تکنولوژی

معرفی نرم‌افزاری برای نمایش کلیدهای کیبورد یا موس در ویدیوهای آموزشی

ابزار تصویربرداری از صفحه کاربردهای متفاوتی دارد. برای مثال، وقتی که می‌خواهید به کسی آموزش دهید که چطور بخشی از یک بازی رایانه‌ای را انجام دهد یا وقتی که می‌خواهید برنامه‌ی خاصی را به دوستان مجازی خود معرفی کنید یا مشکل خود در اجرا و استفاده از یک برنامه را با کسی مطرح کنید، ابزار یادشده به نیازی اساسی تبدیل می‌شود

متن همیشه روش مؤثری برای ارائه دستورالعمل‌ها، توصیف مسائل، یا اشتراک دانش محسوب نمی‌شود. نوشتن توضیح نیاز به زمان بسیار بیشتری نسبت به نشان دادن راه‌حل روی صفحه نمایش دارد. نرم‌افزارهای ضبط صفحه نمایش این مشکل را تا حد زیادی حل کرده‌اند و هر آنچه روی صفحه اتفاق می‌افتد از جمله جابجایی ماوس را در قالب ویدیو ضبط می‌کنند.

Camtasia (ویندوز، مک و iOS)

Camtasia

بهترین نرم‌افزار ضبط صفحه نمایش به خاطر قابلیت‌های دقیق ویرایش ویدئو محسوب می‌شود. این نرم افزار شاخ همه برنامه های ظبط صفحه نمایشه

رابط کاربری ضبط ویدئوی Camtasia سرراست و مفید است. ابتدا ناحیه‌ای که می‌خواهید ضبط کنید انتخاب می‌شود، سپس در مورد این که می‌خواهید ورودی‌های وب کم و میکروفن هم باشند یا نه تصمیم می‌گیرد و در نهایت دکمه Record را کلیک می‌کنید.

ویرایشگر ویدئوی داخلی آن داستانی کاملاً متفاوت است. فهرست جامعی از گزینه‌های ویرایشی در این نرم‌افزار وجود دارند که طوری مدیریت شده‌اند تا سردرگم‌کننده به نظر نرسد. جلوه‌های «کلیک و کشیدن» و گزیده‌ای از مدیای آماده در راستای بخش چپ این اپلیکیشن قرار دارند و مشخصات و سفارشی‌سازی در سمت راست قرار دارد که هر زمان عنصری از تایملاین انتخاب شود ظاهر می‌شود.

Camtasia ویدئوهای راهنمای خوبی برای افرادی که می‌خواهند با ابزارهای ویرایشی آن آشنا شوند عرضه کرده است، اما ایجاد قطعه ویدئوهای ورودی و خروجی حرفه‌ای و قرار دادن آن‌ها در یک ویدئوی تست به چند ثانیه زمان نیاز دارد. تنها مشکل در استفاده از این نرم‌افزار قابلیت‌های تعاملی آن است که امکان افزودن کوئیز یا دکمه‌های قابل کلیک به پروژه را می‌دهد. پیکربندی این عناصر به قدر کافی آسان است، اما پیش‌نمایش ویدئو و اکسپورت کردن نتیجه نهایی پس از افزودن تعامل‌پذیری بسیار پیچیده‌تر می‌شود.

این تنها اپلیکیشنی است که ما با ابزار زیرنویس تست کردیم و امکان تکرار چندباره صدا در زمان افزودن متن را داشت. به این ترتیب برای مثال تا زمانی که مشغول نوشتن زیرنویس هستید، یک قطعه صوتی چهارثانیه‌ای مکرر پخش می‌شود و کار بسیار آسان‌تر می‌شود، سپس با زدن دکمه Tab قطعه چهارثانیه‌ای بعدی پخش می‌شود.

این نرم‌افزار در نهایت سادگی، بسیار قدرتمند بوده و تمامی نیازهای شما برای تهیه و ویرایش انواع ویدئو را برطرف می نماید. در نگاه اول، این نرم افزار شبیه برنامه‌‌های ضبط صفحه نمایش عمل می کند، اما با امکانات بسیار متنوع در سه زمینه ضبط حرفه‌ای، ویرایش حرفه‌ای و انتشار حرفه‌ای و همچنین برای تولید محتوای ویدئویی قابل جستجو، آزمون‌های ویدئویی، زیرنویس، دوبله و مورادی از این دست بدون درگیر شدن با پیچیدگی‌های ابزارهای مشابه می‌توان گفت که کامتازیا یکی از بهترین ابزارهای فیلم‌سازی را به شما هدیه می‌کند.

فلش‌بک اکسپرس (bb flash back)

فلش‌بک اکسپرس (bb flash back

فلش‌بک اکسپرس نرم‌افزاری برای ضبط صفحه‌ با امکاناتی همچون ضبط هنگام بازی و فیلمبرداری از طریق وبکم.

نکات مثبت

  • رابط کاربری زیبا
  • ویرایشگر ویدیوی اختصاصی

نکات منفی

  • محدودیت خروجی به فرمت WMV

او بی اس استودیو انتخاب اول ما برای ضبط بازی و تصویربرداری با وبکم است؛ اما فلش‌بک اکسپرس نیز دست کمی از آن ندارد و می‌توان آن را دومین برنامه‌ی قدرتمند در این بخش دانست.

هرچند این برنامه نسخه‌ی پولی هم دارد، اما در نسخه‌ی رایگان خود هیچ‌گونه واترمارکی روی تصاویر شما قرار نمی‌دهد. همچنین محدودیتی در زمان فیلمبرداری وجود ندارد و از لحاظ امکانات در سطح نسخه‌های پولی سایر نرم‌افزارها است. رابط کاربری این نرم‌افزار نسبت به او بی اس استودیو مرتب‌تر و واضح‌تر طراحی شده است؛ بنابراین، اگر اولین بار است که از چنین ابزاری استفاده می‌کنید فلش‌بک اکسپرس بهترین انتخاب برای شما است.

می‌توانید از تمام صفحه، یک پنجره‌ی خاص، یک ناحیه‌ی مشخص از صفحه فیلمبرداری کنید. امکان فیلمبرداری از طریق وبکم نیز وجود دارد. پس از پایان فیلمبرداری، تصویر ضبط شده در ویرایشگر اختصاصی برنامه ظاهر خواهد شد تا بتوانید آن را مطابق مطابق میل برش دهید و قطعه‌های لازم را به هم بچسبانید. سپس، می‌توانید فیلم نهایی را در یوتیوب یا یک سرور FTP به اشتراک بگذارید یا آن را در سیستم خود ذخیره کنید.

موارد ذکر شده امکانات عادی یک ابزار ضبط اسکرین بودند؛ اما برای پی بردن به قابلیت‌های جذاب فلش‌بک اکسپرس وارد قسمت گزینه‌های آن شوید تا از طراحی خردمندانه‌ی نرم‌افزار جهت حرفه‌ای‌تر به نظر آمدن ویدیوی خود بهره‌ ببرید. این رکوردر می‌تواند به صورت خودکار هرجا که پسووردی وارد می‌کنید را مخدوش کند، تصویر زمینه‌ی شما را عوض کند، آیکون‌های دسکتاپ را مخفی کند و نشانگر موس را های‌لایت کند تا راحت‌تر قابل مشاهده و دنبال کردن باشد. همچنین، یک حالت جداگانه‌ی گیمینگ نیز در نظر گرفته شده است که به کاربر امکان تعیین نرخ فریم بر ثانیه را پیش از ضبط تصاویر بازی می‌دهد.

فلش‌بک اکسپرس محدودیتی برای زمان ویدیوی شما قائل نیست؛ مگر این‌که شما این تنظیمات را انجام دهید که ویدیو از مقدار مشخصی بیشتر ضبط نشود. این امکان می‌تواند برای مواقعی که کاربر فراموش می‌کند ضبط را متوقف کند مفید باشد. در صورتی که زمان فیلمبرداری شما خیلی طولانی است، می‌توانید نرم‌افزار را طوری تنظیم کنید که ویدیوها را به صورت قطعه قطعه به شما تحویل دهد تا از ذخیره‌ی یکباره‌ی یک فایل ویدیویی سنگین جلوگیری شود. فلش‌بک اکسپرس هیچ واترمارکی روی ویدیوهای شما بر جا نخواهد گذاشت.

تنها محدودیتی که در نسخه‌ی رایگان فلش‌ بک اکسپرس با آن مواجه می‌شوید این است که تنها قادر به ذخیره‌ی ویدیو با فرمت WMV خواهید بود.

اسکرین رکوردر آنلاین و رایگان Apowersoft

Apowersoft

رکوردر آنلاینی که در مرورگر اجرا می‌شود؛ اما از بسیاری برنامه‌های دسکتاپ قدرتمندتر عمل می‌کند.

نکات مثبت

  • فاقد محدودیت زمانی و واترمارک
  • گزینه‌های خروجی گرفتن متنوع

نکات منفی

  • نامناسب برای ضبط بازی‌ها

در صورتی که می‌خواهید یک کنفرانس آنلاین، معرفی نرم‌افزار یا آموزش آنلاین را ضبط کنید، می‌توانید از پاورسافت کمک بگیرید. این ابزار مبتنی بر مرورگر است و به همین دلیل برای ضبط بازی‌ها مناسب نیست؛ اما برای ثبت تصاویر سایر فعالیت‌ها کاملا مطلوب است.

اولین باری که از پاورسافت استفاده کنید، از شما خواسته می‌شود که اپلیکیشن اجرای آن را داناود کنید. سپس نوار کنترلی در اختیار شما قرار می‌گیرد که در بیشتر نرم‌افزارهای دسکتاپ ضبط تصویر وجود دارد. می‌توانید تصویر دسکتاپ یا وبکم را ضبط کنید و ضبط صدا را روی صدای دسکتاپ، میکروفون یا هر دو تنظیم کنید.

می‌توانید تمام محیط دسکتاپ، بخشی از آن یا رزولوشن از پیش تعیین‌شده و دلخواهی را جهت ضبط انتخاب کنید. مورد آخر زمانی که قصد دارید ویدیو را برای شبکه‌ی اجتماعی خاصی تهیه کنید کارآمد است؛ زیرا مجبور نخواهید بود بعد از ضبط فیلم، آن را تغییر اندازه بدهید.

