خودرو

دلیل نشت مایعات خودرو چیست؟

اکثر خودروها به مایعات مختلفی نیاز دارند تا موتور به خوبی کار کند. از این مایعات مهم و اساسی، می توانیم به روغن موتور ماشین، روغن گیربکس و غیره اشاره کنیم. با این حال، برخی از افراد به مشکلی برخورد کرده اند که این مشکل، بوی روغن سوخته است. ممکن است بوی روغن سوخته را در داخل کابین خودرو یا از بخاری ماشین استشمام کنید، به همین منظور ما در این مقاله به بررسی “علت بوی روغن سوخته داخل کابین خودرو” و یا به طور کلی بوی روغن سوخته از ماشین پرداخته ایم تا بدانید چه مشکلاتی باعث ایجاد بو می شوند و چگونه می توان آنها را رفع کرد.

علت بوی روغن سوخته از ماشین

در موارد زیر به علت بوی روغن سوخته از ماشین پرداخته شده است:

سطح پایین روغن موتور

روغن برای روانکاری قطعات متحرک خودروی شما بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل توصیه می شود که از بهترین روغن موتورها و در مقدار توصیه شده استفاده کنید. اگر سطح روغن موتور ماشین شما خیلی کم باشد، احتمال زیادی وجود دارد که کمبود روغن باعث ایجاد بوی روغن سوخته در ماشین شما شود. این بدین دلیل است که ماشین شما سعی می کند از روغن باقی مانده استفاده کند، بنابراین روغن باقی مانده در موتور را می سوزاند.

گرمای بیش از حد موتور

گرم شدن بیش از حد موتور یکی دیگر از دلایل رایج بوی روغن سوخته در خودروهاست. به طور کلی گرم شدن بیش از حد موتور می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، اما دلیل رایج گرم شدن بیش از حد موتور این است که روغن کافی در موتور وجود ندارد. این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا در صورت نادیده گرفتن این مشکل آسیب های زیادی برای موتور بوجود می آید.

کمبود روغن گیربکس و روغن های دیگر

در بیشتر موارد بوی روغن سوزی ناشی از کمبود مایعات دیگر از جمله روغن گیربکس است. همانطور که می دانید روغن گیربکس برای ماشین شما لازم است چراکه قطعات متحرک گیربکس را روان می کند و در عین حال اصطکاک و فشار هیدرولیک را برای کارکرد قطعات داخلی ایجاد می کند. به طور معمول، کمبود روغن گیربکس می تواند بوی روغن سوخته را تقلید کند، به خصوص اگر برای مدتی مایع کافی وجود نداشته باشد. اگر روغن گیربکس به اندازه کافی وجود نداشته باشد، دنده های خودرو به مشکل حرکت می کنند و نهایت بوی سوختگی شبیه روغن سوختن را ایجاد می کنند.

نشتی روغن

علاوه بر کمبود روغن، نشتی روغن نیز می تواند باعث شود خودروی شما بوی روغن سوخته ایجاد کند. هنگامی روغن موتور یا روغن گیربکس نشت می کند، روی قطعات داغ ماشین ریخته می شود و که باعث می شود قطعات متحرک به سختی حرکت می کنند و در نهایت بوی روغن سوخته ایجاد می شود.

نشتی در واشر بلوک روغن

یکی دیگر از دلایل اصلی بوی روغن سوزی، نشتی روغن و یکی از رایج ترین مکان هایی که نشت روغن رخ می دهد، واشر بلوک یا مخزن نگه دارنده روغن است. این واشر، بلوک موتور یا مخزن روغن را می بندد تا روغن از خودرو بیرون نریزد. با این حال زمانی که واشر بلوک روغن به مرور زمان آسیب می بیند، باعث نشت روغن می شود و بوی روغن سوخته را ایجاد می کند.

