پزشکی و سلامت

چرا قرص گلوریا بی خوابی میاره

بی خوابی از عوارض قرص لاغری

اغلب افرادی که اضافه وزن دارند از ورزش کردن و گرفتن رژیم های سخت خسته شده اند، به دنبال راهی آسان برای کاهش وزن خود هستند . اکثرآنها به قرص لاغری روی آورده اند ولی یک سؤال برای بیشترآنها پیش آمد که چرا قرص لاغری باعث بیخوابی می شود؟
بیشترین علت اینکه قرص لاغری باعث بی خوابی می شود موادی است که در ساخت آن بکار رفته است. مثلا یکی از مواد به کار رفته در اکثر قرص های لاغری کافئین است که خود به تنهایی هم باعث بی خوابی می شود. علت اینکه چرا قرص لاغری باعث بیخوابی می شود را می توان در عملکرد بدن هر فرد هم جستجو کرد. از عوارض قرص لاغری می توان استرس ، حالت تهوع و اسهال را نام برد، هر یک از این عوارض خود می تواند باعث بی خوابی فرد شود. بی خوابی به این معنی نیست که فرداصلا نمی خوابد ، بی خوابی زمانی است که فرد به سختی به خواب می رود یا کیفیت خواب او خوب نیست.

بیشتر بخوانید: چرا قرص لاغری باعث ریزش مو می شود؟

بیشتر بخوانید: آشنایی با قرص لاغری ضد اشتها

عوارض دارو

همه دارو ها بخصوص داروهای لاغری عوارضی دارند ، مثلا بی خوابی یکی از عوارض بارز قرص لاغری است. قرص های لاغری عوارض زیادی دارند که بعضی از عوارض آنها حتی با قطع کردن مصرف قرص همچنان ادامه پیدا می کند. عوارض داروهایی مثل فنترمین ایجاد بی خوابی، بالا رفتن فشار خون، تند شدن ضربان قلب ، بی‌قراری، حتی اعتیاد به دارو است. داروهایی مثل اورلیستات عوارضی مانند بی اختیاری در دفع مدفوع دارند. بروز عوارض داروها بخصوص قرص لاغری با توجه به مقدار و مدت مصرف و همچنین عملکرد بدن مصرف کننده در هر فرد متفاوت است. قرص های لاغری قوی و تضمینی در داروخانه ها پیدا میشودکه چون گیاهی هستند نیازی به دریافت نسخه برای آنها نیست ، مثل قرص قهوه سبز، قرص کاهش وزن چای سبز، قرص لاغری دارای کافئین . از نظر دانش پزشکی همه داروها چه گیاهی و چه صنعتی عوارضی دارند که ممکن است روی بدن فرد مصرف کننده اثرات بدی بگذارند شاید حتی تا پایان عمر فرد را درگیر خود کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص لاغری را از کجا بخرم؟

بیشتر بخوانید: انواع قرص لاغری تضمینی امریکایی

چگونگی مصرف داروهای لاغری

هر فرد که دارویی مصرف می کند باید بداند آن دارو عوارضی دارد وممکن است عوارض دارو در بدن او بروز کند.پس کسانی که قرص لاغری مصرف می کنند باید بپذیرند ممکن است برای مدتی دچار بی خوابی شوند. همه داروها ،هم داروهای بانسخه و هم داروهای بدون نسخه‌، روش مصرف مختص خود را دارند باید مطابق آن مصرف شوند وگرنه ممکن است فرد را درگیر مشکلات کنند. مثلا داروهای لاغری از نوع محرک، مثل فنترمین یا دی اتیل پروپیون مدت مصرفشان 2 هفته است و نباید بیشتر از این زمان مورد استفاده قرار گیرند چون اعتیادآور هستند.
داروهایی مثل Qsymiaکه ترکیبی از فنترمین و توپیرامات است و قرص کنتریو و داروی ساکسندا جزء داروهایی هستند که برای لاغری در بلند مدت داده می شوند اگر نتوانند در مدتی معین تأثیری روی کاهش وزن فرد بگذارند مصرف آنها قطع می شود ولی جالب اینجاست که اکثر این داروها خود به تنهایی کاربردی ندارند و حتما باید درکنار رژیم و ورزش مورد استفاده قرار گیرند تا تأثیرگذار باشند.

بیشتر بخوانید: چرا قرص لاغری میخورم لاغر نمیشم؟

بیشتر بخوانید: آشنایی با قرص لاغری شکم و پهلو

برطرف کردن بی خوابی ناشی از قرص لاغری

بهترین راهکار برای برطرف کردن بی خوابی مراجعه به پزشک است . نسخه پزشک برای رفع بی خوابی افراد مهمترین راهکار است ولی بعضی مواقع با کارهای ساده و رعایت بعضی نکات میتوان بی خوابی ناشی از قرص لاغری را رفع کرد. مفیدترین راهکار این است که مصرف قرص لاغری به آخر شب قبل از خواب موکول نشود چون کافئین موجود در قرص مانع خواب می شود. قبل از خواب از انجام دادن بعضی کارها باید پرهیز کرد ، مثل تماشای تلویزیون و موبایل ، ورزش کردن و خوردن غذای سنگین. امروزه از تأثیر مدیتیشن در درمان بی خوابی و آرامش دادن به افراد هم سخنان زیادی گفته شده است .در تأثیر داشتن یا نداشتن قرص لاغری شک وجود دارد ، بر بعضی افراد داروهای لاغری اثر گذار هستند ولی بر تعدادی هم هیچ تأثیر مثبتی نداشته است.
درتحقیقی با موضوع کاهش وزن منتشرشده در مقاله nature آمده است که : نتایج تحقیقات نشان داده افرادی که اضافه وزن داشتند و مشکل خواب داشتند نسبت به هم سن های خود که از لحاظ خواب مشکل نداشتند کمتر کاهش وزن داشته اند. با توجه به این مسئله پس بی خوابی خود میتواند مانع لاغر شدن بعضی از افراد شود. در نتیجه قرص لاغری که خود باعث بی خوابی می شود نمی تواند تأثیر آنچنانی در کاهش وزن داشته باشد. بلکه ممکن است عوارضی از خود به جای بگذارد که قابل جبران نباشد. پس بهتر است قبل از استفاده از قرص لاغری درباره آن تحقیقات لازم را انجام داد ، همه راه های لاغری مثل ورزش کردن را امتحان کرد و گزینه آخر را برای مصرف داروهای لاغری گذاشت.

بیشتر بخوانید: چرا قرص لاغری میخورم لاغر نمیشم؟

بیشتر بخوانید: چرا قرص لاغری باعث سردرد می شود؟

بیشتر بخوانید: قرص لاغری بالاتنه: راهنمایی و آشنایی کامل

بیشتر بخوانید: قرص لاغری چطور لاغر میکند؟

بیشتر بخوانید: خرید قرص لاغری بدون عوارض