پاورسافت آنلاین اسکرین رکوردر میانبرهای قابل شخصی‌سازی را روی کیبورد در اختیار شما می‌گذارد که باعث افزایش سرعت و راحتی کار می‌شود. امکان حذف و اضافه‌ی نشانگر موس در ویدیو وجود دارد و نهایتا ویدیوی شما می‌تواند در فرمت‌های بسیاری از جمله MP4 ،WMV ،AVI و MOV ذخیره شود. در این نرم‌افزار امکان اضافه کردن یادداشت در ویدیو هنگام ضبط آن نیز وجود دارد.

پس از پایان کار می‌توانید ویدیو را به صورت فیلم یا GIF ذخیره و آن را در یوتیوب یا ویمئو منتشر کنید. امکان ارسال به گوگل درایو و دراپ‌باکس نیز در نظر گرفته شده است. همچنین امکان ویرایش ویدیو نیز وجود دارد. انتخاب گزینه‌ی ویرایش بخش مجزایی به نام ویدیو ادیتور را دانلود خواهد کرد که امکان ویرایش ویدیو قبل از خروجی گرفتن از آن در فرمت دلخواه را برای شما فراهم می‌کند.

OBS Studio (ویندوز، مک، لینوکس)

OBS Studio

بهترین نرم‌افزار ضبط صفحه نمایش برای وبینارهای با پخش زنده محسوب می‌شود.

OBS Studio فاقد قابلیت‌های ویرایشی است و اصلی‌ترین تخصص آن در گزینه‌های پخش و ضبط است. این اپلیکیشن متن‌باز برای افراد تازه‌کار امکان ایجاد استودیو را می‌دهد که از طریق آن می‌توانند از پیکربندی‌های آماده صدا و تصویر در زمان ضبط کردن استفاده کنند.

ما در زمان تست این نرم‌افزار سه استودیو ساختیم که یکی برای نمایشگر اصلی و وب کم بود، دیگری برای نمایشگر دوم و وب کم بود و سومی برای هر دو نمایشگر و وب کم پیکربندی شده بود. اندازه‌بندی و جایگذاری عناصر درون هر استودیو به سادگی کلیک کردن و کشیدن است و چرخش میان استودیوها در طی ضبط کردن به وسیله کلیدهای میانبر سراسری (Hotkey) کنترل می‌شود.

با کمی آماده‌سازی، این عناصر از پیش آماده‌شده‌ی صدا و تصویر، نیاز به درگیر شدن با هر گونه تنظیمات در طی پخش زنده ویدئو را از میان برمی‌دارند. 44 پلتفرم مختلف در منوی پخش زنده وجود دارند که از سایت‌های بزرگی مانند فیسبوک، یوتیوب، و Twitch تا پلتفرم‌های پخش گمنامی مانند watchpeoplecode.com و Sermon Audio را شامل می‌شود. با باز کردن منوی تنظیمات و درج «کلید پخش» (stream key) در کادر متنی مربوطه همه چیز با یک کلیک روی دکمه Start Streaming در داشبورد اصلی پیکربندی می‌شود. تغییراتی که روی یک استودیو ایجاد می‌کنید، مثلاً ترکیب صداها یا قرار دادن وب کم به صوت زنده انتشار می‌یابند و باید مطمئن باشید که برای این کار آماده هستید.

ScreenFlow (مک، iOS)

ScreenFlow

بهترین نرم‌افزار ضبط صفحه نمایش برای ضبط با استاندارد بالای تولید است.

نرم‌افزار ScreenFlow شرکت Telestream یک جهش بزرگ در زمینه ضبط صفحه نمایش محسوب می‌شود، اما یادگیری آن به نسبت دیگر نرم‌افزارهای معرفی شده در این مطلب، کمی دشوارتر است. با این که ویرایشگر آن در نگاه اول جمع و جور به نظر می‌رسد، اما تعداد بسیار زیادی از قابلیت‌های مختلف در آن جای گرفته است.

کتابخانه مدیای آماده Telestream با اختلاف زیاد یکی از ارزشمندترین ابزارهایی است که ScreenFlow ارائه می‌کند. این کتابخانه شامل بیش از 500،000 تصویر، کلیپ صوتی، و ویدئو (برخی با کیفیت 4K) است که می‌توانند ظاهری کاملاً حرفه‌ای به ویدئوهای ضبط شده شما ببخشند. کتابخانه درون اپلیکیشن را از پنل Features باز کنید و با جستجوی یک کلیدواژه می‌توانید مدیای مربوطه را کلیک کرده و به روی تایملاین بکشید. دسترسی به کتابخانه مدیای آماده سالانه 60 دلار هزینه دارد که اگر مشتریان شما یا مخاطبان گسترده‌ای برای ویدئوهای خود دارید کاملاً ارزشمند است.

قابلیت‌های برجسته دیگر این نرم‌افزار شامل توانایی ضبط از دسکتاپ با وضوح رتینا و همچنین برخی گزینه‌های قالب‌بندی برای برش دادن ویدئو در زمان تولید است. ابزارهای Styles و Templates امکان گروه‌بندی تنظیمات و کامپوننت‌های ویدئو را می‌دهند به طوری که می‌توان با چند کلیک آن‌ها را اعمال کرد. با استفاده از Styles می‌توانید تنظیمات صوتی/تصویری را برای عناصر منفرد مانند فیلترهای رنگی یا سایه‌های جانبی برای یک قطعه ویدئو اعمال کنید.

ابزار Templates نیز امکان درج، بازچیدمان و پیکربندی گروهی از عناصر را از قبل می‌دهد. مثلاً می‌توان یک ورودی مربوط به برند و یا قطعه خروجی طراحی کرد و یا از درج متن و موسیقی پس‌زمینه استفاده کرد.

Apowersoft Unlimited (ویندوز، مک، اندروید و iOS)

Apowersoft Unlimited

بهترین نرم‌افزار ضبط صفحه نمایش برای گوشی‌های موبایل است.

هر دستگاه به‌روز اندروید یا آیفون یک نرم‌افزار ضبط صفحه نمایش داخلی دارد که برخی ابزارهای ویرایش ویدئوی مقدماتی را ارائه می‌کند. اما Apowersoft Unlimited برای افرادی که به کارکردهای بیشتری نیاز دارند، گزینه‌های بسیار بیشتری ارائه می‌کند.

این نرم‌افزار شامل 17 اپلیکیشن جداگانه است (هشت مورد از آن‌ها نوعی ضبط یا ویرایش ویدئو را مدیریت می‌کنند) که می‌توان از یک داشبورد واحد آن‌ها را اجرا کرد. یک اپلیکیشن برای ضبط صفحه نمایش اندروید و دیگری برای آیفون وجود دارد که هر دوی آن‌ها شامل تنظیماتی هستند که در هیچ اپلیکیشن دیگری نمی‌توان یافت. مثلاً می‌توانند وضوح را کنترل کنند، نرخ بیت ریت را محدود سازند، نرخ فریم را تنظیم کنند و دوربین را پیکربندی نمایند.

اگر از مجموعه نرم‌افزار Apowersoft Unlimited استفاده می‌کنید، می‌توانید یک دستگاه موبایل را به صورت بی‌سیم روی صفحه نمایش رایانه پخش کنید و به طور همزمان از نرم‌افزار ضبط صفحه نمایش کامپیوتر برای ضبط از وب کم، میکروفن، صدای رایانه و دستگاه موبایل استفاده کنید. این وضعیت به طور خاص در مواردی که بخواهید شیوه استفاده از یک اپلیکیشن را که نسخه موبایل و دسکتاپ دارد، برای فردی نمایش دهید بسیار مفید خواهد بود. اگر قابلیت‌های مشابهی در رابط‌های جداگانه وجود داشته باشد، می‌توانید آن‌ها را کنار هم قرار دهید و هر گونه سردرگمی را از میان بردارید.

نرم افزار TechSmith SnagIt

TechSmith SnagIt

این نرم افزار نسخه ارزانتر camtasia studio بوده و نام محبوب ترین و معروف ترین نرم افزار در زمینه ی عکس برداری از صحنه ی مونیتور و انجام کارهای و ویرایش های مربوطه است. این نرم افزار به آسانی با ابزارهای متنوع و مفید خود به شما امکان ضبط هر نوع تصویری را از محیط مانیتور شما همراه با تمامی نشانه ها و هرچه که به چشم می بینید را به طرق مختلف به صورت یک فیلم با کیفیت ذخیره و در صورت نیاز شما به زیبایی هر چه تمام تر ویرایش می کند. توانایی قدرتمند در به اشتراک گذاردن فیلم های ساخته شده از دیگر ویژگی های خوب این محصول است.SnagIt

قابلیت های نرم افزار TechSmith SnagIt

  • امکان روشن شدن خودکار دوربین برای ضبط اتفاقات دسکتاپ و محیطی که کاربر در آن کار می کند
  • امکان ذخیره ی تصاویر با فرمت های GIF JPG BMP PNG TIF
  • امکان ذخیره سازی فیلم ها با فرمت های PPT AVI MPG MPEG SWF WMV
  • امکان قرار دادن افکت بر روی تصاویر و فیلم ها
  • امکان اضافه کردن متن به عکس یا فیلم مورد نظر
  • امکان کشیدن اشکال هندسی
  • امکان قرار دادن تصاویر مختلف بر روی عکس یا فیلمی که ضبط کرده اید
  • امکان استفاده از فایل های برنامه ی Camtasia Studio
  • امکان استفاده از چندین افکت مختلف روی متن
  • امکان ذخیره ی عکس ها با فرمت PDF
  • افکت های متنی و تصویری
  • امکان ذخیره کردن فیلم با فرمت SWF
  • امکان ویرایش تصاویر با فرمت SGI
  • امکان ضبط فیلم به صورت مخفی
  • ساخت فیلم های آموزشی

ApowerREC فیلمبرداری از محیط دسکتاپ

ApowerREC

نرم افزاری کاربردی که توسط آن می توانید هر چیزی روی دسکتاپ شما در حال نمایش است مانند فیلم یا ویدئو آنلاین ، کنفرانس های ویدئویی ، بازی های در حال اجرا و غیره را با کیفیت بالا ضبط کنید. شما با استفاده از نرم افزار ApowerREC می توانید محیط دسکتاپ را به صورت کامل و یا در منطقه خاص به صورت انتخابی همراه با صدای سفارشی از کارت صدا یا میکروفون ضبط کنید.

