تکنولوژی

آموزش ترسیم نمودارهای کوچک با تابع Sparklines در گوگل شیتس

تابع MEDIAN یکی از توابع قابل استفاده در Google Sheets و نرم‌افزارهای مشابه آن نظیر Excel است که میانه یا مقدار میانی مجموعه‌ای از ارقام را پیدا می‌کند. اگر تعداد داده‌ها کم باشد، پیدا کردن عددی میانی ساده است اما در فرمول‌نویسی و یا در مورد تعداد زیادی عدد، مرتب کردن اعداد و یافتن عدد میانی به کمک تابع MEDIAN صورت می‌گیرد.

در این مقاله نحوه استفاده از تابع MEDIAN را مرور می‌کنیم.

قبل از هر چیز توجه کنید که تابع محاسبه‌ی میانگین با تابع پیدا کردن میانه، متفاوت است. میانگین حاصل جمع اعداد تقسیم بر تعداد است اما میانه به معنی عددی است که از نظر ترتیب، در وسط قرار می‌گیرد.

آموزش استفاده از MEDIAN در گوگل شیتس

دو روش برای کار با این تابع وجود دارد: تایپ کردن داده‌ها و انتخاب سلول‌های حاوی اعداد.

ابتدا به اپلیکیشن تحت وب Google Sheets مراجعه کنید و فایل موردنظر را باز کنید. برای شروع فرمول‌نویسی، روی سلولی کلیک کنید و علامت = و سپس تابع MEDIAN را تایپ کنید. در ادامه و در داخل پرانتز می‌توانید اعداد را تایپ کنید. دقت کنید که بین هر عدد و مورد بعدی، می‌بایست , قرار بگیرد. در واقع سینتکس استفاده از این تابع به صورت زیر است:

=MEDIAN(<value1>, [<value2>, …])

تابع MEDIAN مثل برخی توابع تعداد مشخصی آرگومان ندارد. بسته به تعداد اعداد می‌توانید آرگومان‌های بیشتری تایپ کنید.

به عنوان مثال برای یافتن مقدار میانی 5 عدد 1 و 2 و 5 و 7 و 7 می‌بایست فرمول زیر را تایپ کنید:

=MEDIAN(1,2,5,7,7)

با زدن کلید Enter، خروجی تابع محاسبه می‌شود که در این مثال عدد 5 است.

اما نوع دیگر از کاربرد این تابع: می‌توانید به جای نوشتن اعداد، محدوده‌ای از سلول‌ها را به آن بدهید. به عنوان مثال برای یافتن عدد میانی در سلول‌های F3 الی F11، فرمول زیر را تایپ کنید:

=MEDIAN(F3:F11)

پس از زدن Enter، خروجی تابع نمایان می‌شود.

و دو نکته‌ی مهم:

تابع MEDIAN سلول خالی یا سلول متنی که در آن متن تایپ شده را در مرتب‌سازی و یافتن میانه‌ی اعداد لحاظ نمی‌کند! بدیهی است سلول حاوی عدد 0 در محاسبه لحاظ می‌شود.

اگر تعداد اعداد زوج باشد، تابع MEDIAN میانه را با میانگین گرفتن از دو عدد میانی محاسبه می‌کند.

به عنوان مثال در مجموعه اعدادی که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، عدد ۲۱ در کار نیست اما میانه عدد ۳۱ است. در واقع میانگین دو عدد میانی که ۳۰ و ۳۲ است، به عنوان میانه محاسبه شده است.

دانلود


نوشتن فرمول در یک سلول در نرم‌افزارهایی مثل گوگل شیتس و اکسل ساده است و به همین ترتیب کپی کردن آن در سلولی دیگر ساده است. اما اگر بخواهید فرمولی بنویسید و در تعداد زیادی سلول پایین‌تر کپی کنید، روش کپی و پیست مناسب نیست. ترفندهای سریع‌تری برای این کار وجود دارد. حتی می‌توانید با استفاده از تابع ArrayFormula کاری کنید که با اضافه شدن ردیف جدید، به صورت خودکار فرمول در سلول‌های موردنظر درج شود.

