پزشکی و سلامت

کدام قرص خواب عوارض ندارد

قرص متی مازول نوعی قرص هورمونی است که در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید مصرف می شود تا عملکرد این غده را در آنها کاهش دهد. اگر که شما یا اطرافیانتان مجبور به استفاده از این قرص متی مازول هستید و می خواهید درباره ی این که چرا قرص متی مازول برای شما مناسب است و چه عوارض یا تداخل هایی دارد مقاله ی زیر را تا انتها بخوانید.

چرا باید متی مازول مصرف کنم؟

غده ی تیروئید مسئولیت های بسیار مهمی در بدن ما داشته و با ترشح هورمون های تیروئیدی (T3 و T4) تنظیم کننده ی اصلی متابولیسم در بدن ماست. بسته به این که چه مشکلی در ترشح این هورمون ها اتفاق افتاده باشد، اعضای مختلفی در بدن تحت تاثیر قرار گرفته و یا بیمار، علائم گسترده ای از چاقی و لاغری ناگهانی، تغییر در خلق و خو، مشکلات گوارشی، تغییر در ضربان قلب و تعداد تنفس و … را نشان خواهد داد.

زمانی که سلول های غده تیروئید فعالیت بیش از حدی از خود نشان دهند، بیمار مبتلا به پرکاری تیروئید خواهد شد که با توجه به علت های مختلف ایجاد کننده ی آن، درمان هم متفاوت است. گاهی اوقات بیماری های خود ایمنی ای مثل گریوز ،که در آن بدن آنتی بادی هایی تولید می کند و باعث تشدید فعالیت تیروئید می شود، عامل اصلی بیماری است. در چنین موردی علاوه بر درمان پرکاری تیروئید باید اختلال زمینه ای سیستم ایمنی هم درمان شود.

در مواردی هم سرطان تیروئید و یا بافت های مجاور آن مثل غده ی پاراتیروئید منجر به پرکاری تیروئید شده است.

در انواع مختلف پرکاری تیروئید یکی از روش های درمانی استفاده از دارو های ضد تیروئیدی مثل  قرص متی مازول و یا قرص پروپیل تیوراسیل است.

 

 عملکرد داروی متی مازول چگونه است؟

برای ساخت هورمون های تیروئیدی غده ی تیروئید ید موجود در غذا و اسید آمینه ای به نام تیروزین را که از تجزیه ی پروتئین ها بدست می آید، با هم ترکیب می کند. داروی متی مازول با خاصیت آنتی تیروئیدی که دارد مانع از اتصال این دو عنصر حیاتی برای ساخت هورمون به هم شده و در نتیجه از سطح آنها در خون می کاهد. اما این دارو ممکن است به تنهایی نتواند سطح این هورمون ها را به حد نرمال رسانده یا علائم را کاملا برطرف کند؛ در نتیجه پزشک مجبور به تجویز دارو های مکمل می شود.

طریقه و مقدار مصرف داروی متی مازول چگونه است؟

این دارو قرص خوراکی بوده، در ایران توسط سه شرکت ارائه شده و به نام هایی مثل قرص متی مازول ایران هورمون پنج میلی گرمی، قرص متی مازول لقمان پنج میلی گرمی و قرص متی مازول الحاوی پنج میلی گرمی موجود است.

داروی متی مازول معمولا باید یک الی سه بار در روز همراه با غذا یا بدون آن بسته به نظر پزشک مصرف شود. مصرف این دارو بستگی به سن، جنس، وضعیت بیمار،سابقه ی بیماری او و … داشته و لزوما پزشک باید درباره ی زمان مصرف و دوز آن نظر دهد.

از آنجایی که کودکان توانایی کمی در متابولیزه کردن دارو ها دارند پزشک برای آنها با توجه به پارامتر های اصلی ای مثل وزن و سن، این دارو و دوز مناسبش را تجویز می کند.

داروی متی مازول با چه دارو هایی تداخل دارد؟

بعضی از تداخل های دارویی اثر این دارو را بیشتر کرده و بعضی از آنها باعث کاهش فعالیت آن می شوند. همچنین ممکن است خوردن متی مازول با بعضی دارو ها باعث افزایش یا کاهش اثر آنها شود.

