پزشکی و سلامت

ژلوفن همان ایبوپروفن است؟

ژلوفن یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که در گروه NSAID ها قرار می گیرد. از این دارو به عنوان یک مسکن برای تسکین درد استفاده می کنند. البته قرص ژلوفن کاربردهای بسیار دیگری هم دارد که به منظور توضیح کامل در مورد آنها این مقاله به نگارش درآمده است؛ تا پایان این مقاله از مجموعه مقالات داروخانه آنلاین دهدارو همراه ما باشید.

قرص ژلوفن چیست؟

یکی از نام های تجاری داروی ایبوپروفن، Gelofen است. ژلوفن یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی به شمار می آید که عملکرد خود را از طریق کاهش هورمون هایی انجام می دهد که عامل ایجاد التهاب و درد در بدن هستند. اما در چه مواردی کاربرد دارد؟

موارد مصرف ژلوفن

معمولا در موارد زیر پزشکان استفاده از قرص ژلوفن را تجویز می کنند:

  • سردرد، دندان درد، دردهای قاعدگی، دردهای عضلانی یا آرتریت
  • تسکین دردهای جزئی ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا
  • کاهش تب

دوزهای مختلف قرص ژلوفن

ژلوفن در 2 دوز 400 و 200 میلی گرم در داروخانه ها موجود است. گاهی برای تسکین درد مفاصل و استخوان هم از قرص ژلوفن استفاده می شود. اگر به دنبال بهترین قرص برای زانو درد هستید، کلیک کنید.

نحوه مصرف ژلوفن

بهتر است طبق دستور پزشک ژلوفن را مورد استفاده قرار دهید. باید از کمترین دوزی که در درمان بیماری شما می تواند موثر واقع شود استفاده کنید. به جدول زیر دقت کنید:

حداکثر مقدار مصرف ژلوفن برای بزرگسالان در هر دوز حداکثر مقدار مجاز مصرف روزانه ژلوفن برای بزرگسالان
800 میلی گرم 3200 میلی گرم (حداکثر 4 دوز)

 

دوز مصرف این دارو برای کودکان باید بر اساس سن و وزن کودک تعیین شود. برای کودکان به جای قرص ژلوفن معمولا پزشکان شربت ایبوپروفن را تجویز می کنند.

بهترین زمان مصرف ژلوفن

از آنجایی که قرص ژلوفن ممکن است باعث درد معده شود، جهت جلوگیری از بروز این عارضه بهتر است این دارو همراه با غذا مورد استفاده قرار گیرد. پس با معده خالی به سمت مصرف این دارو نروید.

نام های دیگر ژلوفن

ژلوفن در واقع همان ایبوپروفن است که نام های دیگر آن عبارتند از:

  • بروفن، ادویل، موترین و نوروفن.

علائم اوردوز کردن با ژلوفن

نشانه های مصرف بیش از حد قرص ژلوفن شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع، استفراغ، درد معده، خواب آلودگی، مدفوع سیاه یا خونی، سرفه خونی، اختلال در تنفس و به کما رفتن.

هشدارهای لازم در مورد قرص ژلوفن

اگر به ایبوپروفن حساسیت دارید، به پزشک اطلاع دهید تا راهکار دیگری را در اختیار شما قرار دهد. در موارد زیر هنگام مصرف قرص ژلوفن احتیاط کنید:

  • در صورت داشتن آسم
  • در صورت داشتن اختلالات خونی (مثل کم خونی یا مشکلات لخته شدن خون)
  • بیماری های قلبی
  • فشار خون بالا
  • بیماری های کبدی
  • سکته مغزی
  • خونریزی یا زخم معده

مشکلات کلیوی گاهی ممکن است با استفاده از داروهای NSAID از جمله ایبوپروفن یا ژلوفن رخ دهد. در صورت کم آبی بدن، نارسایی قلبی یا نارسایی کلیوی احتمال بروز خطر بیشتر است. در زمان مصرف Gelofen سعی کنید در روز مقدار آب زیادی بنوشید. همچنین از مصرف الکل و کشیدن سیگار نیز بپرهیزید زیرا در صورت مصرف آنها خطر بروز خونریزی معده بیشتر خواهد شد.