در ادامه به نحوه کپی کردن فرمول در سلول‌های یک ستون و همین‌طور اضافه کردن خودکار فرمول در ردیف‌های جدید در Google Sheets می‌پردازیم.

قبل از هر چیز توجه کنید که با کپی و پیست کردن فرمول، ریفرنس‌هایی که به سلول‌های دیگر داده شده، تغییر می‌کند، مگر آنکه از ریفرنس‌های مطلق در اشاره به سلول‌های دیگر استفاده کرده باشید.

ترفندهای فرمول‌نویسی در اکسل با استفاده‌ی بهینه از کیبورد و کلیدهای فانکشن

شاید برخی کاربران مبتدی، برای کپی کردن فرمول در سلول‌های ستون یا ردیف، از روش کپی و پیست استفاده کنند اما مسأله این است که کپی و پیست کردن روش وقت‌گیری است که حتی احتمال خطا و اشتباه کاربر را افزایش می‌دهد.

کاربرد مربع کوچک گوشه‌ی راست و پایین سلول‌ها در Excel و Google Sheets

زمانی که روی سلولی از جدول در نرم‌افزار Excel مایکروسافت و نرم‌افزارهای مشابه نظیر گوگل شیتس کلیک می‌کنید، در گوشه‌ی راست و پایین سلول یک مربع کوچک نمایش داده می‌شود. این مربع کوچک برای پرسازی خودکار یا Auto Fill در نظر گرفته شده و بسیار مفید است چرا که اگر روی آن کلیک کرده و با نگه داشتن کلید چپ موس، موس را در جهتی حرکت بدهید، فرمولی که در سلول درج شده در سلول‌های اطراف پیست می‌شود. دقت کنید که حین درگ کردن مربع کوچک، نشان‌گر موس به شکل + تغییر می‌کند.

آموزش کپی کردن فرمول در تمام سلول‌ها با مربع کوچک و فرمول‌نویسی آرایه‌ای با ArrayFormula در گوگل شیتس

درگ کردن مربع کوچک گوشه‌ی سلول‌ها موجب کپی شدن فرمت و استایل سلول در سلول‌های مجاور نیز می‌شود. به عنوان مثال اگر حاشیه‌ی سلول یا Border آن خط ضخیم باشد و رنگ داخل سلول زرد باشد و فونت و اندازه‌ی فونت را به شکل خاصی تنظیم کرده باشید، تمام این موارد نیز در سلول‌های بعدی اعمال می‌شود.

اما برخی سلول‌های دارای فرمول نیستند. در این صورت این سوال مطرح می‌شود:

اگر سلول حاوی عدد یا متن باشد و مربع کوچک آن را درگ کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر سلول حاوی فرمول نباشد نیز مقدار آن در سلول‌های اطراف کپی می‌شود. اگر دو یا چند سلول را انتخاب کنید و مربع کوچک را درگ کنید، پر کردن خودکار و هوشمندانه انجام می‌شود. به عنوان مثال اگر دو سلول مجاور حاوی عدد 1 و 2 را انتخاب کنید و سپس مربع را درگ کنید، در سلول‌های اطراف اعداد 3 و 4 و 5 و 6 و … چاپ می‌شود.

همان‌طور که می‌بینید کاربرد مربع کوچک گوشه‌ی سلول‌ها بسیار زیاد است. 

اگر بخواهید فقط فرمول را در سلول‌های بعدی پیست کنید و در واقع از تغییر فرمت و استایل سلول‌های بعدی جلوگیری کنید، استفاده از مربع کوچک مناسب نیست. برای این حالت می‌بایست ابتدا سلول اول را انتخاب کرده و با زدن کلید میانبر Ctrl + C آن را کپی کنید. سپس سلول مقصد را انتخاب کرده و روی آن راست‌کلیک کنید. در منوی راست‌کلیک گزینه‌ی Paste Special و سپس Paste Formula only را انتخاب کنید. با این روش فقط فرمولی که کپی شده، پیست می‌شود.

