراین، مهم است که بدانیم آنها چگونه کار می کنند و چه عوارض جانبی را می توان انتظار داشت؛ در این مقاله ابتدا عوارض قرص خواب را برای شما شرح می دهیم، سپس بهترین قرص خواب بدون اعتیاد را به شما معرفی میکنیم.

استفاده از قرص های خواب آور برای چه افرادی ضروری است؟

از قرص های خواب آور برای کمک به خوابیدن و خواب طولانی تر استفاده می شود. این قرص ها به افراد مبتلا به اختلالات خواب، بی خوابی یا کسانی که در نیمه شب از خواب بیدار می شوند و نمی توانند با آرامش به خواب بروند، کمک می کنند. قرص های خواب آور را فقط باید در مدت کوتاهی مصرف کرد تا احتمال وابستگی به آنها کاهش یابد. اگر مشکل خواب دارید با پزشک یا دکتر داروساز خود صحبت کنید. از طرفی راه های زیادی برای داشتن یک خواب مناسب شبانه وجود دارد تا اینکه بخواهیم با قرص به خواب برویم؛ همچنین در ادامه به شما قرص خواب بدون اعتیاد را معرفی خواهیم کرد.

آیا قرص خواب را می توان بدون نسخه پزشک مصرف کرد؟

برخی از قرص های خواب آور داروهای تجویزی هستند در حالی که برخی دیگر را می توان بدون نسخه خریداری کرد. برخی از داروها قرص خواب آور نیستند ولی از عوارض جانبی این نوع دارو ها می تواند خواب آلودگی باشد مثل برخی از انواع مسکن های ضد حساسیت (آنتی هیستامین ها) این دارو آلرژی را درمان می کند، اما می تواند باعث خواب آلودگی نیز شود. برخی از افراد برای داشتن خواب با کیفیت از مکمل های ملاتونین یا سنبل الطیب استفاده می کنند که کاملا بدون نسخه و گیاهی هستند و به تنظیم هورمون خواب کمک می کنند.

بارزترین عوارض مصرف قرص خواب

اثر “خماری” یکی از شایع ترین عوارض جانبی داروهای خواب آور مانند: بنزودیازپین و زوپیکلون است. این اصطلاح به عوارض جانبی مانند خواب آلودگی، مشکل در تعادل یا هماهنگی حرکتی، و اختلال در تمرکز یا حافظه اشاره دارد. تحقیقات نشان داده است افرادی که از داروهای خواب با نسخه استفاده می کنند، حداقل یکی از این عوارض جانبی را در روز بعد احساس می کنند. به عنوان مثال، قرص های خواب آور می توانند بر رانندگی شما در صبح روز بعد از مصرف دارو تاثیر بگذارند. این عوارض جانبی همچنین می تواند بر عملکرد کاری، روابط اجتماعی و رفاه کلی و کیفیت زندگی نیز تاثیر منفی بگذارد؛ اما بهتر است بدانید قرص خواب بدون اعتیاد این عوارض را ندارد.

قرص خواب بدون اعتیاد را چگونه تشخیص دهیم؟

تقریبا تمام قرص های خواب آور که بدون نسخه پزشک قابل خریداری نیستند می توانند اعتیاد آور باشند. برای تهیه قرص خواب بدون اعتیاد که وابستگی ایجاد نکند باید به ترکیبات آن دقت کنید و قبل از خرید با پزشک و یا دکتر داروساز مشورت کنید. قرص ها و مکمل هایی که حاوی ملاتونین هستند و صرفا برای تنظیم سطح ملاتونین بدن می باشند معمولاً بدون نسخه قابل خریداری هستند. همچنین قرص های خوابی در بازار موجود است که با استفاده از پودر گیاهان دارویی و یا با شربت هایی که با استفاده از عصاره این گیاهان مثل رازک، بابونه، سنبل الطیب و … که خاصیت آرام بخشی و خواب آلودگی را در فرد ایجاد می کنند.