اگر از مشکلات کلیه و کبد رنج می برید یا ناراحتی قلبی دارید باید از مصرف خودسرانه داروهای ضدالتهاب بپرهیزید وفقط این داروها را با مشورت پزشک مصرف کنید. یکی از این داروها ژلوفن یا همان ایبوپروفن ژله ای است که اگر بیش از حد مصرف شود، عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد.

این دارو در بیماران قلبی باعث افزایش حملات و همچنین باعث خونریزی از معده می شود؛ به خصوص در افراد بالای 65 سال. دیکلوفناک، پیروکسیکام و ناپروکسن از این دسته داروها محسوب می شوند که به صورت موضعی، خوراکی و تزریقی به کار می روند. اگرچه این داروها حتما باید با نسخه پزشک مصرف شوند امابه دلیل او تی سی بودن آن ها جزو داروهای فروش بدون نسخه در داروخانه ها عرضه می شوند و یکی از پر مصرف ترین داروها هستند که به طور خودسرانه استفاده می شوند.

بیماران آسمی ژلوفن را با احتیاط مصرف کنند

بیمارانی که آسم دارند باید در مصرف این داروها احتیاط کنند، زیرا مصرف ژلوفن حملات آسم را به همراه دارد. در کل داروهایی که فروش آن ها بدون نسخه پزشک صورت می گیرد بدون عارضه نیستند و باید حتما با دستور پزشک مصرف شوند.

عوارض شدید

1-افزایش حملات قلبی با مصرف ژلوفن در بیماران قلبی

مصرف ژلوفن در افرادی که ریسک فاکتور بیماری های قلبی، عروقی و یا سابقه سکته مغزی و قلبی دارند؛ می تواند خطر حملات قلبی را افزایش دهد به همین دلیل باید با احتیاط تجویزو مصرف شود.

2-از کار افتادن کبد و کلیه

ژلوفن به مرور زمان کلیه ها و کبد را از کار می اندازد،ژلوفن در کبد متابولیزه می شود تا قابلیت جذب داشته باشد بنابراین مصرف آن به کبد فشار می آورد.همچنین دفع این دارو از طریق کلیه و به صورت ادرار است. مبتلایان به ناراحتی های خیلی شدید کلیه نیز نباید از این دارو استفاده کنند.

3-عدم کنترل فشارخون

بیمارانی که فشار خون بالایی دارند،با مصرف این نوع داروها باعث خروج کنترل فشارخونشان می شود،بنابراین سعی کنید با دستور پزشک ار این دارو استفاده کنید.

4-افزایش حملات آسم

مصرف قرص ژلوفن و داروهای این رده در بیماران آسمی می تواند منجر به افزایش خطر حملات آسمی شود.

از دیگر عوارض حاد آن می توان به اختلال پوستی،اختلال بینایی و شنوایی،افسردگی و تغییر رفتاری،افزایش وزن،اختلال ادراری و زخم معده اشاره کرد.

موارد منع مصرف

1-ژلوفن،ایبوپروفن،استامینوفن و همچنین داروهای ضد انعقادی تداخل دارویی دارند و نباید همراه این داروها استفاده شود.

2-افرادی که داروهای آنتی دیابتیک استفاده می کنند نباید ژلوفن بخورند زیرا ژلوفن باعث افزایش اثر ضد قند داروهایشان می شود و افت ناگهانی قند و به دنبال آن بروز شوک را به همراه دارد.
3-داروی ژلوفن نباید همراه با داروهای ادرار آور استفاده شود زیرا باعث کاهش اثر داور می شود.

4- افراد مبتلا به ناراحتی های خونی مثل هموفیلی و افرادی که مشکلات انعقادی دارند نیز باید از خوردن داروی ژلوفن پرهیز کنند.

عوارض جانبی ژلوفن چیست؟

در صورت داشتن علائم واکنش های آلرژیک به ایبوپروفن فورا با اورژانس تماس بگیرید. این علائم عبارتند از:

  • کهیر، دشواری در تنفس، تورم صورت و گلو
  • واکنش شدید پوستی

همچنین اگر بعد از مصرف این دارو علائم حمله قلبی یا سکته مغزی را پیدا کردید فورا با پزشک تماس بگیرید. عوارض جانبی قرص Gelofen می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر در دید و بینایی
  • تنگی نفس
  • تورم یا افزایش وزن سریع
  • بثورات پوستی
  • علائم خونریزی معده: مدفوع خونی، سرفه خونی یا قهوه ای.
  • مشکلات کبدی: درد بالای معده، حالت تهوع، ادرار تیره، از دست دادن اشتها، زرد شدن پوست یا چشم.
  • سطح پایین گلبول های قرمز (کم خونی) با علائم رنگ پریدگی پوست، احساس سبکی سر، ضربان قلب سریع و….
  • مشکلات کلیوی با این علائم: ادرار کم، ادرار دردناک، تورم در پاها، احساس خستگی یا تنگی نفس.