به نقل از مرجع اطلاعاتی دارویاب تداخل های دارویی متی مازول شامل موارد زیر است:

  • تداخلات رده X (پرهیز):
    ب.ث.ژ (داخل مثانه ای)، کلادریبین، دیپیرون، سدیم یدید I131
  • کاهش اثرات داروها توسط متی مازول:
    ب.ث.ژ (داخل مثانه ای)، پردنیزولون (سیستمیک)، سدیم یدید I131، آنتاگونیست های ویتامین کا
  • کاهش اثرات متی مازول توسط داروها:
    تداخل قابل توجهی مشخص نشده است.
  • افزایش اثرات داروها توسط متی مازول:
    گلیکوزید های قلبی، کلوزاپین، دفریپرون، مشتقات تئوفیلین
  • افزایش اثرات متی مازول توسط داروها:
    کلرامفنیکل (چشمی)، کلادریبین، دیپیرون، مزالامین، پرومازین

عوارض متی مازول چیست؟

عوارض احتمالی این دارو شامل موارد زیر است:

  • ناراحتی معده
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • خارش و راش های پوستی اندک
  • درد مفصلی یا ماهیچه ای
  • احساس بی حسی یا مورمور شدن پوست
  • تنگی نفس
  • سرفه ی خونی
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات کلیوی
  • بیماری های خونی در موارد نادر
  • گلو درد و تب در نتیجه ی عفونت
  • به آسانی کبود شدن و خونریزی کردن
  • خستگی غیر عادی

 

این عوارض همیشگی نبوده و بسته به شرایط بیمار متفاوت اند. اما سعی کنید که همواره در تجویز دارو به پزشک خود اعتماد کرده و در صورت تشدید هر کدام از علائم و یا بروز علائم خطرناک تر به پزشک مراجعه کنید.

داروی متی مازول در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

این دارو بر روی میزان هورمون های تیروئیدی بدن اثر گذاشته، آنها را کمتر کرده و از آنجایی که قابلیت عبور از جفت را دارد در مادران باردار می تواند باعث ایجاد ناهنجاری در جنین، خصوصا در سه ماهه اول بارداری شود. از جمله ناهنجاری هایی که با مصرف این دارو مرتبط دانسته شده اند شامل نقص در شکل گیری جمجمه، سیستم قلبی عروقی و سیستم  کلیوی جنین، اگزومفالوس و ناهنجاری های سیستم گوارشی، و همچنین القای کرتینیسم و گواتر در جنین می باشد. پس اگر از این دارو مصرف کرده و باردار هستید، قصد باردار شدن دارید و یا با بارداری ناخواسته مواجه شده اید، حتما در این باره با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشکتان با بررسی کامل شرایط بهترین تصمیم را خواهد گرفت.

داروی متی مازول در دوران شیردهی چه عوارضی دارد؟

متی مازول توانایی وارد شدن به شیر مادر هم داشته و ممکن است از این طریق در رشد نوزاد اختلال ایجاد کند. البته نیازی به بررسی مرتب عملکرد تیروئید نوزاد نبوده و همان چکابی که به صورت روتین برای بررسی رشد کودک توسط پزشک اطفال انجام می شود کافیست. با این حال از آنجایی که یکی از عوارض خونی این دارو آگرانولوسیتوز بوده و در آن از تعداد سلول های ایمنی بدن کاسته می شود، بهتر است که با نظر پزشک و در صورت مشکوک شدن به بیماری های خونی تست خون و شمارش گلبول های سفید انجام شود.

به نقل از مرجع اطلاعاتی drugs.com :

-به نظر نمی رسدتا دوز 20 میلی گرم در روز در مادر، بر عملکرد غده ی تیروئید یا رشد ذهنی کودک شیرخوار اثر گذار باشد.

-اثرات منفی بالینی بر روی کودک شیرخواره تا به حال مشاهده نشده است؛ به خصوص وقتی که عملکرد تیروئیدی مادر مرتبا مانیتور شود. (هفتگی و یا هر دو هفته یک بار)

-مقدار دوزی که وارد بدن نوزاد می شود با 3 الی 4 ساعت صبر پس از مصرف دارو به حداقل می رسد.

آلرژی یا حساسیت نسبت به متی مازول

احتمال دارد که بلافاصله بعد از مصرف دارو عوارضی مثل تنگی نفس، کهیر، قرمزی، بثورات جلدی و خارش هم دیده شود که همگی نشانه ای از آلرژی یا در موارد شدیدتر شوک آنافیلاکسی نسبت به دارو می باشند. با دیدن این علائم مصرف را سریعا قطع کرده و پزشک خود را مطلع کنید تا درمانی جایگزین برای شما ارائه شود.

نکاتی که در حین مصرف متی مازول باید به خاطر داشته باشید.

  • این دارو می تواند سمیت کبدی ایجاد کند و خصوصا این مورد در جنین و نوزادان ممکن است خطرساز شده و باعث ایجاد زردی یا یرقان در آنها شود.
  • افرادی که مستعد کم کاری تیروئید بوده و مجبور به مصرف داروی متی مازول هستند، در صورت کمبود ید در رژیم غذایی شان ممکن است مبتلا به کم کاری شدید تیروئید شوند.
  • از آنجایی که یکی از علائم کمتر ترشح شدن هورمون های تیروئیدی پس از مصرف دارو یبوست است بهتر است سعی کنید از فیبر و آب کافی در رژیم غذایی تان استفاده کنید تا دچار این عارضه نشوید.
  • با توجه به این که دوز این دارو 5 میلی گرم بوده و معمولا سه بار در روز یا به عبارتی در کل 15 میلی گرم در روز باید مصرف شود، اگر فراموش کردید آن را بخورید و زمان زیادی از دست نرفته بود سریعا دارویتان را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به زمان مصرف قرص بعدی بود نباید دو قرص را نزدیک به هم استفاده کنید چون احتمال اوور دوز وجود دارد.