چگونه اعتیاد به مصرف قرص خواب آور را از بین ببریم؟

همه افراد هنگام مصرف داروهای خواب اعتیاد آور متوجه علائم وابستگی نمی شوند؛ به همین دلیل است که اولین قدم مهم این است که متوجه شوید که به دارو عادت کرده اید. قطع وابستگی به دارو می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی. برای عبور از مراحل دشوار بدون استفاده از دارو، صبر و اراده زیادی لازم است. راه کارهای ارائه شده در راستای ترک این داروها به شرح زیر می باشد:

  • کاهش تدریجی دوز بدون داروی جایگزین یا جایگزین قرص خواب بدون اعتیاد
  • تماس های کوتاه انگیزشی با پزشکان مانند صحبت یا نامه
  • حمایت درمانی، به عنوان مثال رفتار درمانی

معرفی بهترین قرص خواب بدون اعتیاد

همانطور که پیشتر گفته شد، داروها و قرص های خوابی که حاوی ملاتونین هستند مثل ملاتوسیم 3 و ملاتوسیم 5 برای تنظیم خواب و همچنین تعادل ترشح هورمون ملاتونین هستند. از طرفی قرص سیموسلیپ و کپسول سیمودریم دو داروهای خواب آور کاملا گیاهی هستند که هیچگونه عوارض و وابستگی را به دنبال ندارند و می توانند یک خواب عمیق و با کیفیت را برای شما به ارمغان بیاورند. رفع مشکل بی خوابی افرادی که شیفت کاری متغیر دارند با قرص خواب آور بدون اعتیاد نیز می تواند چالشی باشد که با این محصولات به راحتی برطرف شده است. همچنین برای کسانی که دچار روزمرگی هستند و از بیخوابی و اختلالات خواب رنج می برند قرص های سیمودریم و سیموسلیپ را می توان دارویی برای نابودی افسردگی ناشی از بی خوابی با مصرف قرص خواب بدون اعتیاد، معرفی کرد.

توجه داشته باشید که درست است این داروها بدون عوارض و وابستگی هستند، اما پیشنهاد میکنیم ابتدا با پزشک مشورت کنید و زیر نظر پزشک آن را مصرف کنید؛ برای تهیه آنها می توانید به صفحه قرص خواب مراجعه کنید.

قرص خواب آور راهی برای جلوگیری از مشکلات خواب در دوران سفر

خواب کم می تواند به سلامت جسمی، روانی و عاطفی آسیب برساند؛ کم خوابی می تواند تفکر شما را کند کند، در طول روز شما را خواب آلود کند، باعث تحریک پذیری و کاهش سطح انرژی شما شود. خواب ناکافی می تواند خطر تصادف را افزایش دهد، که ممکن است به ویژه در طول سفرهای جاده ای نگران کننده باشد. این پیامدها باعث کاهش کیفیت سفرها می شود. بدون خواب کافی، مسافران تجاری و ورزشکاران ممکن است عملکرد مطلوبی نداشته باشند و یا اینکه برنامه مسافرتی لذت بخشی را تجربه نکنید. این اختلال یک فرآیند و عارضه کوتاه مدت است، اما برای کسانی که مدام در سفر هستند می تواند به یک مشکل مزمن تبدیل شود. اقدامات زیادی وجود دارد که می توانید قبل و در طول سفر برای کاهش اختلالات خواب انجام دهید:

  • به حداقل رساندن استرس قبل از سفر
  • خوابیدن در هواپیما، قطار و اتوبوس
  • پیشگیری و غلبه بر خستگی سفر
  • تمرین عادات سالم
  • مصرف قرص خواب بدون اعتیاد

به طور کلی برای کسانی که مشکل خواب دارند، آرامبخش ها و قرص های خواب آور همیشه یک راه حل مناسب به شمار می آمده است اما استفاده مداوم از برخی از این دارو ها منجر به اعتیاد و وابستگی می شود و متاسفانه مدامی که از دارو استفاده می کنند متوجه این وابستگی نمی شوند. در صورتی که مشکل خواب دارید و با تجویز پزشک قصد تهیه قرص خواب آور را دارید، می توانید بهترین قرص های خواب را از شرکت سیمرغ دارو عطار تهیه کنید.

در این مقاله عوارض مصرف قرص خواب را به شما ارائه دادیم، همچنین راهکارهایی ارائه شد که فرد بتواند وابستگی خود را به این دارو ها قطع کند و به جای آن از دارو های خواب بدون وابستگی استفاده کند و یا با استفاده از قرص های تنظیم ملاتونین بتواند ساعت خواب و استراحت خود را تنظیم کند. از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.