آموزش کپی کردن فرمول در تمام سلول‌ها با مربع کوچک و فرمول‌نویسی آرایه‌ای با ArrayFormula در گوگل شیتس

فرمول‌نویسی آرایه‌ای در تمام سلول‌های یک ستون

ممکن است صدها ردیف در یک فایل Google Sheets داشته باشید و بخواهید فرمولی بنویسید و در تمام سلول‌های یک ستون کپی کنید. یک روش کار استفاده از مربع کوچک گوشه‌ی پایین سلول است اما روش دیگر استفاده از فرمول‌نویسی آرایه‌ای یا در واقع تابعی به اسم ArrayFormula است. این تابع فرمولی که به عنوان آرگومان به آن داده شده را در سلول‌های بعدی اعمال می‌کند و می‌توانید با شورت‌کاتی ساده، از آن استفاده کنید.

استفاده از این تابع سه مرحله‌ی ساده دارد:

ابتدا فرمول را در سلول موردنظر تایپ کنید.

به جای اینکه به سلول خاصی از ستون دیگر ارجاع یا ریفرنس دهید، به آن سلول و تمام سلول‌های پایین‌تر ریفرنس دهید. به عنوان مثال اگر لازم است در فرمول‌نویسی به سلول B2 اشاره کنید، به این سلول و تمام سلول‌های پایینی آن اشاره کنید. برای این کار از B2:B استفاده کنید.

گام بعدی فشار دادن کلید میانبر تابع ARRAYFORMULA است: در ویندوز و لینوکس از Ctrl + Shift + Enter و در مک‌او‌اس از Cmd + Shift + Enter استفاده کنید. نتیجه این خواهد بود که فرمول تایپ شده، در تمام سلول‌های پایین‌تر از همان ستون قرار می‌گیرد.

با یک مثال ساده این ترفند جالب را مرور می‌کنیم: فرض کنید که می‌خواهید اعداد موجود در ستون B که قیمت محصولات است را در ۱۸ درصد ضرب کرده و برای جلوگیری از طولانی شدن اعداد، حاصل کار را تا دو رقم اعشار رند کنید.

فرمول سلول C2 در حالت عادی به صورت زیر خواهد بود:

=ROUND(B2*18%,2)

اما برای فرمول‌نویسی در تمام سلول‌های ستون C، فرمول فوق را به این صورت می‌نویسیم:

=ROUND(B2:B*18%,2)

و سپس کلید میانبر اشاره شده را فشار می‌دهیم. نتیجه را در تصویر متحرک زیر مشاهده می‌کنید:

آموزش کپی کردن فرمول در تمام سلول‌ها با مربع کوچک و فرمول‌نویسی آرایه‌ای با ArrayFormula در گوگل شیتس

فرمول‌نویسی آرایه‌ای یکی از ترفندهای مورداستفاده توسط کاربران حرفه‌ای است که سرعت کار را به خوبی افزایش می‌دهد. نکته‌ی جالب این است که اگر بخواهید فرمول را ویرایش کرده و تصحیح کنید، کافی است فقط یک سلول را ادیت کنید.

اما یک سوال:

اگر بخواهید فرمول‌نویسی آرایه‌ای انجام بدهیم به گونه‌ای که در ردیف‌های حاوی سلول خالی، فرمول اضافه نشود، چه باید کرد؟

یک راهکار این است که سطرهای خالی و سطرهای پایین جدول تا انتهای صفحه که خارج از محدوده‌ی جدول است را حذف کنید!

راه حل بعدی این است که در نوشت فرمول از تابع شرطی IF استفاده کنید تا محاسبه فقط در صورتی انجام شود که سلولی که به آن ارجاع داده شده، پر باشد. در غیر این‌صورت چیزی در سلول چاپ نشود.

برای بررسی خالی بودن سلولی مثل A1 می‌توانید از یکی از توابع ISBLANK یا LEN استفاده کنید:

  • فرمول ISBLACK(A1) در صورت خالی بودن سلول A1، صحیح یا TRUE را برمی‌گرداند و در غیر این صورت FALSE خروجی آن است. 
  • حاصل فرمول LEN(A1)<>0 در صورت خالی بودن A1، صحیح یا TRUE است. در غیر این صورت FALSE یا غلط نتیجه‌ی این فرمول است.