تداخل دارویی ژلوفن

اگر داروی ضد افسردگی مصرف می کنید، قبل از استفاده از ژلوفن با پزشک مشورت کنید. مصرف برخی داروهای ضد افسردگی همراه با NSAID ها ممکن است باعث کبودی یا خونریزی شود. قرص ژلوفن ممکن است با داروهای زیر تداخل داشته باشد:

  • سیکلوسپورین
  • لیتیوم
  • متوترکسات
  • رقیق کننده خون (وارفارین، کومادین، جانتوون)
  • داروهای قلب یا فشار خون
  • داروهای استروئیدی

آیا ژلوفن باعث خواب آلودگی می شود؟

√بله؛ قرص ژلوفن دارویی است که همچون یک مسکن عمل می کند و باعث کاهش احساس درد در بدن می شود. در زمانی که این دارو در حال انجام عملکرد خود است، حالت شل شدن و ضعف در عضلات به وجود می آید. پس کمی حس خواب آلودگی نیز ایجاد خواهد شد. از این رو بعد از خوردن ژلوفن از رانندگی کردن و انجام کارهایی که نیاز به تمرکز بالا دارند بپرهیزید.

آیا قرص ژلوفن اعتیادآور است؟

اعتیاد آور بودن ژلوفن همچنان توسط محققان در حال بررسی است. اما به طور کلی به نظر نمی رسد که این مسکن، اعتیاد آور باشد. مصرف این دارو بیش از 10 روز توصیه نمی شود زیرا مصرف مداوم و زیاد آن ممکن است به معده و روده آسیب وارد کند و باعث اختلالات گوارشی شود. اگر فکر می کنید به مصرف ژلوفن یا ایبوپروفن بیش از 10 روز نیاز دارید، حتما با پزشک مشورت نمایید.

قرص ژلوفن نوعی مسکن است که بسیاری از افراد بلافاصله بعد از اینکه دچار دردی در بدن خود می شوند به سراغ آن می روند که البته این کار اصلا درست نیست. این قرص باید روی اصولی مصرف شود که در این مقاله به آنها اشاره کردیم.

آیا به دنبال مسکن سردرد می گردید؟

به صورت کلی، سردردهای خفیف یا شدید در بسیاری از مردم به یک درد روتین تبدیل شده است. اغلب افراد بدون آنکه دلایل سردردشان را بدانند مدت هاست که از این درد آزاردهنده رنج می برند و به دنبال یک مسکن برای سردرد خود هستند.

به مشورت پزشک احتیاج دارید؟

همین الان در واتساپ از متخصص مغز و اعصاب مشاوره بگیرید

دریافت نوبت مشاوره مغز و اعصاب

قرص ضد سردرد ممکن است در مواردی بتواند سردرد شما را کنترل کند اما اگر دلایل سردرد شما، بیماری های دیگری باشد، باید علاوه بر مشورت با پزشک در سبک زندگی خود نیز تغییراتی به وجود آورید. کم خوابی، پرخوابی، مصرف الکل و سیگار بیش از حد و سایر موارد ممکن است عامل سردرد شما باشند. مثلاً توجه کنید که در صورت مصرف بی رویه ی الکل مغز شما مقدار بسیار زیادی آب از دست خواهد داد و کم شدن آب اطراف مغز می تواند سردردهای بسیار دردناکی را به دنبال داشته باشد.

این مقاله راهنمای کامل مصرف انواع مسکن سردرد است. با ما همراه باشید تا انواع قرص سردرد، آمپول سردرد و… را بشناسید و از شر درد آزاردهنده سر خود خلاص شوید.