علاوه بر این، امکان ضبط تصاویر وب کم نیز امکان پذیر است و شما می توانید یک چت تصویری را ضبط کرده یا ویدیو آموزشی را با این نرم افزار به صورت همزمان در کنار هم ضبط کنید و فیلم های ضبط شده را با فرمت های رایج MP4، AVI، WMV، MOV ذخیره کنید.ApowerREC

با کمک نرم افزار ApowerREC میتوانید بهترین لحظات بازی را با کیفیت HD ضبط کنید، تصاویری از بخش های خاص را ضبط کنید ، فیلم خود را ویرایش کنید و این تجربه گیم پلی فوق العاده را با دیگران به اشتراک بگذارید. در هر لحظه میتوانید از فیلم خود اسکرین شات گرفته و با کمک ابزارهای ویرایش عکس که در نرم افزار وجود دارد متن یا اشکال هندسی به عکس اضافه کنید.

Aiseesoft Game Recorder فیلمبرداری از محیط بازی

Aiseesoft Game Recorder

نرم افزاری کاربردی جهت ضبط ویدیو از بازی‌های آنلاین و آفلاین می‌باشد. برنامه Game Recorder قادر به ضبط ویدیو با کیفیت HD و 4K بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز 10/8/7/Vista و با فرمت‌های WMV یا MP4 جهت پخش آسان و یا آپلود در وبسایت یوتیوب می‌باشد. بازی کامپیوتری و یا گیم پلی را می‌توانید با این برنامه ضبط کنید.

این نرم‌افزار به عنوان بهترین برنامه ضبط تصویر نمایش، قادر به ضبط تصویر هر نوع بازی در کامپیوتر می‌باشد. این برنامه از ضبط تصویر بازی‌های آنلاین از جمله از وبسایت‌های YouTube، Vevo، Twitch، Blizzard و … پشتیبانی می‌کند. بنابراین ضبط مراحل بازی‌های معروفی جون League of Legends، StarCraft، Overwatch، Battlefield 4/3، Dota 2، Diablo3، World of Warcraft، Call of Duty، Path of Exile و … به آسانی صورت می‌گیرد.Aiseesoft Game Recorder

این برنامه علاوه بر ضبط بازی‌های آنلاین قابلیت ضبط تصویر از بازی‌های آنلاین را نیز فراهم می‌کند. در نتیجه کاربر می‌تواند از بازی‌های نصب شده در کامپیوتر خود نظیر DUST، GTA، IV، Deus Ex، Doom، Mafia III و … ویدیو تهیه کند و در یوتیوب یا سایر وب‌سایت‌های اشتراک ویدیو آپلود کند. Aiseesoft Game Recorder تصویر را با کیفیت اصلی بازی ویدیویی ضبط می‌کند.

و با هر وضوح تصویری که سخت افزار سیستم کاربر اجازه دهد ضبط می‌کند. برای مثال اگر بازی مورد نظر کاربر (مثلاً بازی پوکمون) وضوح تصویر 1080p HD داشته باشد، این برنامه نیز با همان کیفیت 1080p HD شروع به ضبط و ذخیره تصویر می‌کند. همچنین صوت اصلی با کدک DTS-HD و Dolby TrueHD با همان کیفیت ذخیره می‌شود. حتی اگر بازی مورد نظر کیفیت 4K داشته باشد این ابزار HD ضبط تصویر قادر به ضبط و ذخیره از بازی بدون هیچگونه لگ یا بافر می‌باشد.

این برنامه همچنین در ضبط بازی‌های معروفی چون Final Fantasy XV، Heartstone، Legacy of the Void و … تجربه بسیاری خوبی را به نمایش گذاشته است. این نرم‌افزار قدرتمند علاوه بر ضبط و ذخیره تصاویر بازی های مشهور قادر به ضبط صفحه نمایش کامپیوتر در زمان اجرای نرم‌افزارهای گوناگون می‌باشد. همچنین برای ضبط صفحه نمایش در هنگام کار با وب‌سایت‌های یوتیوب، Vimeo، Vevo و سایر وب‌سایت‌های اشتراک ویدیو کارایی دارد.

همچنین برای ضبط صفحه نمایش هنگام استفاده از وبکم مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر تمامی موارد فوق این برنامه چند کاره برای ضبط صفحه دسکتاپ برای تولید ویدیوهای آموزشی مورد استفاده می‌باشد.


اگر می‌خواهید با بهترین اسکرین رکوردر ویندوز آشنا شوید، با این مطلب از پلازا همراه باشید. در این مقاله بهترین برنامه های ضبط صفحه نمایش که به کمک آنها می‌توانید به فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر بپردازید را معرفی میکنیم. بعلاوه می‌توانید هرکدام از برنامه فیلمبرداری از صفحه ویندوز را که بخواهید از طریق لینک، دانلود نمایید.

برنامه فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر یا همان اسکرین رکوردرها در چند سال اخیر دچار تغییر و تحولات بسیاری شده‌اند و اکنون با ویژگی‌ها و قابلیت‌های چشمگیر بسیاری امکان فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر ویندوز و مک و غیره را به صورت تمام صفحه دارند. چه در حال ساخت یک ویدیو برای کانال یوتیوب یا در حال ساخت یک گیم‌پلی در لپ تاپ و کامپیوتر هستید، حتما بهترین اسکرین رکوردر ویندوز متناسب با سطح مهارت و نیاز خود را بعد از خواندن این مقاله پیدا خواهید کرد.

همچنین در ادامه می‌توانید ویدیوی «معرفی 5 نرم افزار برتر برای فیلمبرداری از دسکتاپ» را مشاهده کنید.

فهرست مطالب :

بهترین اسکرین رکوردر ویندوز

در ادامه قصد داریم بهترین نرم افزار ضبط دسکتاپ را برای شما معرفی نمائیم که براساس آنها میتوانید روند فیلم برداری از صفحه نمایش کامپیوتر خود را به شکل بهتری با ابزار و تنظیمات دلخواه آغاز کنید. لیست نرم افزار ضبط صفحه دسکتاپ با نقاط قوت و ضعف همراه بوده است که در این شرایط میتوانید با بخش های تکمیلی آن آشنا شوید. در ادامه مقاله مربوط به معرفی برنامه فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر باما همراه باشید.

1. ضبط دسکتاپ به کمک نرم افزار پاور پوینت

یکی از قابلیت‌های پاورپوینت که خیلی‌ها از آن بی‌اطلاع هستند، امکان فیلمبرداری از دسکتاپ است. این ویژگی در آخرین نسخه‌های این نرم‌افزار به آن اضافه شده و حالا به کمک این برنامه ضبط از صفحه مانیتور ممکن است. با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید این کار را انجام بدهید. در این برنامه فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر ، ابتدا به زبانه Insert بروید و Screen Recording را انتخاب کنید. سپس بر روی Select Area کلیک کنید و آن قسمتی از صفحه را که می‌خواهید ضبط کنید را انتخاب کنید.

با فشردن کلیدهای ترکیبی Windows Key + Shift + F، اسکرین رکوردر ویندوز تمام صفحه نمایش ویندوز را در برمی‌گیرد. در مرحله بعد بر روی Record کلیک کنید تا فرآیند ضبط صفحه نمایش ویندوز آغاز شود. هر وقت خواستید ضبط را متوقف کنید، بر روی Pause و هر وقت خواستید کار ضبط را تمام کنید، بر روی Stop کلیک کنید.

برای ذخیره ویدیویی که ضبط کردید، روی قاب ویدیو راست‌کلیک و بعد Save Media as را انتخاب کنید. در این میان ابزارهای بهینه‌سازی ویدیو مثل تغییر شکل ویدیو، اضافه کردن مرز، افزودن جلوه‌های ویژه مثل افکت سایه و غیره را هم فراموش نکنید. به این ترتیب بدون دانلود اسکرین رکوردر ویندوز می‌توانید به کمک پاورپوینت که در کامپیوتر شما موجود است به راحتی به ضبط صفحه نمایش خود بپردازید.

با دانلود نرم افزار ضبط دسکتاپ پاورپوینت میتوانید به صورت همزمان با یک تیر دو نشان بزنید که این موارد استفاده از برنامه و ضبط صفحه نمایش بوده است که در این خصوص ویژگی های خوبی برایتان درنظر گرفته شده است که نباید آنها را ساده از دست داد. در این میان بدنیست بدانید که پاورپوینت به نسبت برنامه های دیگر از بخش های بهتری برخوردار بوده که نباید آنرا از دست داد.

  • پلتفرم‌ها: ویندوز، مک و لینوکس

نقاط قوت:

  • ضبط صفحه نمایش با کیفیت مناسب
  • وجود بخش های تکمیلی دیگر

نقاط ضعف:

  • عدم پشتیبانی از بخش های ادیت ویدیو

2. نرم افزار فیلمبرداری از دسکتاپ OBS Studio ؛ بهترین اسکرین رکوردر ویندوز 10

دانلود نرم افزار

بهترین نرم افزار اسکرین رکوردر کامپیوتر

  • پلتفرم‌ها: ویندوز، مک و لینوکس

نقاط قوت:

  • استریم و ضبط ویدیو با کیفیت HD
  • بدون محدودیت زمانی برای ضبط
  • متن باز و بدون تبلیغ

نقاط ضعف:

  • راه اندازی و آشنایی با رابط کاربری آن کمی زمان‌بر است

 

رمز فایل: plaza.ir

اگر به دنبال یک اسکرین رکوردر ویندوز 10 حرفه ای هستید، برنامه OBS می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. این برنامه که یکی از بهترین برنامه های ضبط صفحه نمایش است، متن باز بوده و استفاده از آن کاملا رایگان است؛ یعنی هیچ محدودیتی برایتان مشخص نمی‌کند و بر روی ویدیوها هم واترمارک نمی‌اندازد. این برنامه به عنوان برترین نرم افزار ضبط دسکتاپ نه تنها به شما امکان ضبط دسکتاپ، بلکه امکان پخش آنلاین و استریم نیز می‌دهد.