برای آشنایی با شیوه‌ی استفاده از تابع IF و آرگومان‌های آن به مقاله‌ی زیر توجه فرمایید:

آموزش استفاده از توابع شرطی AND و OR و IF در اکسل و Google Sheets

اما به مثال قبلی برگردیم که محاسبه ۱۸ درصد قیمت محصولات و رند کردن آن است. فرمول سلول C2 به صورت زیر تغییر می‌کند:

=IF(ISBLANK(B2), “” , ROUND(B2*18%,2))

در واقع اگر سلول B2 خالی باشد، عبارت چاپ شده “” یا تهی است و اگر پر باشد، محاسبه و گرد کردن به کمک تابع ROUND، انجام می‌شود.

به منظور فرمول‌نویسی آرایه‌ای، در فرمول فوق B2 را به B2:B تبدیل می‌کنیم:

=IF(ISBLANK(B2:B), “” , ROUND(B2:B*18%,2))

و سپس شورت‌کات Ctrl + Shift + Enter را فشار می‌دهیم. نتیجه را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. تا سطر 6 که قیمت محصولات درج شده، محاسبه صورت گرفته و سلول‌های پایین‌تر خالی باقی می‌ماند.

آموزش کپی کردن فرمول در تمام سلول‌ها با مربع کوچک و فرمول‌نویسی آرایه‌ای با ArrayFormula در گوگل شیتس

برای چک کردن خالی بودن سلول‌ها دو روش مطرح کردیم و روش دیگر این است که شرط تصاوی B2 با “” را بررسی کنید. به عبارت درگیر در مثال ما، فرمول‌نویسی را به هر سه شکل زیر می‌توان انجام داد و نتیجه یکسان خواهد بود:

=ArrayFormula(IF(ISBLANK(B2:B), “”, ROUND(B2:B*18%, 2)))

=ArrayFormula(IF(LEN(B2:B)<>0, ROUND(B2:B*18%, 2), “”))

=ArrayFormula(IF(B2:B=””, “”, ROUND(B2:B*18%, 2)))

فرمول‌های آرایه‌ای در عنوان ستون‌ها

مثالی که پیش‌تر بررسی شد به فرمول‌نویسی در سلول‌های دوم به بعد ستون مربوط می‌شد اما در واقع می‌توانید فرمول را با اضافه کردن یک شرط دیگر، در تمام ستون شامل ردیف عنوان بنویسید.

با بررسی همان مثال به توضیح شرط جدید می‌پردازیم:

می‌بایست قبل از محاسبه‌ی ۱۸ درصد قیمت محصول، شماره ردیف را به کمک تابع ROW چک کنید. اگر شماره ردیف 1 است و در واقع اگر سلول فعلی در ردیف اول قرار دارد، می‌بایست عنوان ستون درج شود و اگر 2 یا بیشتر است، مقدار در ۱۸ درصد ضرب شده و رند می‌شود.

فرمول آرایه‌ای مثال ما به صورت زیر خواهد بود:

=ArrayFormula(IF(ROW(B:B)=1,”Tax”,IF(ISBLANK(B:B),””,ROUND(B:B*18%, 2))))

و حاصل کار:

آموزش کپی کردن فرمول در تمام سلول‌ها با مربع کوچک و فرمول‌نویسی آرایه‌ای با ArrayFormula در گوگل شیتس

استفاده از فرمول‌نویسی آرایه‌ای برای پر کردن خودکار سطرهای جدید

فرمول‌نویسی به کمک تابع ArrayFormula در ساخت فرم‌های آنلاین Google Forms نیز بسیار مفید است. به عنوان مثال می‌توانید پاسخ‌هایی که به فرم آنلاین داده شده را در ردیفی جدید از یک صفحه در گوگل شیتس ذخیره کنید.