انواع سردردهای مختلف و انواع مسکن ضد سردرد

سردردها در افراد مختلف ممکن است منشأهای مختلفی داشته باشند؛ سردردهای عصبی، سردردهای میگرنی و سردردهای ناشی از عفونت هایی مثل سینوزیت هر یک نشانه های خاصی دارند. اگر دائماً از سردرد رنج می برید، بسیار مهم است که علت آن را بدانید. برای برخی از انواع سردردها نمی توان خودسرانه دارو مصرف کرد و مصرف هرگونه دارو باید زیر نظر پزشک باشد. اما اگر در اثر فشار کارهای روزانه به سردرد مبتلا شدید، احتمالاً مشکل با خوردن یک قرص ضد سردرد حل می شود.

درمان سردرد عصبی

اگر در طول روز دائماً تحت فشار و تنش قرار داشته باشید، یا شغلتان به نحوی باشد که نیاز به تمرکز، دقت و مسئولیت پذیری بالایی داشته باشد، ممکن است در اثر فشار بیش از حد به مغز و کم شدن آب بدن، دچار سردردی آزاردهنده شوید.

در این شرایط معمولاً با خوردن یک قرص ضد سردرد یا مسکن ضد سردرد قوی، مشکل حل می شود و نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید.

درمان سردرد میگرنی

سردردهای میگرنی برخلاف سردردهای عصبی ممکن است ربطی به فشارهای روزانه نداشته باشند. اغلب افرادی که مبتلا به میگرن هستند گاهی ممکن است بدون انجام یک کار سخت و یا طاقت فرسا به این درد آزاردهنده دچار شده باشند. سردرد میگرنی یا به اختصار میگرن، می تواند دلایل ژنتیکی داشته باشد و ممکن است شما آن را از پدر یا مادرتان به ارث برده باشید. با این وجود اگر در خانواده ی شما کسی هست که به میگرن مبتلا باشد، بهتر است خودسرانه مسکن ضد سردرد و یا مسکن سردرد میگرنی مصرف نکنید و بیش از شروع خوددرمانی، با ویزیت آنلاین دکتر مغز و اعصاب در پذیرش 24 مشورت کنید.

درمان سردرد ناشی از کم خوابی

بدن شما درست مثل یک ساعت کار می کند و خودش می تواند شرایط خودش را پایدار کند. اما اگر شما به صورت مداوم خواب کافی و باکیفیت نداشته باشید و بدنتان نتواند انرژی لازم برای پایدار کردن خودش را به دست آورد، ممکن است باعث سردردهای بسیار دردناکی شود؛ بنابراین اگر کم خواب هستید و معمولاً با قرص ضد سردرد، دردهای عصبی خود را درمان می کنید،

نوشته های مشابه

  • سردرد خوشه ای چگونه درمان می شود؟

    1401-06-09

  • سردرد پیشانی چیست و چه زمانی نگران  کننده می شود؟

    1401-06-09

بهتر است کمی هم سبک زندگی تان را تغییر دهید. اگر به راحتی نمی توانید بخوابید و در خواب شبانه با مشکل روبه رو هستید می توانید از قرص های خواب آور استفاده کنید. در بسیاری از موارد با داشتن خواب منظم سردردها بهبود پیدا می کنند و دیگر نیازی به مصرف قرص ضد سردرد یا تزریق آمپول مسکن ضد سردرد نیست.

سردرد ناشی از پرخوابی

فراموش نکنید همان طور که کم خوابی می تواند عملکرد بدن شما را مختل کند و به سردرد مبتلا شوید، پرخوابی هم می تواند چنین عارضه ای داشته باشد. سروتونین (Serotonin) به عنوان یک انتقال دهنده ی عصبی بسیار مهم نقش زیادی در هوشیاری شما و کیفیت زندگی شما دارد. معمولاً وقتی شما زیاد می خوابید در عملکرد ترشح سرتونین مشکل ایجاد می شود و این موضوع می تواند منجر به سردردهای خفیف یا قوی شود.

علاوه بر این زیاد خوابیدن که معمولاً در روز اتفاق می افتد ترشح هورمون ملاتونین (Melatonin) یا همان هورمون خواب را با مشکل روبه رو می کند. فراموش نکنید که مغز یک ساختار منظم و بسیار دقیق است و هر عاملی که در کار آن اختلال ایجاد کند، مغز با فرستادن پیام هایی مثل درد نسبت به فشارهای وارد بر بدن هشدار می دهد.