می‌توانید با کمک برنامه فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر OBS Studio محتوای دسکتاپ را به صورت زنده بر توییچ یا یوتیوب پخش کنید. از ویژگی‌های مهم این نرم افزار ضبط صفحه دسکتاپ ، امکان ضبط تصویر از مانیتور حین انجام بازی‌ها به صورت تمام صفحه است. این نرم افزار ضبط دسکتاپ شاید در نگاه اول با گزینه‌ها و منوهای مختلف برایتان کمی پیچیده به نظر برسد؛ ولی با چند بار استفاده می‌توانید کاملا به آن آشنا شوید و از برترین نرم افزار ضبط دسکتاپ لذت ببرید.

دانلود سبک ترین ضبط صفحه دسکتاپ به همراه صدا OBS Studio رایگان بوده و می توانید از امکانات متعدد آن به راحتی و بدون هیچ هزینه ای استفاده کنید.

با دانلود اسکرین رکوردر دسکتاپ OBS Studio میتوانید به یکسری تنظیمات آماده و مهم دسترسی داشته باشید که این موارد به به شما امکان راه اندازی لایو را خواهند داد که در این شرایط بسته به شرایط فعلی خود میتوانید از طریق توئیچ یا یوتیوب و حتی اینستاگرام لایو های مد نظر خود را راه اندازی کنید. این برنامه گزینه خوبی در این لیست بوده که با ویندوز 11 نیز سازگاری کاملی داشته است که در ادامه میتوانید آنرا برای ویندوز های 32 و 64 بیتی دریافت و نصب نمائید.





  • Windows 7/8/10/11
  • macOS 10.13 or later 64-bit

آموزش ویدویی استفاده از نرم افزار فیلمبرداری از دسکتاپ OBS Studio

به‌جرات می‌توان گفت OBS Studio بهترین اسکرین رکوردر ویندوز، مک و لینوکس و استریم برای کامپیوتر و لپ تاپ زنده است. هنگامی که برنامه را برای اولین بار اجرا می‌کنید، پنجره تنظیمات اولیه باز می‌شود و بسته به اینکه چه محتوایی را می‌خواهید تولید کنید باید آن را تنظیم کنید. در ویدیوی زیر نحوه استفاده از «نرم افزار فیلمبرداری از دسکتاپ OBS Studio» را خواهید دید.

3. برنامه فیلمبرداری صفحه ویندوز AceThinker – بهترین اسکرین رکوردر لپ تاپ

بهترین اسکرین رکوردر ویندوز

  • پلتفرم: ویندوز، مک

نقاط قوت:

  • تنوع فرمت‌های خروجی
  • رابط کاربری ساده و آسان
  • قابلیت آپلود مستقیم به گوگل درایو و یوتیوب

نقاط ضعف:

  • امکان ضبط خودکار تنها در نسخه پرو غیر رایگان موجود است

برنامه فیلمبرداری صفحه ویندوز Acethinker یک برنامه اسکرین رکوردر لپ تاپ بر پایه وب است که کاربردی ساده و راحت دارد. می‌توانید از این برنامه برای ضبط بخشی از صفحه نمایش و یا کل آن استفاده نمایید. این برای ویندوز با صدا screen recorder قابلیت ضبط صداهای میکروفن و صداهای کامپیوتر را به طور همزمان دارد. بعلاوه به شما اجازه انجام ادیت‌های مختلف برای ساخت ویدیوهایی مطابق نیازتان می‌دهد.

این اسکرین رکوردر همچنین به ما اجازه ضبط ویدیوهایی با اکثر فرمت‌های شناخته شده مانند MP4 – API و MOV را می‌دهد. همچنین می‌توانید ویدیوهای ضبط شده خود را به طور مستقیم در یوتیوب، گوگل درایو و Dropbox آپلود کنید.

در میان بهترین نرم افزار screen recorder بدنیست بدانید که برنامه AceThinker گزینه خوبی برای فیلم برداری از رویداد های دسکتاپ بوده است که در این میان بسته به نیاز خود میتوانید تنظیمات موجود در برنامه را به نحوی که نیاز دارید دستکاری کنید. برنامه AceThinker همانطور که گفته شده است از فرمت های بسیاری در هنگام ذخیره سازی پشتیبانی میکند که میتوانید آنها را به صورت مستقیم در گوگل درایو و یا یوتیوب جهت دیدن دیگران به نمایش بگذارید که سایر ویژگی های برنامه در ادامه مطرح شده است.

همه این ویژگی‌هایی که در بالا بیان کردیم، در نسخه رایگان این برنامه در دسترس هستند. این برنامه یک نسخه پرو هم دارد که در این نسخه می‌توانید برنامه زمانی برای رکورد صفحه خود تعیین کنید. بنابراین اگر نیاز به ضبط یک لایو استریم دارید اما نمی‌توانید در ساعتی که این لایو پخش می‌شود به ضبط آن بپردازید، تنها کافی است این برنامه را روی کامپیوتر خود نصب کنید و با فعال کردن ورژن پرو، ساعت مشخصی را برای ضبط تعیین کنید. به این ترتیب نرم افزار به ضبط خودکار صفحه می‌پردازد.

لینک دانلود

4. نرم افزار Action – بهترین اسکرین رکوردر ویندوز برای گیم

برترین نرم افزار ضبط دسکتاپ

  • پلتفرم: ویندوز 10

نقات قوت: 

  • رابط کاربری آسان
  • قابلیت‌های بسیار برای ادیت ویدیو ضبط شده

نقاط ضعف:

  • قابلیت ذخیره ویدیو تنها با فرمت MP4

این نرم افزار به شما اجازه ضبط گیم پلی به همراه یک وب کم 4K را می‌دهد و شما به راحتی می‌توانید به ضبط لایو استریم‌ها بپردازید. بعلاوه استفاده از این نرم افزار بسیار راحت است و و پس از ضبط ویدیو می‌توانید آن را با فرمت MP4 ذخیره کنید و همچنین به طور مستقیم در فیس بوک یا یوتیوب آپلود کنید.

از ویژگی‌های خوب دیگر این برنامه باید به رابط کاربری آسان و در دسترس، پشتیبانی از گیم پلی لایو استریم، داشتن افکت اسلو موشن و بریدن پس زمینه ویدیویی که ضبط می‌کنید اشاره کنیم.

در میان بهترین نرم افزار های اسکرین رکوردر کامپیوتر بدنیست بدانید که برنامه اکشن یکی از بهترین و البته مفید ترین گزینه هایی است که میتوان به آن اشاره داشت. این برنامه با ارائه ابزار و تنظیمات گرافیکی میتواند یک ادیت کننده ویدیو نیز بشمار بیاید که در هنگام ذخیره کردن ویدیو میتوانید به فرمت و کیفیت های بسیاری تا 4k دسترسی داشته باشید که این مبحث امروزه در بسیاری از برنامه های مشابه اکشن وجود ندارد اما این گزینه برای مدت زمان طولانی از این ویژگی پشتیبانی نموده است که نباید آنرا ساده از دست داد.

لینک دانلود

5. برنامه فیلمبرداری صفحه ویندوز FlashBack Express ؛ برترین نرم افزار ضبط دسکتاپ

دانلود نرم افزار

برترین برنامه فیلمبرداری از ویندوز

  • پلتفرم‌ها: ویندوز

نقاط قوت:

  • رابط کاربری بسیار خوب
  • فرمت‌های خروجی متنوع
  • امکان ضبط از نمایشگر یا وب‌کم

نقاط ضعف:

  • برخی امکانات آن پولی هستند

رمز فایل: plaza.ir

برنامه فیلمبرداری صفحه ویندوز Flashback Express، سومین نرم افزار در فهرست برترین نرم افزار ضبط دسکتاپ است. اگر به دنبال یک اسکرین رکوردر ویندوز بدون محدودیت زمانی هستید، بهترین گزینه برای شما همین نرم افزار است. چرا که محدودیت زمانی ندارد و همچنین بر روی ویدیوها واترمارک قرار نمی‌دهد. علاوه بر این، ویژگی‌ها و قابلیت‌های گسترده آن با بسیاری از نرم افزارهای پولی قابل مقایسه است.

همچنین رابط کاربری این ریکوردر فیلم دسکتاپ هم نسبت به OBS Studio ساده‌تر است. به همین دلیل اگر پیشتر از هیچ برنامه فیلمبرداری صفحه ویندوز استفاده نکرده‌اید، این گزینه انتخاب بسیار خوبی برایتان خواهد بود. از ویژگی‌های قابل‌توجه این برنامه که جزو بهترین برنامه های ضبط صفحه نمایش است امکان مخفی کردن رمز عبور، جایگزینی والپیپر، مخفی کردن آیکن‌های دسکتاپ و هایلایت کردن نشانگر موس است. این اسکرین رکوردر رایگان همچنین یک حالت گیمینگ هم دارد که آن را به بهترین اسکرین رکوردر ویندوز برای گیم تبدیل می‌کند و در آن می‌توانید مشخص کنید ویدیو در لپ تاپ یا کامپیوتر شما با چند فریم بر ثانیه ضبط شود.

در آخرین بروزرسانی این برنامه، امکان ضبط فیلم از صفحه نمایش در فرمت‌های WMV ،AVI و MP4 فراهم شده تا دیگر نیازی به نرم افزار تبدیل فرمت جداگانه نداشته باشید. برای دانلود نرم افزار ضبط دسکتاپ Flaashback Express می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

در میان بهترین اسکرین رکوردر برای دسکتاپ برنامه Flashback Express یک گزینه مفید و کارآمد بوده است که با مشاهده تصویر مربوط به آن متوجه خواهید شد که در این برنامه میتوانید ادیت ویدیو را نیز انجام دهید که در این زمینه یک کانال اختصاصی برای شما درنظر گرفته شده است. برنامه Flashback Express رابط ساده ای را در اختیار داشته که در این زمینه میتوانید به آسانی به ابزار و بخش هایی که مدنظر دارید دسترسی داشته باشید. البته سایر نقاط قوتی که در برنامه موجود است در توضیحات فوق ذکر شده است.