آموزش ساخت فرم ثبت نام آنلاین به کمک Google Forms

اگر فرمول‌نویسی عادی انجام داده باشید، طبعاً می‌بایست فایل گوگل شیتس را باز کرده و در سلول‌های ردیف‌های جدید، فرمول‌هایی را کپی و پیست کنید. اما در صورت استفاده از فرمول‌نویسی آرایه‌ای، محاسبات لازم در مورد هر پاسخ جدیدی که ثبت شده  به صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی به کپی و پیست کردن فرمول‌ها در ردیف‌های جدید نیست

چگونه از VLOOKUP در فرمول‌نویسی آرایه‌ای استفاده کنیم؟

تابع VLOOKUP برای جستجو در سلول‌ها کاربرد دارد و می‌توانید آن را با تابع ARRAYFORMULA به شکل ترکیبی استفاده کنید.

به یک مثال ساده توجه کنید: فرض کنید نام میوه‌ها در صفحه‌ی اول فایل گوگل شیتس و در ستون A درج شده و قیمت هر محصول در ستون B ذکر شده است. در صفحه‌ی دوم از این فایل، نام میوه‌ها در ستون اول ذکر شده و تعداد سفارش یا فروش، در ستون B درج شده است. هدف شما محاسبه کردن مجموع فروش هر محصول در ستون C است.

اگر ستون A در این دو صفحه، ترتیب مشابه نداشته باشد، می‌بایست از تابع VLOOKUP برای یافتن نام میوه و قیمت آن در صفحه‌ی اول استفاده کنید و سپس قیمت را در تعداد فروش ضرب کنید تا مجموع فروش به دست آید.

برای این مسأله از فرمول نسبتاً پیچیده و در عین حال ساده‌ای استفاده می‌کنیم:

  • ابتدا بررسی می‌کنیم که شماره‌ی ردیف 1 است یا بیشتر. اگر ردیف اول است، عنوان درج می‌شود.
  • اگر شماره‌ی ردیف 2 یا بیشتر است، ابتدا شرط پر بودن سلول بررسی می‌شود.
  • در صورت پر بودن سلول نام محصول، نام میوه در ستون A از صفحه‌ی اول که Fruits نام دارد، به کمک VLOOKUP سرچ می‌شود و قیمت آن که در ستون شماره 2 از همان صفحه قرار گرفته، استخراج می‌شود.
  • در نهایت قیمت در تعداد ضرب می‌شود. تمام این مراحل در فرمول زیر انجام می‌شود:

=ArrayFormula(

IF(ROW(A:A)=1,

“Total”,

IF(NOT(ISBLANK(A:A)), VLOOKUP(A:A, Fruits!A2:B6, 2, FALSE) * B:B, “”)))

همان‌طور که مشاهده می‌کنید روش کار با تابع فرمول‌نویسی آرایه‌ای یا ArrayFormula پس از کمی تجربه، ساده و درست مشابه فرمول‌نویسی معمولی است. 

دانلود


زمانی که با تعداد زیادی داده در Google Sheets یا نرم‌افزارهای مشابه نظیر Excel کار می‌کنید و می‌خواهید برای درک بهتر و نتیجه‌گیری از نمودار استفاده کنید، شاید ترسیم کردن یک نمودار بزرگ مناسب نباشد و بخواهید تعداد زیادی نمودار کوچک رسم کنید. یک ترفند جالب این است که با استفاده از تابع SPARKLINE، نمودار کوچک در سلول‌های موردنظر رسم کنید.

در این مقاله تابع SPARKLINE را معرفی کرده و شیوه‌ی استفاده از آن را به صورت مرحله به مرحله شرح می‌دهیم. اگر از علاقه‌مندان به محاسبه و تحلیل و بررسی‌های آماری در سرویس تحت وب گوگل شیتس هستید، سیاره‌ی آی‌تی را دنبال کنید.