1. ناپروکسن برای سردرد شدید

‍پیشنهاد بسیاری از کسانی که دائماً با سردرد درگیر هستند، مصرف مسکن ضد سردرد ناپروکسن (Naprouxn) است. ناپروکسن علاوه بر عملکرد خوبش برای درمان سردرد، قرصی است که خانم ها نیز می توانند از آن برای تسکین درد ناشی از قاعدگی بهره بگیرند. باید دقت کنید که ناپروکسن در کنار خوبی هایی که دارد ممکن است عوارضی نیز به دنبال داشته باشد.

اولین هشدار مصرف ناپروکسن این است اگر از زخم معده رنج می برید هرگز به فکر خوردن ناپروکسن به عنوان قرص ضد سردرد نیفتید. ناپروکسن اثر بسیار شدیدی بر روی زخم های گوارشی دارد و ممکن است سبب خونریزی داخلی شود.

2. استامینوفن و ایبوبروفن برای سردرد میگرنی

در کنار ناپروکسن به عنوان یک مسکن سردرد قوی برای درمان فوری سردرد شدید است، دو نمونه از قرص هایی که بسیار معروفند استامینوفن و بروفن هستند. استامینوفن به عنوان یک قرص ضد درد قدیمی راسته ی کار کسانی است که به صورت روزانه با سردردهای حاصل از افزایش فشار کاری و استرس مواجه هستند. البته باید توجه کنید که نباید در مصرف استامینوفن زیاده روی کنید چراکه مانند تمام قرص های دیگر ممکن است عوارضی برای شما داشته باشد.

ایبوبروفن مسکن ضد سردردی است که معمولاً برای سردردهای خیلی شدید و غیرقابل تحمل استفاده می شود. افراد مبتلا به سردردهای خفیف و موضعی زمانی که در معرض فشارهای بیرونی قرار بگیرند ممکن است به خوردن ایبوبروفن نیاز پیدا کنند. ایبوبروفن اثر شدیدتری دارد و می تواند در مدت زمان کمتری سردردهای موضعی را تسکین دهد.

اگر به دنبال درمان فوری سردرد شدید هستید، ایبوبروفن قرص سردرد قوی هست که ما به شما پیشنهاد می کنیم.

3. سریع ترین قرص سردرد؛ قرص ادوالژین

در شرایطی که ممکن است سردردهای موضعی آن قدر آزاردهنده باشند که از توان فرد خارج شوند، مصرف مسکن ضد درد ادوالژین می تواند پیشنهاد بسیار خوبی باشد. ادوالژین (Advalene) به دلیل آنکه زود جذب می شود و به سرعت می تواند بر روی دستگاه عصبی تأثیر بگذارد، معمولاً انتخاب افرادی است که به حمله های میگرنی شدید دچارند.

قرص ادوالژین را برای درمان فوری سردردهای آزاردهنده پیشنهاد می کنیم.

البته در مصرف ادوالژین هم باید توجه کنید که اگر زخم معده دارید مصرف آن برای شما ممنوع است چراکه ممکن است سبب خونریزی و افزایش درد شما شود.

4. نوافن و ژلوفن برای سردرد

نوافن و ژلوفن دو قرص ضد سردرد هستند که به شکل کپسول های آبی و قرمز توسط شرکت های داروسازی مختلف تولید می شوند. ژلوفن قرص بسیار سنگینی است و جدای از خطراتی که می تواند برای سلامتی شما داشته باشد، در مواقع سردرد شدید می توانید روی اثر و قدرت آن حساب کنید. نوافن نیز معمولاً برای دندان درد استفاده می شود اما از آنجا که منشأ تمام دردها دستگاه عصبی بدن انسان است مکانیسم داروهای ضد درد نیز تقریباً یکسان است.

5. آمپول مسکن برای سردرد

جالب است بدانید بسیاری از کسانی که در تمام عمرشان دائماً در معرض سردردهای عصبی و میگرنی بوده اند و گاهی تا سر حد مرگ با درد کلنجار رفته اند امروزه با پیشرفت علم پزشکی نفس راحتی می کشند. تزریق بوتاکس که همیشه برای درمان نارسایی های پوستی استفاده می شد امروزه به عنوان یک درمان موقت برای رفع سردرد نیز استفاده می شود.