مشکل در آب بندی میل لنگ

میل لنگ بخشی از موتور داخلی است که کمی از هر طرف موتور بیرون زده است و هر انتهای میل لنگ دارای یک آب بندی برای جلوگیری از نشت روغن است. با این حال، آب بندی های میل لنگ بدون ایراد نیستند زیرا در نهایت می توانند شکسته یا فرسوده شوند که در نتیجه منجر به نشت روغن می شود و باعث می شود خودروی شما بوی روغن سوخته بدهد. به این ترتیب باید هر دو آب بندی میل لنگ را ارزیابی کنید تا ببینید آیا شکافی برای نشت روغن وجود دارد یا خیر.

مشکل در واشر پوشش سوپاپ

به طور معمول، موتور ماشین شما دارای روکش های مختلفی مانند واشر پوشش سوپاپ برای آب بندی اجزا و مایعات داخل موتور است. معمولاً خودروی شما یک واشر روکش سوپاپ دارد و اگر روغن از بالای موتور ماشین شما نشت کند، می تواند مشکل از واشر پوشش سوپاپ باشد. علاوه بر این، واشر پوشش سوپاپ قابلیت آب بندی خود را به مرور زمان از دست می دهد و به همین دلیل است که برای جلوگیری از نشت روغن باید آن را تعویض کنید.

خرابی دوشاخه تخلیه روغن و فیلتر روغن

به طور کلی، هر بار که روغن موتور ماشین خود را تعویض می کنید، دوشاخه تخلیه روغن و فیلتر روغن مجدداً نصب یا تعویض می شوند. از آنجایی که فیلتر روغن و دریچه تخلیه روغن باید مرتباً جابجا شوند، اینها دلایل رایجی هستند که روغن نشت می کند و بوی روغن سوخته را در ماشین شما ایجاد می کند. بنابراین فقط باید مطمئن شوید که فیلتر روغن و دوشاخه تخلیه آسیب نبیند و به درستی نصب شده باشد.

مشکل در واشر یا پوشش زنجیر تایم

برخی از ماشین ها از تسمه تایم استفاده می کنند و برخی دیگر دارای زنجیر تایم هستند. به طور معمول، زنجیر تایم توسط یک پوشش تایم محافظت می شود و این پوشش روغن را در زنجیر تایم نگه می دارد. اگر روکش زنجیر تایم کهنه یا فرسوده شود، روغن از روکش نشت می کند و در سراسر موتور ریخته می شود که باعث ایجاد بوی روغن سوخته در ماشین می شود.

واشر سرسیلندر

اگر مشکوک هستید که نشتی داخلی دارید، احتمالاً مشکل از واشر سرسیلندر ماشین شماست. به طور کلی، واشر سرسیلندر می تواند باعث شود که مایع خنک کننده و روغن باهم مخلوط شوند یا سریع تر مصرف شوند، اما یک واشر قدیمی می تواند باعث نشت روغن و بوی روغن سوختن شود.

مشکل در آب بندی یا واشر محفظه فیلتر روغن

به طور کلی، فیلتر روغن ماشین شما به یک محفظه پیچ می شود، اما فیلتر روغن دارای واشر یا آب بندی است که می تواند منجر به نشت روغن شود. پس اگر نشتی روغن از این محفظه وجود داشته باشد، ممکن است بوی روغن سوخته را در ماشین خود احساس کنید.

علت بوی روغن سوخته داخل کابین خودرو

با توجه به توضیحاتی که در بالا ذکر کردیم، نشتی روغن اصلی ترین دلیل ایجاد بوی روغن سوخته است. پس اگر بوی روغن سوخته غلیظی از ماشین شما می آید، ممکن است به این معنی باشد که روغن ماشین شما نشت می کند. روغن می تواند روی قطعات داغ موتور چکه کند و این بوی تند را ایجاد کند. اگر روغن ماشین شما نشت می کند، می تواند به این معنی باشد که خودروی شما بیش از حد گرم شده است و یا این نشتی روغن در جاهای مختلف وجود دارد. بهترین کار این است که ماشین را خاموش کنید و با نمایندگی های مجاز تماس بگیرید و خودرو را به مراکز معتبر انتقال دهید.