فرض کنید قیمت تعدادی کالا را در یک صفحه‌ی بزرگ گوگل شیتس وارد کرده‌اید و می‌خواهید روند تغییرات قیمت هر کالا را روبروی آن مشاهده کنید. رسم کردن تعدادی نمودار مجزا، وقت‌گیر است و به علاوه می‌بایست موقعیت هر نمودار را درست روبروی کالای مربوطه تنظیم کنید که کار ساده‌ای نیست. تابع SPARKLINE برای چنین تحلیل و بررسی‌هایی طراحی شده و نمودار خطی یا Line Chart را درون یک سلول رسم می‌کند. می‌توانید فرمول یک سلول را در سلول‌های پایین‌تر یا روبرو کپی کنید. لذا می‌توانید به سرعت تعداد زیادی نمودار که هر یک به یک مجموعه عدد مثل قیمت یک کالا در گذر زمان مربوط می‌شود را در تعداد زیادی سلول رسم کنید.

رسم تعداد زیادی نمودار کوچک با تابع SPARKLINE

تابع SPARKLINE به ساده‌ترین شکل ممکن قابل استفاده است: کافی است مجموعه داده‌ها را به عنوان یک آرگومان به آن بدهید تا یک نمودار خطی ساده ترسیم شود. به عنوان مثال اگر 4 عدد داشته باشید و داده‌های شما در سلول‌های A3 الی D3 قرار داشته باشد، می‌توانید فرمول زیر را در سلول E3 تایپ کنید:

=SPARKLINE(A3:D3)

و با زدن کلید Enter، یک نمودار ساده در سلول E3 ظاهر می‌شود. البته نمودار کاملاً دینامیک است و اگر یکی از عددها را تغییر بدهید، نمودار آپدیت می‌شود.

آموزش ترسیم نمودارهای کوچک با تابع Sparklines در گوگل شیتس

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، تابع SPARKLINE روش بسیار خوبی برای بررسی روند تغییرات یک متغیر در گذر زمان است و البته کاربردهای متنوعی دارد.

ترسیم نمودارهای مختلف با تابع SPARKLINE

تابع SPARKLINE صرفاً یک آرگومان ندارد بلکه تعدادی آرگومان اضافی دارد که فرمت و نوع نمودار را مشخص می‌کند. اگر هیچ آرگومان اضافی در فرمول‌نویسی به کار نبرده باشید، نمودار خطی رسم می‌شود که ساده‌ترین حالت ممکن است. اما فرض کنید به نوع دیگری از نمودارها نظیر نمودار ستونی نیاز دارید. در این صورت می‌بایست آرگومان دوم را به صورت زیر وارد کنید:

=SPARKLINE(data, {option, choice})

که Option و Choice تعریف‌کننده‌ی مشخصات نمودار است. به عنوان مثال آپشن تعیین نوع نمودار، charttype است و مقدار آن می‌تواند bar و column و غیره باشد.

و اما یک مثال ساده: برای ترسیم نمودار ستونی افقی از فرمول زیر استفاده می‌شود:

=SPARKLINE(A3:B3,{“charttype”,”bar”})

با زدن کلید Enter، نمودار ستونی افقی رسم می‌شود. می‌توانید نمودار ستونی عمودی یا column و نمودار ستونی عمودی مثبت و منفی که  win/loss یا برد و باخت نام دارد را هم با فرمول‌نویسی مشابه ترسیم کنید. در تصویر زیر فرمول مربوط به هر نوع نمودار در ستون D ذکر شده و حاصل کار نیز در ستون A دیده می‌شود:

آموزش ترسیم نمودارهای کوچک با تابع Sparklines در گوگل شیتس

تنظیمات ظاهری نمودارهای SPARKLINE

علاوه بر مشخص کردن نوع نمودار، می‌توانید آپشن‌های اضافی برای تعیین ظاهر نمودار را نیز به تابع SPARKLINE بدهید. تغییر دادن رنگ و ضخامت خط و حتی ترسیم نمودار از راست به چپ همگی امکان‌پذیر است. 

تعیین رنگ نمودار تک‌رنگ

برای تغییر دادن رنگ از آپشن color استفاده کنید. به عنوان مثال اگر نمودار از نوع نمودار خطی است و می‌خواهید خط با رنگ قرمز رسم شود، از فرمول زیر استفاده کنید:

=SPARKLINE(data, {“color”,”red”}) 

در فرمول فوق نام رنگ که قرمز است، ذکر شده اما می‌توانید به جای ذکر نام رنگ، کد HEX رنگ دلخواه خویش را وارد کنید.