  • Windows 7/8/10/11

6. برنامه فیلمبرداری صفحه ویندوز Screencastify

  • پلتفرم: ویندوز، مک، لینوکس

نقاط قوت: 

  • داشتن ابزارهای بسیار برای ادیت حرفه ای ویدیو
  • تمام ویژگی‌ها رایگان هستند

نقاط ضعف:

 

رمز فایل: plaza.ir

این برنامه فیلمبرداری صفحه ویندوز که از بهترین برنامه های ضبط صفحه نمایش است، از طریق گوگل کروم قابل اجراست. اگر شما دغدغه بسیاری برای ضبط صفحه نمایش و ساخت ویدیو به این طریق داشته باشید، در این برنامه تمامی ابزارهای مدنظر خود را خواهید یافت که می‌توانید به وسیله آنها، ویدیو خود را هر طور که بخواهید ادیت کنید. از ویژگی‌های این برنامه باید به قابلیت هایلایت کردن، قلم برای نوشتن و کشیدن و هایلایت کردن نشانگر ماوس اشاره کنیم.

در میان بهترین اسکرین رکوردر های لپ تاپ برنامه Screencastify از طراحی بسیار خوبی برخوردار است که این مورد سبب خواهد شد تا به آسانی و بدون نیاز به کمک و آموزش خاصی بتوانید از مزایای آن برای خود استفاده کنید. اما رایگان بودن برنامه سبب شده تا کاربران بسیاری برای جلوگیری از خرید یا دانلود کرک به سراغ این گزینه روی آورند که در این شرایط بسته به نیاز خود میتوانید از ابزار های خوب و مفیدی که در برنامه Screencastify موجود است استفاده کنید.

ویدیوهای ضبط شده را می‌توانید در فرمت‌هایی مانند Mp4 – MP31 , GIF ذخیره کنید و همچنین در فضاهایی مانند یوتیوب آپلود کنید.

لینک کروم وب استور برای اضافه کردن Screencastify به کروم

7. Debut Video Capture؛ بهترین اسکرین رکوردر ویندوز برای لپ تاپ و کامپیوتر

دانلود نرم افزار

  • پلتفرم‌ها: ویندوز

نقاط قوت:

  • امکان زمان‌بندی ضبط نمایشگر
  • امکان ضبط از وب‌کم
  • قابلیت ضبط از دوربین‌های تحت شبکه

نقاط ضعف:

  • رابط کاربری قدیمی

رمز فایل: plaza.ir

نرم افزار Debut Video Capture یکی دیگر از برنامه هایی است که برای فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر می‌توانید مدنظر داشته باشید. گرچه حتما با یک نگاه به رابط کاربری قدیمی آن فکر می‌کنید یک دهه قبل ساخته شده است.

ویندوز 10 و 11 به دلیل ماهیت خوبی که در اختیار داشته اند از یک برنامه پیش فرض اسکرین رکوردر برخوردار بوده اند که در ادامه میتوانید روش کار با این بخش را یاد بگیرید. اما اگر بدنبال اسکرین رکوردر ویندوز 11 هستید که بتواند ویژگی و ابزار های بسیاری را در اختیارتان قرار دهد برنامه Debut Video Capture گزینه خوبی برای شماست که با استفاده از آن میتوانید به تنظیمات و ویژگی های خوبی دسترسی داشته باشید که در ادامه آنها را شرح داده ایم.

با وجود این رابط کاربری، Debut Video Capture یک برنامه بسیار قدرتمند است که قابلیت‌های آن تنها به اسکرین رکوردر دسکتاپ محدود نمی‌شود. این نرم افزار اسکرین رکوردر لپ تاپ و کامپیوتر جزو بهترین و برترین برنامه های فیلمبرداری از ویندوز با قابلیت ضبط صدای داخلی علاوه بر امکان فیلمبرداری از صفحه نمایش (بدون محدودیت زمانی و واترمارک)، می‌تواند از دستگاه‌های جانبی نیز ویدیو ضبط کند.

برای مثال می‌توانید با استفاده از این برنامه اسکرین ریکوردر برای لپ تاپ و دانلود اسکرین رکوردر با صدا برای کامپیوتر ، از وبکم یا دوربین‌های نظارتی و امنیتی نیز ویدیو ضبط کنید. حتی می‌توانید به آن برنامه بدهید تا در ساعت‌های مشخصی شروع به ضبط فیلم از صفحه کامپیوتر کند؛ به این ترتیب Debut Video Capture می‌تواند به عنوان بخشی از سیستم امنیتی خانه‌تان هم فعالیت کند.

در این نرم افزار ابزار های زیادی برای ویرایش ویدیو وجود ندارد؛ ولی پیش از ضبط صفحه نمایش ویندوز، می‌توانید فیلترها و واترمارک‌های خودتان را به آن اضافه کنید. افزون بر این به طور مستقیم نیز نمی‌توانید ویدیوها را در یوتیوب و فیسبوک به اشتراک بگذارید؛ ولی در عوض می‌توانید ویدیوها را در فرمت‌های محبوبی مثل MP4 ،MOV و AVI ذخیره کنید. بدون شک این برنامه فیلم برداری از دسکتاپ جایگاه ویژه ای در لیست ما به عنوان بهترین نرم افزار فیلمبرداری از دسکتاپ با صدا دارد زیرا با نصب و دانلود آن شما ویژگی ها و امکانات بی نظیری را با خود به همراه خواهید داشت.





  • Windows 7/8/10/11
  • macOS 10.13 or later 64-bit

8. نرم افزار ShareX – برترین نرم افزار ضبط دسکتاپ به صورت فایل و GIF

دانلود نرم افزار

  • پلتفرم‌ها: ویندوز

نقاط قوت:

  • ضبط ویدیو بصورت فایل یا GIF
  • امکانات مختلف برای به‌اشتراک گذاری

نقاط ضعف:

  • مناسب بازی‌ها نیست

 

رمز فایل: plaza.ir

یکی دیگر از بهترین برنامه های ضبط صفحه نمایش به خصوص برای ویندوز 7، نرم افزار ShareX است. با استفاده از برنامه ضبط تصویر مانیتور متن باز ShareX، می‌توانید مانند برنامه‌های بالا به فیلم برداری از دسکتاپ بپردازید یا از صفحه اسکرین‌ شات بگیرید. در این برنامه فیلمبرداری صفحه ویندوز، لازم نیست نگران واترمارک یا محدودیت زمانی باشید. ولی از آنجایی که رابط کاربری ShareX آنقدرها تعریفی ندارد، بهتر است از میانبرهای صفحه کلید استفاده کنید. دانلود اسکرین رکوردر در ویندوز 7 با ضبط صدا ShareX از طریق لینک پایین ممکن است.

برنامه ShareX در میان بهترین اسکرین رکوردر ویندوز ۱۰ گزینه خوبی بوده است که به شما دسترسی های بسیاری برای تهیه یک فیلم برداری عالی از صفحه نمایش را خواهد داد. با استفاده از ShareX نگرانی بابت ابزار نخواهید داشت زیرا همانطور که در تصویر برنامه مشخص است با استفاده از این برنامه میتوانید به بسیاری از دغدغه های خود در مورد ضبط ویدیو پایان دهید. همچنین بدنیست بدانید که در هنگام ذخیره سازی ویدیو گزینه و ایتم های خوبی برایتان درنظر گرفته شده است.





  • Windows 7/8/10/11

ضبط اسکرین با دکمه‌های shift و PrtSc

می‌توانید با فشار دادن دکمه‌های Shift + Print Screen شروع به اسکرین رکوردر دسکتاپ کنید و با فشار دادن Ctrl + Shift + Print Screen کار را متوقف کنید. همچنین می‌توانید ویدیوها را به جای فرمت‌های ویدیویی، با فرمت GIF ذخیره کنید. این قابلیت برای به‌اشتراک‌گذاری ویدیوها در فروم‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسیار کاربردی است.

ضبط محتویات تمام صفحه

نرم افزار ضبط صفحه دسکتاپ ShareX علاوه بر این می‌تواند محتویات تمام صفحه را ضبط کند، نه فقط محتویاتی که در نمایشگر مشاهده می‌کنید. این برنامه قادر است متن‌های یک صفحه را با کمک نویسه‌خوان نوری تشخیص دهد. می‌توانید به آن یک برنامه مشخصی بدهید تا در زمان‌هایی که شما تعیین کردید، محتویات صفحه را ضبط کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی این برنامه امکان ارسال مستقیم ویدیوها و فایل‌های ضبط شده به یک پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری فایل یا شبکه‌های اجتماعی است. ولی بزرگترین نقطه ضعف این برنامه این است که ضبط بازی‌ها در حالت تمام صفحه را پشتیبانی نمی‌کند. اگر چنین چیزی برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند، ShareX حتما شما را راضی نگه خواهد داشت.

9. نرم افزار Screen Flow – برترین نرم افزار ضبط دسکتاپ برای مک

  • پلتفرم: مک

نقات قوت: 

  • قابلیت ضبط ویدیو با رزولوشن بسیار بالا
  • قابلیت اضافه کردن صدا

نقاط ضعف: 

  • تنها در نسخه مک در دسترس است

اگر به دنبال دانلود اسکرین رکوردر برای لپ تاپ برای پلتفرم مک هستید که قابلیت ضبط صدا داشته باشد، این برنامه یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای شماست. از ویژگی‌های این نرم افزار باید به قابلیت ضبط ویدیو با رزولوشن رتینا، ضبط محتواهای ویدیویی گروهی و اضافه کردن صدای زمینه به فیلم اشاره کرد. همچنین به کمک گزینه‌های Styles و Template می‌توانید به صورت‌های مختلف این ویدیو را مطابق نیاز خود ادیت کنید. گزینه Styles به شما قابلیت اضافه کردن فیلترهای رنگی و یا سایه‌ها به ویدیو ضبط شده را می‌دهد. از طرف دیگر گزینه Templates به شما قابلیت حاشیه نویسی و ادیت و جایگزینی این متن‌ها را می‌دهد.