مصرف خودسرانه دارو

  • به هیچ وجه این دارو را خودسرانه مصرف نکرده و برای تجویز به پزشک غدد مراجعه کنید.
  • اثردهی دارو چند روز یا چند هفته پس از مصرف آن است پس برای زودتر جواب گرفتن از آن مصرف آن را بیشتر نکنید تا دچار اوور دوز نشوید.
  • اگر علت اصلی به وجود آورنده ی پر کاری تیروئید در شما مشکل مغزی باشد باید حتما در کنار داروی متی مازول از دارو های مکمل هم استفاده کنید تا سریع تر بهبود یافته و این دارو در بدن شما ایجاد مسمومیت کبدی نکند.
  • همچنین اگر داروهایتان به اتمام رسید مصرفتان را ناگهانی قطع نکرده و حتما برای چکاب و تجویز مجدد به پزشک مراجعه کنید تا در پنجره ی درمانی دارو و عملکرد تیروئید شما اختلالی ایجاد نشود.

 تا کی باید متی مازول مصرف کنم؟

برای فهمیدن این موضوع باید به پزشک مراجعه کرده و مرتبا با آزمایش هایی مثل سنجش مقدار ید، T3، T4 و TSH مانیتور شوید تا جواب دهی درمان و زمان قطع دارو مشخص شود. اما حدودا دوره ی درمان آن بین شش ماه تا چند سال است.

مصرف این دارو برای چه کسانی خطرناک بوده و باید حتما زیر نظر پزشک مصرف شود؟

به علاوه ی خانم های باردار یا شیرده که در قسمت قبل بررسی شد، کسانی که به بیماری های کبدی، گرانولوماتور و ضعف مغز استخوان مبتلا هستند و یا در حال مصرف کردن دارو های ضد انعقاد خون مثل وارفارین، انوکسوپارین و هپارین اند باید حتما برای مصرف این دارو با پزشک مشورت کنند. چراکه این دارو سمیت کبدی داده، عارضه ی ضعف سیستم ایمنی را در بیماران مبتلا به گرانولوماتوز تشدید کرده، ممکن است ضایعات استخوانی در نتیجه ی مصرف دارو ایجاد شده و همچنین اختلال در عملکرد آنزیم های کبدی و مکانیسم انعقاد خون مشاهده شود.

آیا متی مازول باعث چاقی می شود؟

همانطور که گفته شد داروی متی مازول با ایجاد اختلال در سنتز هورمون های تیروئیدی باعث کاهش متابولیسم بدن شده و به صورت طبیعی علائمی حدودا مانند علائم کم کاری تیروئید ایجاد می شود. یکی از این علائم کم شدن متابولیسم، کم تحرکی و چاقی می باشد. البته چاق شدن بیمار در حد کسی که مبتلا به کم کاری تیروئید می باشد نیست چراکه هورمون های تیروئیدی بیمار در حالت عادی زیاد تر از حد نرمال است. با این حال اگر این موضوع برایتان نگران کننده است می توانید از غذاهای کم کالری استفاده کنید.

اوور دوز متی مازول

ممکن است در اثر مواردی مثل مصرف دوز های این دارو در زمان های نزدیک به هم و یا تداخل دارو هایی که اثر متی مازول را بیشتر می کنند بیمار دچار اوور دوز شود. در این حالت ممکن است فرد حساس شده و علائم آلرژی مثل تنگی نفس، خارش شدید، بثورات جلدی و … نشان دهد.

به علت مسمومیت کبدی این دارو پس از اوور دوز باید آنزیم های کبدی و زمان انعقاد خون بیمار (PT) چک شود تا در صورت بروز اختلالات، اقدام پزشکی فوری انجام شود. پس سعی کنید داروی خود را سر وقت خورده و از اختلالات دارویی آن مطلع شوید.

Submit Rating

2.7 / 5. 6

دکتر حجت ابراهیمی نیک

دکتر حجت ابراهیمی نیک

فلوشیپ فوق تخصصی رادیولوژی مداخله ای ، متخصص رادیولوژی

عضو هیئت مدیره مرکز سونوگرافی تیراد

طی دوره های آموزشی در کشورهای چین، کره جنوبی، آلمان و ایتالیا در زمینه درمان بیماریهای تیروئید با کمک روشهای کمتر تهاجمی

اولین پزشک ایرانی که موفق به درمان توه های تیروئیدی به روش آر اف در ایران شدند

اشتراک گذاری