آموزش ترسیم نمودارهای کوچک با تابع Sparklines در گوگل شیتس

برای یافتن کد رنگ‌ها و تبدیل به RGB یا HEX به مقاله‌ی زیر توجه فرمایید:

عدد Hex یا کد رنگ‌های RGB را چگونه تشخیص دهیم و RGB‌ را به Hex یا برعکس تبدیل کنیم؟

تنظیم رنگ‌های یک نمودار

اگر نمودار از نوعی است که دو رنگ در آن به کار می‌رود، می‌بایست از آپشن‌های lowcolor و highcolor که به ترتیب رنگ مقدار کمینه و رنگ مقدار بیشینه را مشخص می‌کنند استفاده کنید. در برخی انواع نمودار نیز می‌توانید از آپشن firstcolor برای انتخاب رنگ اولین ستون و از آپشن lastcolor برای تعیین رنگ آخرین ستون استفاده کنید. برای انتخاب رنگ محور از آپشن axiscolor استفاده کنید و برای تنظیم رنگ ستون‌های مربوط به داده‌های منفی از آپشن negcolor استفاده کنید.

دقت کنید که اگر چند آپشن داشته باشید، می‌بایست همگی داخل گیومه قرار بگیرد و بین آپشن‌ها از سمی‌کالن یا ; استفاده شود. به عنوان مثال اگر بخواهید نمودار پیشرفت و سقوط متغیرها را با رنگ قرمز برای پیشرفت و رنگ آبی برای پسرفت ترسیم کنید، می‌بایست از فرمول زیر استفاده کنید:

=SPARKLINE(data, {“charttype”,”column”;”color”,”red”;”negcolor”,”blue”})

نتیجه را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

آموزش ترسیم نمودارهای کوچک با تابع Sparklines در گوگل شیتس

آپشن دیگر در خصوص نمودار نوع win/loss که نیاز است محور نمایش داده شود، آپشن axis است. اگر مقدار این آپشن true باشد، محور نمایش داده می‌شود.

انتخاب رنگ‌های نمودار ستونی

در مورد نمودار ستونی افقی، آپشن‌های color1 و color2 برای تعیین کردن رنگ اول و دوم استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای انتخاب رنگ قرمز و آبی می‌بایست از رابطه‌ی زیر استفاده کنید:

=SPARKLINE(data, {“charttype”,”bar”; “color1″,”red”; “color2″,”blue”})

آموزش ترسیم نمودارهای کوچک با تابع Sparklines در گوگل شیتس

انتخاب رنگ نمودار با ابزار تنظیم رنگ متن

یک روش ساده‌تر برای انتخاب کردن رنگ‌های نمودار این است که سلول حاوی تابع SPARKLINE را انتخاب کنید و سپس از ابزار تنظیم رنگ استفاده کنید. البته این روش در حالی پاسخگوست که از آپشن color استفاده نکرده باشید. استفاده از این ابزار با توجه به اینکه پالتی از رنگ‌های مختلف در اختیارتان قرار می‌گیرد، ساده‌تر از تایپ کردن آپشن color و کد HEX رنگ موردنظر است.

سایر آپشن‌های تابع ترسیم نمودار کوچک

تابع SPARKLINE چند آپشن کاربردی دیگر نیز دارد. به عنوان مثال اگر زبان اصلی شما مثل زبان فارسی نوشتار راست به چپ یا Right To Left دارد، می‌توانید آپشن rtl را true در نظر بگیرید تا نمودار از راست به چپ رسم شود.

شاید خط نمودار باریک است و خوانایی مطلوب شما را ندارد. در این صورت می‌توانید از آپشن ضخامت خط یا linewidth استفاده کنید و مقدار آن را 5 در نظر بگیرید. به حاصل استفاده از این آپشن‌ها توجه کنید:

آپشن max برای مشخص کردن حداکثر مقدار استفاده می‌شود که البته تنها در مورد نمودار ستونی کاربرد دارد.

دانلود