این نرم افزار در ورژن پرو خود دارای بیش از 500,000 غکس و کلیپ صوتی است که می‌توانید به ویدیوهای ضبط شده خود اضافه کنید. برای دانلود برترین برنامه ضبط صفحه کامپیوتر مک می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

Screen Flow یک اسکرین رکوردر سبک برای مک بوده است که از ویژگی های بسیاری برخوردار بوده است که با استفاده از آنها میتوانید یک ضبط نمایش خوب و کارآمد را به همراه داشته باشید. این برنامه از صدا نیز پشتیبانی میکند که با اتصال میکرفون و یا پخش صوت در سیستم میتوانید صدای دلخواه خود را به ویدیو اضافه کنید. رابط حرفه ای و ارائه بخش ادیت ویدیو از دیگر ویژگی های Screen Flow بوده است که به نسبت برنامه های دیگر برای مک گزینه بهتری بوده است. پیشنهاد میشود در ادامه مقاله نرم افزار ضبط صفحه دسکتاپ باما همراه باشید.

لینک دانلود

10. فیلمبرداری از دسکتاپ با QuickTime Player نرم افزار ضبط صفحه دسکتاپ

دانلود نرم افزار

  • پلتفرم‌ها: مک

نقاط قوت:

  • فرایند راحت و ساده ضبط ویدیو
  • امکان ضبط یک قسمت از نمایشگر

نقاط ضعف:

  • عدم امکان ویرایش ویدیوها
  • فقط مخصوص مک است

رمز فایل: plaza.ir

اگر از نسخه‌های قدیمی‌تر مک استفاده می‌کنید، می‌توانید با دانلود QuickTime Player نمایشگر خود را ضبط کنید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که پس از ضبط ویدیو با QuickTime، خیلی سخت می‌شود آن را ویرایش کرد؛ ولی اگر بخواهید به سرعت و برای راه افتادن کارتان در مک اقدام به فیلمبرداری از صفحه نمایش کنید، از این طریق می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

اگر بدنبال نرم افزار ضبط دسکتاپ با صدا هستید برنامه QuickTime Player گزینه خوبی برای شما خواهد بود که با استفاده از آن میتوانید ویدیو های بدست آمده خود را به آسانی در شبکه و پیام رسان های مختلف به اشتراک بگذارید. از دیگر ویژگی های برنامه میتوان به رابط کاربری ساده آن اشاره داشت که در این زمینه به آسانی میتوانید به تنظیمات و ابزار های موجود در برنامه دسترسی داشته باشید که نباید آنرا ساده از دست داد.

ابتدا نرم افزار QuickTime را باز کنید و بعد بر روی File و سپس New Screen Recording کلیک کنید. برای آنکه مشخص کنید کلیک‌های موس و یا صداهای سیستم همراه با ویدیو ضبط شوند یا نه، بر روی پیکان کوچک سفید رنگ کلیک و از منویی که ظاهر می‌شود تنظیمات مورد نظرتان را اعمال کنید. جهت دانلود نرم افزار ضبط صفحه دسکتاپ باما همراه باشید.




  • macOS 10.13 or later 64-bit

ضبط نمایشگر در  برنامه فیلمبرداری صفحه ویندوز QuickTime

وقتی آماده بودید، بر روی دکمه قرمز رنگ که نشان ضبط ویدیو است کلیک کنید تا فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر آغاز شود. در ادامه باید قسمت‌هایی که می‌خواهید ضبط کنید را مشخص کنید. اگر می‌خواهید کل صفحه را فیلمبرداری کنید، تنها کافی است یک بار در هر جای صفحه کلیک کنید؛ ولی اگر می‌خواهید یک قسمت به خصوص را مشخص کنید، باید با موس یک جعبه دور آن قسمت بکشید.

در مرحله بعد بر روی Start Recording کلیک کنید. وقتی کارتان تمام شد به نوار منو بروید و بر روی آیکن مربعی شکل کلیک کنید تا فیلمبرداری از صفحه نمایش متوقف شود. برای ذخیره هم کافی است بر روی File و بعد Save کلیک کنید و محل ذخیره فایل را تعیین نمایید. در ادامه مقاله نرم افزار ضبط صفحه دسکتاپ باما همراه باشید.

11. Apowersoft Screen Recorder – برترین نرم افزار ضبط دسکتاپ برای ویندوز، مک و لینوکس

دانلود نرم افزار

  • پلتفرم‌ها: ویندوز، مک، لینوکس (تحت وب)

نقاط قوت:

  • بدون محدودیت زمانی
  • بدون واترمارک
  • گزینه‌های متنوع برای به اشتراک‌گذاری
  • امکان ضبط وب‌کم
  • از بهترین موارد موجود در لیست نرم افزار ضبط صفحه دسکتاپ

نقاط ضعف:

  • مناسب بازی‌ها نیست

 

رمز فایل: plaza.ir

گزینه دیگری که برای دانلود اسکرین رکوردر برای مک و ویندوز پیش‌رویتان قرار دارد، برنامه Apowersoft است. اگر می‌خواهید یک ارائه یا آموزش یا دموی نرم افزار را از طریق فیلمبردای از صفحه نمایش ضبط کنید بهتر است نرم افزار Apowersoft را امتحان کنید. این نرم افزار یک برنامه مبتنی بر مرورگر است که شاید مناسب ضبط گیم پلی نباشد، اما مطمئن باشید که در دیگر موارد شما را راضی خواهد کرد.

برای نصب اسکرین رکوردر برای لپ تاپ نیازی به گردش و جستجو های بسیاری نخواهید داشت زیرا برنامه Apowersoft Screen Recorder با ارائه طیف وسیعی از ویژگی های کاربردی میتواند گزینه خوبی برای شما در خصوص فیلم برداری از صفحه نمایش باشد که در این میان میتوانید به تنوع ویژگی و ابزار های دیگر دسترسی داشته باشید. این برنامه برای پلتفرم های مختلفی عرضه شده است که به نسبت نیاز خود میتوانید آنرا دریافت و نصب کنید.

اولین باری که این برنامه اسکرین رکوردر را اجرا می‌کنید از شما خواسته می‌شود که یک اپلیکیشن کوچک لانچر را دانلود کنید. این برنامه دارای یک نوار کنترل است که ویژگی‌های آن بیش از اکثر برنامه‌های فیلمبرداری از صفحه نمایشی است که تاکنون دیده‌اید. با استفاده از Apowersoft قادر به اسکرین رکورد دسکتاپ و یا وب‌کم خواهید بود. همچنین می‌توانید صدا را از طریق میکروفن لپ تاپ و یا از خود لپ تاپ ضبط کنید.

امکان ضبط تمام صفحه یا انتخاب قسمت دلخواه

این اسکرین رکوردر برای لپ تاپ امکان فیلمبرداری تمام صفحه و یا انتخاب یه ناحیه بصورت دلخواه را دارد. همچنین می‌توانید کیفیت ویدیو ضبط شده را از بین رزولوشن‌های موجود انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر در حال ضبط کلیپی برای YouTube هستید و نمی خواهید بعداً از یک ویرایشگر ویدیوی جداگانه برای تغییر اندازه آن استفاده کنید ، این ویژگی بسیار راه‌گشا است. می‌توانید انتخاب کنید که مکان‌نمای موس در ویدیو ضبط شود یا خیر. این برنامه از فرمت‌های خروجی متنوعی نظیر MP4, WMV, AVI, MOV پشتیبانی می‌کند. در میان برنامه فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر این برنامه گزینه بسیار خوبی بوده است.





  • Windows 7/8/10/11
  • macOS 10.13 or later 64-bit

12. Screencast-O-Matic – برترین نرم افزار ضبط دسکتاپ با پشتیبانی از زیر نویس

  • پلتفرم‌ها: ویندوز، مک، کروم (تحت وب)

نقاط قوت:

  • پشتیبانی از زیرنویس
  • امکان زوم هنگام ضبط ویدیو

نقاط ضعف:

  • ویدیوها با واترمارک برنامه ضبط می‌شوند
  • حداکثر طول ویدیوها باید 15 دقیقه باشد

Screencast-O-Matic یک اسکرین رکوردر با قابلیت ضبط صدای داخلی از طریق میکروفون است. این برنامه هم تحت وب است و امکانات فراوانی دارد. شما می‌توانید ویدیوهایی با طول حداکثر 15 دقیقه ضبط کنید، اما برای محدودیتی برای تعداد ویدیوها ندارید. همچنین هنگام ضبط ویدیو می‌توانید روی بخش‌های مدنظرتان زوم کنید، به ویدیو کپشن اضافه کنید و در نهایت هم ویدیو را در هارد، یوتیوب یا دیگر پلتفرم‌های ابری ذخیره کنید.

Screencast-O-Matic یک نرم افزار ضبط دسکتاپ کم حجم ساده بوده است که در عین سادگی از ویژگی های بسیاری برخوردار بوده که نباید آنرا نادیده گرفت. با استفاده از برنامه Screencast-O-Matic میتوانید به امکانات فراوانی دسترسی داشته باشید که در این میان بسته به نیاز خود میتوانید کپشن و ادیت های مختلفی را روی ویدیو انجام و آنها را ذخیره سازی کنید. برنامه Screencast-O-Matic از محدودیت فیلم برداری 15 دقیقه ای برخوردار است که این مورد شاید برای برخی کاربران مفید نباشد.

در نسخه Deluxe برنامه، قابلیت‌های اضافی مثل امکان کشیدن، ویرایش ویدیو و ساخت خودکار زیرنویس برای ویدیوها در دسترس شما قرار می‌گیرد. تنها مشکلی که این برنامه در مقایسه با سایر نرم افزار های ضبط ویدیو در حال پخش ویندوز دارد این است که ویدیوهای شما را در نسخه رایگان واترمارک می‌کند.