علت بوی روغن سوخته از بخاری ماشین

هنگامی که روغن موتور نشت می کند و روی سطوح داغ مانند منیفولد اگزوز یا لوله اگزوز می ریزد، می سوزد و ناپدید می شود و بوی بد روغن سوخته را از بخاری ماشین به داخل کابین می فرستند. هیچ کس دوست ندارد در حین رانندگی بوی روغن سوزانده شده را از دریچه های هوا یا بخاری ماشین حس کند. این نه تنها ناراحت کننده است، بلکه ممکن است رانندگی را نیز خطرناک کند. اگر بوی روغن سوخته از بخاری ماشین متصاعد می شود، خودرو باید بررسی شود تا علت این بو مشخص شود.  اما ما در ادامه به علت بوی روغن سوخته از بخاری ماشین پرداخته ایم تا بدانید مشکل از کجاست:

نشتی روغن از پوشش سوپاپ

نشت روغن از واشر درپوش سوپاپ، معمول ترین و بالقوه ترین منشا این مشکل است. نشت روغن در انتهای پشتی در سوپاپ ماشین شما اغلب می تواند منجر به چکیدن روغن در سیستم اگزوز شود و باعث بوی روغن سوخته در محفظه موتور شود. تشخیص چنین نشتی هایی اغلب چالش برانگیز است زیرا روغن از بین می رود و هیچ نشانه ای باقی نمی گذارد.

نشتی اگزوز

نشتی اگزوز در محفظه موتور ماشین می تواند بوی سوختگی را از طریق بخاری ماشین منتقل کند که بسیاری از رانندگان می توانند آن را به عنوان بوی روغن سوخته تشخیص دهند. هر شکاف یا سوراخی در نزدیکی منیفولد اگزوز، لوله یا مبدل کاتالیزوری ماشین شما ممکن است به گازهای خروجی اجازه دهد که به داخل کابین خودرو نفوذ کنند و باعث ایجاد بوی بد و سوزش روغن شوند.

با این حال، تشخیص نشتی اگزوز کار سختی نیست. شما می توانید از ترکیب آب و صابون استفاده کنید و در حالی که موتور سرد است، آب و صابون را روی منیفولد اگزوز و لوله اگزوز پخش کنید و اجازه دهید برای لحظاتی روی آن بماند. اگر حباب ها را مشاهده کردید می توانید تشخیص دهید که نشتی وجود دارد. همچنین می توانید نشت های اگزوز را تشخیص دهید زیرا در صورت وجود شکستگی، شکاف یا سوراخ، صدای موتور ماشین شما را تغییر می دهند. هنگامی که دود اگزوز بدون عبور از لوله اگزوز ماشین شما به دنبال مسیر دیگری برای خروج می گردد، موتور ممکن است صدای سوت یا ویز ویز تولید کند.

نشت دریچه PCV

سوپاپ های PCV که روی درپوش سوپاپ ماشین شما نصب شده اند، تهویه میل لنگ موتور ماشین شما را تنظیم می کنند. یک دریچه PCV مشکل دار می تواند فشار بالا را در پوشش سوپاپ ماشین شما به دام بیندازد، به واشر پوشش ماشین آسیب برساند و پیچ ها را شل کند.

این مشکل می تواند منجر به نشتی روغن در محفظه موتور ماشین شود و هنگامی که روی سطوح داغ چکه می کند بوی سوختگی را از بخاری ایجاد می کند. اگر دریچه PCV خراب تشخیص داده شود، باید آب بندی و واشر پوشش سوپاپ ماشین خود را هم بررسی کنید زیرا یک شیر PCV خراب می تواند به سرعت واشر را از بین ببرد و پیچ ها را از جای خود خارج کند.