به صورت کلی آمپول بوتاکس (Botax) رایج ترین آمپول تزریقی برای درمان سردرد است. اگر به فکر تزریق آمپول مسکن برای سردرد هستید، فراموش نکنید که سردردهای شما علاوه بر فشارهای عصبی و میگرنی ممکن دلایل داخلی نیز داشته باشد.

مثلاً اگر با کمبود ویتامین ب -کمپلکس (B-compelex) باشید ممکن است عوارضی مانند درد بدن و سردرد به سراغ شما بیاید. ویتامین ب کمپلکس تمام انواع ویتامین های B را درون خود دارد و تأمین این ویتامین ها ممکن است تا حد زیادی از سردردهای شما بکاهدُ در این حالت بهتر است برای درمان سردرد بجای خوردن قرص یا بزریق آمپول ویتامین بدن خود را تامین کنید. متخصص مغز و اعصاب میتواند به شما در علت یابی سردردها کمک کند.

6. آمپول کترولاک برای سردرد

از میان آمپول هایی که به عنوان آمپول مسکن برای سردرد استفاده می شوند، آمپول کترولاک (ketrolak) نیز در موارد بسیار شدید می تواند مفید باشد. کترولاک یک داروی ضددرد و ضدالتهاب است و می توان در تسکین دردهای سر عملکردی بسیار قوی تر نسبت به قرص ضد سردرد داشته باشد. البته نمی توان این آمپول را خودسرانه و برای درمان سردردهای روزمره استفاده کرد.

باید توجه داشته باشید که کترولاک با داروهای بسیاری تداخل دارد و لازمه ی تزریق آن این است که این داروها را مصرف نکنید. مثلا داروی لیتیوم که معمولاً برای درمان بیماری های مربوط به افسردگی مصرف می شود با کترولاک به شدت واکنش می دهد و ممکن است حال فرد را بسیار بد کند. علاوه بر این اگر داروهای مربوط به بیماری های خونی مثل هپارین (Heparin) را مصرف می کنید، در استفاده از آمپول کترولاک هوشیار باشید و حتی المقدور با پزشک مشورت کنید.

شما می توانید برای آگاهی از اینکه چه نوع مسکن هایی را می توانید استفاده کنید، با راحت ترین شیوه ی ممکن از ویزیت دکتر سردرد در سایت پذیرش 24 بهرهمند شوید تا مسکن ضد درد را هوشمندانه و درست مصرف کنید.

7. مورفین برای سردرد

مورفین به عنوان یک مسکن ضد درد قدیمی است سال هاست که در پزشکی و در بیمارستان ها به بیمارانی تزریق می شود که علاوه بر درد فراوان از نواحی مختلف بدن، بی قرار هم هستند. مورفین با اثر ضددردی که دارد می تواند درد را ساکت و آرامش را به بدن شما برگرداند. اما مورفین نیز از آن دسته داروهایی است که بدون تجویز پزشک نمی توان به راحتی مصرفش کرد. پزشکان متخصص مغز و اعصاب در صورت معاینه ی شما و پیدا کردن منشأ درد می توانند برای شما مورفین تجویز کنند تا درد و بی قراری شما ساکت شود.

تزریق سایر مسکن های معروف به مسکن ضددرد

امروزه در بسیاری از تحقیقات پزشکی ثابت شده است که تزریق مسکن ضد درد می تواند تأثیر شدیدتر و سریع تری بر روی تسکین درد داشته باشد. البته تزریق تمام مسکن ها به سادگی ممکن نیست و معمولاً فرد نمی تواند به آمپول مسکن ضد درد به سادگی دسترسی پیدا کند. اما به صورت کلی اگر سردردهای عصبی در خانواده ی شما موروثی است و دائماً از سردرد رنج می برید و مصرف قرص ضد سردرد نیز مشکل شما را حل نکرده است می توانید با پزشک مشورت کنید تا شاید بهبود سردرد شما از راهی غیر از مصرف مسکن ممکن شد.

اما لازم است پیش از مصرف هر گونه قرص و دارویی حتما با دکتر مغز و اعصاب انلاین تلفنی و یا متنی مشورت کنید. 

سوالات متداول درباره انواع قرص های سردرد

کدام کپسول ضد درد برای درمان سردردهای عصبی خوب است؟

از میان داروهای سردردی مثل بروفن، استامینوفن و ادوالژن، دو کپسول نوافن و ژلوفن نیز انتخاب هایی بسیار خوب هستند.