13. نرم افزار Demo Creator – دانلود بهترین اسکرین رکوردر برای کامپیوترهای ضعیف

  • پلتفرم: ویندوز، مک

نقاط قوت: 

  • قابلیت ذخیره در انواع فرمت‌های ناخته شده
  • مناسب برای سیستم‌های ضعیف 

نقاط ضعف: 

  • بسیاری از ویژگی‌ها در نسخه پرو قابل دسترس هستند

اگر به دنبال بهترین اسکرین رکوردر ویندوز و مک برای کامپیوترهای ضعیف هستید، Demo Creator بهترین گزینه برای شماست. از این برنامه می‌توانید برای ساخت ویدیوهای آموزشی و دوره‌های آموزشی استفاده کنید. به کمک ابزارهایی که در این برنامه وجود دارد، می‌توانید به راحتی به ضبط دسکتاپ خود بپردازید و سپس ویدیوهای ضبط شده را ادیت کنید.

این نرم افزار به شما قابلیت ضبط بخشی از صفحه نمایش و یا کل آن، قابلیت ضبط ویدیو با صدا و ذخیره ویدیوهای ضبط شده در فرمت‌هایی مثل Mp3 – MP4 و GIF و MOV و سایر فرمت‌های شناخته شده را می‌دهد. همچنین به کمک ابزارهای این نرم افزار می‌توانید هر بخشی از ویدیو ضبط شده خود را هایلایت کنید تا آن بخش را مورد توجه بینندگان قرار دهید.

Demo Creator یک نرم افزار ضبط دسکتاپ بدون محدودیت زمانی بوده که پیشنهاد میشود اگر قصد نصب و راه اندازی آنرا دارید بدنبال نسخه کرک شده برنامه در وب فارسی باشید که امروزه سایت های بسیاری در این خصوص فعالیت دارند. برنامه Demo Creator بطور کلی مجموعه ای بی نظیر از ابزار های مفید و کاربردی برای اسکرین صفحه نمایش بوده است که با استفاده از آن میتوانید ویدیو های مختلفی را تهیه و با فرمت دلخواه در خروجی ذخیره سازی کنید. در ادامه مقاله برنامه فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر با پلازا همراه باشید.

لینک دانلود ویندوز

لینک دانلود مک

بهترین نرم افزارهای اسکرین رکوردر دسکتاپ در لینوکس

در بین بهترین برنامه های ضبط صفحه نمایش معرفی شده در این مقاله نرم‌افزارهای OBS Studio و Apowersoft Free Online Screen Recorder در هر سه پلتفرم ویندوز، مک و لینوکس کار می‌کنند البته نرم افراز Apowersoft در محیط لینوکس مبنی بر مرورگر است. در ادامه چند برنامه فیلمبرداری از مانیتور در پلتفرم لینوکس را معرفی می‌کنیم. تمام نرم افزارهایی که در ادامه معرفی می‌شوند رایگان و open source هستند. جهت دریافت گزینه های دیگر لیست برنامه فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر باما همراه باشید.

1. برنامه فیلمبرداری از صفحه نمایش Kazam

  • پلتفرم‌ها: لینوکس

نقاط قوت:

  • استفاده از برنامه راحت است
  • امکان ضبط صدا جداگانه

نقاط ضعف:

نرم افزار ضبط فیلم و صدا از دسکتاپ Kazam یکی دیگر از بهترین نرم افزار های ضبط دسکتاپ و یک ابزار مینیمال و عالی برای اسکرین رکوردر دسکتاپ است. این نرم افزار به عنوان بهترین برنامه ضبط صفحه دسکتاپ بیشتر برای افراد مبتدی و یا فیلمبرداری سریع و بدون درگیر شدن در پیچیدگی‌های فراوان صفحه نمایش مناسب است. از ویژگی‌های این برنامه پشتیبانی آن از اسکرین شات گرفتن در حین فیلمبرداری از صفحه نمایش است.

سایر قابلیت‌های اسکرین رکوردر Kazma عبارتند از: رابط رابط کاربری ساده و کاربردی، پشتیبانی از چندین فرمت خروجی ویدئو، ضبط صدا از یک منبع مناسب (میکروفون یا بلندگو). همچنین این برنامه در مقایسه با سایر نرم افزار های مشابه، دارای یک تأخیر چند ثانیه‌ای در هنگام ضبط صفحه نمایش دسکتاپ است که فرصت خوبی برای آماده شدن پیش از پروژه است.

این نرم افزار ضبط دسکتاپ و وب کم همانطور که از تصویرش مشخص است گزینه خوب و ساده ای برای شما بوده است که از این طریق میتوانید به موارد بسیاری دسترسی داشته باشید. برنامه Kazam یک اسکرین رکوردر عالی بوده که در ساخت آن از بخش های بیهوده و اضافی جلوگیری شده است.

2. برترین نرم افزار ضبط دسکتاپ «SimpleScreenRecorder»

  • پلتفرم‌ها: لینوکس

نقاط قوت: امکانات متنوع، ضبط ویدیو از یک قسمت نمایشگر

نقاط ضعف: رابط کاربری قدیمی

همان‌طور که از نام این برنامه مشخص است، یک نرم افزار ساده‌ی ضبط ویدیو از دسکتاپ در لینوکس است. از ویژگی این برنامه فیلمبرداری از دسکتاپ کامپیوتر می‌توان به پشتیبانی از چندین فرمت خروجی ویدئو، ضبط صدا از یک منبع مناسب، امان مشخص کردن محدوده فیلمبرداری از صفحه نمایش، پیش‌نمایش زنده هنگام ضبط، مناسب برای دستگاه‌های قدیمی، پشتیبانی از کلید میانبر اشاره کرد. البته باید در نظر داشت که رابط کاربری نرم افزار اسکرین رکوردر دسکتاپ SimpleScreenRecorder بسیار ضعیف و قدیمی است و امکان ضبط تصویر وب‌کم نیز در آن وجود ندارد. این برنامه آخرین گزینه معرفی شده در لیست برنامه فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر بوده است.

تصویر برداری از صفحه نمایش بدون نرم افزار

در ادامه راه های فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر در ویندوز 10 و ضبط از صفحه دسکتاپ در ویندوز 7 بدون نیاز به دانلود اسکرین رکوردر برای ویندوز 10 یا 7 را به شما معرفی می کنیم. لازم به ذکر است در ویندوز 8 و 10 ار راه های یکسانی برای ضبط فیلم از صفحه نمایش استفاده می شود.

فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر در ویندوز 10 بدون نصب برنامه

قبل از شروع توضیحات مربوط به فیلم گرفتن از صفحه نمایش در ویندوز 10 بدون برنامه ابتدا باید بدانید که اصلا اسکرین ریکوردر چیست ؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که این موضوع مربوط به فیلم برداری از اقدامات شما در زمینه های مختلف بوده است که در این شرایط بسته به نیاز خود میتوانید از برنامه های آماده و یا ویژگی موجود در ویندوز استفاده کنید که برای راحتی شما عزیزان هر دو موضوع در این مقاله کار شده است تا حق انتخاب داشته باشید.

ضبط ویدیو از صفحه نمایش ویندوز یا استفاده از برنامه پیشفرض هم می تواند صورت گیرد. در واقع Game Bar ساده ترین روشی است که به واسطه آن قادر به تصویر برداری از دسکتاپ ویندوز 10 خود خواهید بود. برای فعال کردن برنامه کافیست دکمه Windows + G را با هم بفشارید و بعد گزینه ضبط صفحه نمایش را انتخاب نمایید.

بصورت پیش‌فرض، ابزارهای ضبط در بالای سمت چپ و در یک پنجره با نام Capture قرار دارند. در غیر این صورت از بالای صفحه روی آیکونی که شبیه به دوربین است کلیک کنید تا این ابزارها نشان داده شوند. حالا برای شروع کار اسکرین رکوردر لپ تاپ یا کامپیوتر در ویندوز، روی آیکون دایره با نقطه سفید کلیک کنید. با اینکار ضبط نمایشگر شروع می‌شود و از سمت راست نیز می‌توانید مدت زمانی که مشغول ضبط بودید را ببینید.

اگر می‌خواهید صدای خودتان را هم روی ویدیو ضبط کنید، کافی است از همین قسمت روی آیکون میکروفون کلیک کنید. وقتی کار ضبط تمام شد روی آیکون توقف ضبط در همین بخش کلیک کنید. ویدیویی که ضبط کردید در قسمت Videos و پوشه Captures قابل دسترسی خواهد بود. در ادامه توضیحات برنامه فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر باما همراه باشید.

فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر در ویندوز 7 بدون نرم افزار

در ویندوز 7 هم امکانات ساده ای برای فیلم گرفتن از صفحه نمایش در اختیار ما قرار داده شده است. برای ضبط ویدیو از صفحه نمایش ویندوز 7 فقط کافی است در قسمت جستجوی نوار ابزار (Taskbar) ویندوز عبارت psr را جستجو کنید.

در پنجره ی باز شده گزینه های Start Record برای شروع ضبط ویدیو، Stop Record برای اتمام زمان و یک تایمر برای نشان دادن مدت زمان ضبط ویدیو در نظر گرفته شده است. همانطور که می بینید استفاده از قابلیت اسکرین ریکوردر ویندوز 7، امکانات خاصی در اختیار شما قرار نمی دهد. در صورت نیاز به ضبط حرفه ای تر ویدیو از دسکتاپ خود در ویندوز 7 بهتر است به فکر دانلود برترین نرم افزار ضبط دسکتاپ با امکانات پیشرفته‌تری باشید.