نشتی روغن سیستم اگزوز

نشت روغن موتور از هر مکان یا هر جزء به دلیل ترک، سوراخ یا اجزای شل می تواند باعث جاری شدن روغن روی سطوح داغ موتور شود. همچنین ممکن است بوی روغن سوزی در کابین شما را ایجاد کند.

تعویض نادرست روغن

تغییر نامناسب روغن ممکن است منجر به ریختن روغن اضافی روی سیستم اگزوز و سایر قطعات شود. همانطور که موتور گرم می شود، روغن روی سطح داغ تبخیر می شود و بوی روغن مشخصی را برای خودرو ایجاد می کند. اگر نشتی دیگری وجود نداشته باشد، روغن کاملاً می سوزد و بوی آن ظرف چند روز از بین می رود.

سخن آخر

علت بوی روغن سوخته داخل کابین خودرو یا ماشین حاکی از نشتی روغن است. زمانی که خودرو نشتی روغن داشته باشد شما می توانید بوی روغن سوخته را حس کنید. در این مواقع، ماشین خود را متوقف کنید و محفظه موتور را برای وجود نشانه هایی از نشتی روغن بررسی کنید. علاوه بر این می توانید خودرو نزد یک مکانیک با تجربه ببرید و از او بخواهید که ماشین شما را بررسی کند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به علت بوی روغن سوخته داخل کابین خودرو دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

بررسی دلیل نشت های خودرو

مطمئنا هنگامیکه گاراژ یا پارکینگ را نگاه میکنید و مایع و روغن روی زمین ریخته شده را می بینید احساس خوبی نخواهید داشت. برای شما سوال پیش می آید که این نشت روغن، بنزین یا مایع دیگر متعلق به کدام قسمت ماشین است؟

در ادامه نکات مفید بسیاری که در رابطه با علت نشت مایعات از خودرو است را بیان خواهیم کرد.

لکه قهوه ای روشن تا سیاه

اگر رنگ لکه ای که مشاهده کردید قهوه ای روشن، تیره یا سیاه بود نشان دهنده نشت روغن موتور است. به طور معمول رنگ روغن موتور قهوه ای روشن است اما هرچه قدیمی شده باشد رنگ آن تیره تر شده و در نهایت به رنگ سیاه تبدیل می شود. همانطور که میدانید موتور ماشین حاوی روغن موتور است و به هر دلیلی ممکن است نشت کند.

نشت روغن موتور ممکن است از محفظه روغن، واشر، مهره و درپوش دریچه باشد. بهتر است هنگامی که متوجه یک نشت کوچک شدید سریعا به یک مکانیکی مراجعه کنید و به کمک مکانیک مشکل را پیدا کرده و مسئله را حل نمایید.

خدمات سرویس و تعمیر خودرو های وارداتی

لکه قرمز تا قهوه ای

اگر لکه قرمز تا قهوه ای را بر روی زمین مشاهد کنید احتمالا مایع رادیاتور است. تولید کنندگان یک مایع قرمز رنگی را درون سیال انتقالی قرار میدهند که با گذشت زمان رنگ آن تیره تر می شود، این مایع درون رادیاتور و کولر قرار دارد. صرف نظر از اینکه این مایع در کدام قسمت ماشین است، به محض مشاهده لکه قرمز رنگی که گاهی ممکن است کمی تیره تر باشد باید بلافاصله به تعمیرگاه مراجعه نمایید. این موضوع بسیار حیاتی است. شایان ذکر است که مایع فوق بوی تیزی دارد.

لکه شفاف قرمز رنگ تا قهوه ای

تولید کنندگان در روغن فرمان برق خودرو از مایع قرمز شفاف استفاد میکنند که با گذشت زمان این رنگ کمی تیره تر شده و تبدیل به قهوه ای میشود. اکثر تولید کنندگان از همان مایع داخل رادیاتور استفاده می کنند و برخی ماده دیگری را برای این کار انتخاب میکنند.