درمان سردرد با تزریق آمپول ضد درد نیز ممکن است؟

همانطور که در قسمت آمپولهای سردرد گفتیم، تزریق آمپول بوتاکس نیز برای درمان سردرد توصیه می شود. متخصصان اعصاب و روان می گویند تزریق بوتاکس برای درمان سردردُ سردردها را کمتر و کمتر کند و این حملات را به چند ماه یک بار کاهش دهد.

حالا دیگر برای درمان سردرد فقط استفاده از قرص ضد سردرد پیش  روی شما نیست و اگر سردردهای میگرنی حسابی کلافه تان کرده می توانید به تزریق بوتاکس نیز فکر کنید.

بهترین قرص ضد سردرد چیست؟

 به صورت کلی می توان گفت بهترین قرص ها برای درمان سردردهای موضعی و میگرنی دو قرص ایبوبروفن و ناپروکسن هستند. این قرص ها می توانند لحظات آزاردهنده ی سردرد شما را به یک آرامش نسبی ختم کنند تا سردردهای عصبی کارهای روزانه تان را تحت تأثیر قرار ندهد. البته توجه داشته باشید که اگر سردردهای شما همیشگی و تکرارشونده است باید مطمئن شوید که درد شما به بیماری عصبی خاصی مربوط نمی شود.

متأسفانه اگر مبتلا به بیماری های عصبی باشید و خودسرانه مسکن ضد درد مصرف کنید ممکن است نه تنها موجب بهبودی شما نشود بلکه شدت بیماری را نیز افزایش دهد.

قوی ترین قرص ضد سردرد چه قرصی است؟

اگر چند سالی است دائماً سردرد داشته اید و به دنبال راهی برای درمان آن بوده اید، حتماً خوردن چند قرص ضد سردرد به شما پیشنهاد شده است. استامینوفن (Acetaminiphen)، نوافن، بروفن و ژلوفن متداول ترین قرص هایی هستند که مردم برای تسکین سردرد از آن ها استفاده می کنند. البته این قرص ها فقط نمونه هایی متداول از میان مسکن هایی هستند که به مسکن ضد سردرد شناخته می شوند.

بهترین قرص سردرد را باید با توجه به علت سردرد خود پیدا کنید. همان طور که در بخش های گذشته نیز توضیح دادیم، سردردها اگر دلیلی جدی و خطرناک داشته باشند پزشک راه های درمانی دیگری جز مصرف مسکن های ضد سردرد را پیشنهاد خواهد داد.

بهترین قرص برای درمان فوری سردرد شدید چیست؟

قرص ادوالژین، پروفن و ژلوفن برای درمان سریع سردردهای شدید پیشنهاد می شود. درصورتی که سردرد شدید و مداوم دارید و مسکن ها تاثیری نمی گذارند حتما به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

داروی سردرد مناسب کودکان چیست؟

علت یابی سردرد در کودکان بسیار مهم است و نباید سرخود و بدون مشورت با دکتر اطفال مصرف شود. اما در اگر سردرد همراه بیماری های ساده کودکان و طبیعی است میتوانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن استفاده کنید. در صورت تداوم سردرد کودک، حتما به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

پزشکان مختلف معتقدند در مواجهه با دردهای مختلفی که ممکن است با آن ها برخورد کنید و ما را آزار دهند، نباید عجولانه عمل کرد و برای هر نوع دردی سریعاً مسکن ضد درد مصرف کنیم. دردها برخی مواقع یک نشانه هستند تا ما به فکر درمان بیفتیم و بتوانیم با مشاوره از پزشک مشکلاتی را که ممکن است به سلامتی مان آسیب بزنند، پیدا کنید.

پس توجه داشته باشید که در کنار معرفی مسکن های مختلف به شما پیشنهاد می کنیم با مشاوره دارویی پذیرش 24 نیز مشورت کنید. دردهای عصبی مثل سردردهای عصبی لزوماً با استفاده ی همیشگی از مسکن ضد درد بهبود پیدا نمی کنند و گاهی لازم است اقدامی عملی تر انجام دهید.

4.3/5

(11 نظر)

نوبت حضوری پزشک

متخصص مغز و اعصاب را آنلاین رزرو کنید

دریافت نوبت دکتر مغز و اعصاب