فیلمبرداری از دسکتاپ در نسخه های جدید MacOS

در بروزرسانی MacOS موهاوی، قابلیتی به این سیستم عامل اضافه شده که کاربران با استفاده از آن می‌توانند علاوه بر ضبط ویدیو، از صفحه اسکرین‌شات هم بگیرند. برای این کار ابتدا دکمه‌های Command + Shift + 5 را فشار بدهید تا به نوار ابزار اسکرین‌شات دسترسی پیدا کنید. حالا باید تصمیم بگیرید می‌خواهید کل صفحه را ضبط کنید یا فقط بخشی از آن را. اگر بخشی از صفحه را بخواهید ضبط کنید باید قسمت موردنظرتان را انتخاب کنید؛ وگرنه سیستم بلافاصله ضبط تصویر مانیتور را شروع می‌کند.

وقتی تمام مواردی که می‌خواستید را ضبط کردید، بر روی Stop کلیک کنید تا ضبط فیلم از صفحه نمایش متوقف شود. در این نسخه از مک وقتی از صفحه اسکرین‌شات بگیرید یا فیلمبرداری کنید، یک پنجره کوچک در پایین سمت راست صفحه نمایان می‌شود که با کلیک بر روی آن می‌توانید محلی که می‌خواهید ویدیو در آن ذخیره شود را انتخاب کنید. مقاله مربوط به برنامه فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر به پایان رسید که پیشنهاد میشود در این میان گزینه های پیشنهادی خود که در لیست برنامه فیلم گرفتن از صفحه کامپیوتر وجود نداشته است را برای ما ارسال کنید.

سوالات متداول

1. اسکرین رکوردر چیست؟

از نرم افزار های کاربردی برای ضبط صفحه نمایش کامپیوتر به منظور ضبط فیلم آموزشی و تولید محتوا است.

2. چگونه از صفحه کامپیوتر فیلم بگیریم؟

با استفاده از نرم افزار های ضبط صفحه نمایش می‌توانید از صفحه کامپیوتر فیلم بگیرید. در ویندوز 10 می‌توانید دکمه windows + G را فشار بدهید.

3. چرا اسکرین رکوردر صدا ضبط نمی کند؟

احتمالا در قسمت Recording Devices دیوایس شما غیرفعال است. با راست کلیک روی آیکن اسپیکر می‌توانید وارد Recording Devices بشوید. در آنجا اگر نوار کنار هر کدام از دیوایس‌ها سبز نبود یعنی ضبط صدا با آن دیوایس غیرفعال است. برای رفع این مشکل می‌توانید دیوایس‌های خود را روی حالت Set Default قرار بدهید.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
معرفی 20 خط فرمان پر کاربرد در ویندوز

طاهره غلامیان07 آبان 1401 15:30
نوار وظیفه در کامپیوتر چیست؟ | آموزش تغییر تنظیمات …

ندیم نجم آبادی16 خرداد 1401 17:30
آموزش حذف واترمارک از پی دی اف؛ معرفی برنامه های پاک …

سعید دقیق روحی09 اسفند 1400 14:00
سیستم عامل مایکروسافت ویندوز 11 | پنجره ای جدیدتر و …

محمد علی محمدی13 آبان 1400 15:00

جمع بندی

هنگام فیلمبرداری از دسکتاپ یا ضبط صفحه نمایش با نرم افزار های مربوطه، لازم نیست سعی کنید همه چیز بی‌عیب و نقص باشد. اگر می‌خواهید یک پروسه را نشان دهید، مطمئن شوید مراحل واضح و روشن هستند. اگر در حال صحبت کردن هستید، سعی کنید کلمات را شمرده و بدون عجله بیان کنید. در هر حال احتمالا باید چند بار این کار را انجام دهید تا بتوانید با بهترین اسکرین رکوردر ویندوز، یک ویدیو قابل‌قبول بسازید. البته نرم افزارهای بالا هم هرکدام می‌توانند تا حد زیادی کار را آسان کنند. از نظر شما بهترین اسکرین رکوردر ویندوز کدام است؟ لطفا تجربیات خودتان را در پایین همین صفحه با ما و دیگر کاربران پلازا به اشتراک بگذارید.


در تهیه کردن ویدیوهای آموزشی ویندوز و نرم‌افزارهای آن، نمایش کلیدهای موس یا کیبورد که کاربر فشار می‌دهد، روش خوبی برای معرفی کردن کلیدهای میانبر یا به اصطلاح شورت‌کات است. برای این کار نرم‌افزارهای زیادی وجود دارد و حتی در نرم‌افزارهای تخصصی فیلم‌برداری از صفحه نمایش به منظور تهیه کردن ویدیوی آموزشی، ممکن است گزینه‌ای برای این کار وجود داشته باشد.

یکی از نرم‌افزارهای رایگان و سبک و در عین حال کارآمد برای نمایش کلیدهای کیبورد یا موس که فشار داده شده، اپلیکیشن Carnac است. در ادامه به معرفی این اپلیکیشن و روش استفاده از آن می‌پردازیم.

دانلود و نصب Carnac برای نمایش کلیدهای موس و کیبورد

اپلیکیشن متن باز و رایگانی به اسم Carnac به صورت پرتابل و در قالب یک فایل ZIP در گیت‌هاب ارایه شده است. توجه کنید که نسخه‌ی کامپایل‌شده را با کلیک روی گزینه‌ی Release دانلود کنید.

دانلود Carnac‌ از گیت‌هاب

پس از دانلود و اکسترکت کردن فایل زیپ، فولدر مربوطه را باز کنید و فایل اجرایی Carnac.exe را با دبل‌کلیک کردن اجرا کنید.

معرفی نرم‌افزاری برای نمایش کلیدهای کیبورد یا موس در ویدیوهای آموزشی

نرم‌افزار به صورت خودکار پس از اجرا شدن، در سینی ویندوز یا به عبارت دیگر بخش کنار ساعت و تاریخ در گوشه‌ی Taskbar قرار می‌گیرد و آیکون آن در صورت شلوغ بودن این بخش، از نظر پنهان می‌شود. از این پس دکمه‌هایی از کیبورد که فشار می‌دهید و همین‌طور کلیک کردن توسط دکمه‌های مختلف موس، همگی در گوشه‌ی صفحه به صورت بزرگ ذکر می‌شود. پس از لحظاتی نیز ناپدید می‌شود.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، حتی تعداد اسکرول کردن با چرخ موس نیز ذکر می‌شود. نام دکمه‌هایی مثل PrtScr یا پرینت‌اسکرین کیبورد نیز به صورت کامل ذکر می‌شود و نام برخی دیگر مثل Ctrl به صورت اختصاری یعنی همان Ctrl و Alt ذکر می‌شود.

معرفی نرم‌افزاری برای نمایش کلیدهای کیبورد یا موس در ویدیوهای آموزشی

تنظیمات نمایش کلیدهای موس و کیبورد

برای دسترسی به تنظیمات اپلیکیشن Carnac، روی آیکون آن در Windows Tray کلیک کنید. اگر آیکون در این بخش دیده نمی‌شود، روی فلش کلیک کرده و از پنجره‌ی آیکون‌های اضافی آن را انتخاب کنید.

معرفی نرم‌افزاری برای نمایش کلیدهای کیبورد یا موس در ویدیوهای آموزشی

در پنجره‌ی تنظیمات، اولین تب General یا تنظیمات عمومی است. برای تغییر دادن موقعیت نمایش کلیدها، در تصویر کوچک مانیتور یا مانیتورها، روی یکی از گوشه‌ها کلیک کنید. در سیستم‌هایی با دو یا چند مانیتور، می‌توانید کلیدهای فشار داده شده را در گوشه و کنار یکی از چند مانیتور به صورت دلخواه مشاهده کنید.

چهار اسلایدر Top Offset و Bottom Offset و موارد بعدی برای تنظیم کردن فاصله حل نمایش کلیدها از بالا، پایین، چپ و راست صفحه کاربرد دارد. در نهایت گزینه‌ی Auto Update برای بروز کردن خودکار اپلیکیشن و در حقیقت دانلود خودکار آخرین نسخه از گیت‌هاب در نظر گرفته شده است.

معرفی نرم‌افزاری برای نمایش کلیدهای کیبورد یا موس در ویدیوهای آموزشی

در تب دوم یعنی Keyboard تنظیماتی برای نمایش کلیدهای کیبورد در نظر گرفته شده است. با اسلایدر Popup Text Width و Popup Opacity می‌توانید عرض و شفافیت کادر نمایش کلیدها را تنظیم کنید. مدت زمان نمایش و سپس محو شدن نیز توسط اسلاید Popup Fade Delay (sec) بر حسب ثانیه تنظیم می‌شود.

اندازه‌ی متن یا Font Size و رنگ متن یا Font Color و رنگ پس‌زمینه کادر یا Background Color نیز گزینه‌های بعدی در این صفحه است.

معرفی نرم‌افزاری برای نمایش کلیدهای کیبورد یا موس در ویدیوهای آموزشی

در صورت نیاز به نمایش کلیدهای میانبر و عدم نمایش کلیدها حین تایپ کردن معمولی، می‌بایست تیک گزینه‌ی Shortcut Only را بزنید. در صورت نیاز می‌توانید فقط کلیدهای مادیفایر مثل کنترل و شیفت را مشاهده کنید و این کار با تیک زدن در گزینه‌ی Show Modifiers Only‌ صورت می‌گیرد. در صورت نیاز به نمایش آیکون اپلیکیشن‌ها، تیک گزینه‌ی Show Application Icon را اضافه کنید.

در تب سوم یا Mouse، می‌توانید نمایش کلیدهای موس را با تیک زدن در گزینه‌ی Show mouse clicks‌ فعال کنید. اسلایدرها و منوهای کرکره‌ای بعدی نیز برای تنظیم کردن ابعاد، رنگ‌بندی و مدت زمان نمایش کاربرد دارد.

از نقاط ضعف نسخه‌ی فعلی این اپلیکیشن می‌توان به عدم نمایش کلیدهای موس و کیبورد روی چند مانیتور متصل به یک سیستم اشاره کرد که البته نقص بزرگ و مهمی نیست. نقص مهم‌تر برای کسانی که به زبان فارسی تایپ می‌کنند و می‌خواهند نمایش بزرگی از آنچه تایپ می‌کنند، در گوشه و کنار صفحه مشاهده کنند، این است که حروف به صورت جداجدا و با جهت برعکس یعنی چپ به راست نمایش داده می‌شود.

دانلود