برای اینکه تشخیص دهید لکه قرمز رنگ از رادیاتور است یا روغن فرمان برقی، باید به مکان لکه ایجاد شده و توجه کنید. اگر لکه در در قسمت جلویی ماشین و سمت چپ قرار داشت روغن فرمان برقی است پس باید شلنگها و مخزن برق را بررسی کنید.

لکه شفاف زرد تا قهوه ایی

اگر شاهد لکه زرد رنگ یا قهوه ای شفاف بودید احتمالا نشت روغن ترمز دارید. روغن ترمزی که به تازگی عوض شده باشد به رنگ زرد شفاف است و با گذشت زمان به رنگ قهوه ای در می آید، اصطلاحا عمرش تمام شده و باید تعویض شود. از ویژگی های روغن ترمز که سبب تشخیص نسبت به سایر مایعات درون قطعات خودرو میشود، لیز بودن است. روغن ترمز از سایر مایعات مورد استفاده در خودرو لیزتر است. برای رفع این مشکل کافیست درب مخزن روغن ترمز را باز کنید و بررسی کنید که روغن ترمز اضافی درون مخزن نباشد، یا به عبارت دیگر از حد مجاز بالاتر نباشد. اگر نمیدانید چگونه مخزن روغن ترمز ماشین را باز کنید یا آن را بیابید کافیست به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود مراجعه کنید.

اگر حدس میزنید لکه مشاهده شده نشت روغن ترمز است باید بلافاصله ماشین را مورد بررسی دقیق قرار دهید، چراکه این موضوع بسیار حائز اهمیت است و ممکن است جان شما را به خطر بیاندازد.

 لکه سبز، صورتی، نارنجی یا سبز-آبی

اگر هرکدام از رنگهای سبز، صورتی، نارنجی یا سبز-آبی را مشاهد کردید احتمالا مایع خنک کننده نشتی دارد. تولید کنندگان از رنگهای روشن برای خنک کننده استفاده میکنند تا به راحتی قابل شناسایی باشد، این مایع بوی شیرینی دارد.

این مایع از آب غلیظ تر و از روغن رقیق تر است. ممکن است در حین رانندگی متوجه بوی گرم و شیرین آن شوید یا اینکه گرمای خودرو توجه شما را جلب کند، گرچه این موضوع در نگاه اول مهم به شمار نمی رود اما باید به سرعت آن را بررسی کنید چراکه ممکن است نشت به دلیل شکستگی پمپ اب باشد یا از بخاری نشات بگیرد. مشکلات نشت مایع خنک کننده باید به سرعت حل شوند وگرنه خیلی زود مشکل حاد خواهد شد.

لکه آب

اگر به هنگام خارج شدن از پارکینگ شاهد قطره یا لکه آب بودید اصلا نگران نشوید. به خصوص اگر از سیستم تهویه هوا استفاده میکنید. مکانیزم این سیستم به این شکل است که با ایجاد چگالش تهویه هوا را انجام میدهد به این شکل که رطوبت هوا را گرفته و تبدیل به قطرات آب میکند و از طریق شلنگ کوچکی که برای آن تعبیه شده آب را به زیر خودرو انتقال میدهد. پس اگر در روزهای گرم تابستانی قطره،لکه یا چاله کوچک آب زیر ماشین تان مشاهده کردید جای نگرانی ندارد چراکه سیستم تهویه هوا به خوبی کار خودش را انجام داده است.

دوستان عزیز لطفا اگر تنها چند قطره کوچک روغن (با هر رنگی) یا گودال کوچی از روغن را مشاهده کردید بلافاصله قبل از حرکت خودرو علت را یافته و موضوع را حل کنید. این مسئله بسیار حائز اهمیت است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

منبع