پزشکی و سلامت

مصرف ژلوفن قبل واکسن کرونا

علی اسدااللهی امین فوق تخصص عفونی، در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه اگر با همین منوال و بدون قرنطینه و محدودیت ادامه دهیم تعداد ابتلا و فوتی ها چندین برابر خواهد شد، عنوان کرد: امیدواریم در جلسه جدید ستاد ملی کرونا تصمیمات عاجلی گرفته شود، چون این وضعیت فعلا با واکسیناسیون هم کنترل نمی شود، چراکه تازه بعد از دو هفته از دوز دوم است که واکسن عمل می کند و اثرات اجتماعی آن دو تا سه ماه بعد مشخص می شود. 
این پزشک متخصص همچنین در خصوص صحبت هایی که در خصوص عوارض برخی واکسن ها از جمله آسترازنکا برای سنین زیر 50 سال  شده، اظهار کرد: هر واکسن یک سری مزایا و یک سری عوارض دارد که متخصصان باید در این خصوص مرتبا به حاکمیت مشورت دهند و راه را اصلاح کنند، البته در کشورهای دیگر که واکسن های دیگر به وفور هست توصیه هایی می شود که بهتر است مثلا فلان واکسن به فلان گره سنی تزریق نشود.
اسداللهی در ادامه تأکید کرد: اما سازمان جهانی بهداشت آن را منع نکرده و تزریق آن هم برای افراد زیر 50 سال در شرایطی که واکسن دیگری در دسترس نبود منعی ندارد، اما اگر واکسن دیگری وجود داشت از واکسن های دیگر استفاده شود، بنابراین نباید مردم را بترسانیم. زنان باردار هم می توانند واکسن تزریق کنند و برای آنها بیشتر سینوفارم پیشنهاد می شود، همچنین بهتر است که دوز دوم هم از نوع دوز اول باشد اما اگر نبود می توانند از واکسنی که پیشنهاد می شود استفاده کنند، البته در برخی مطالعات نیز نشان داده که این امر تأثیر بیشتری هم داشته است. 
وی در پایان نیز یادآور شد: خوردن لبنیات، استفاده از ویتامین ها از جمله بیوتین و همچنین مسکّن بعد از زدن واکسن هم هیچ منعی ندارد، اما قبل از زدن واکسن مسکّن خاصی استفاده نکنید چون ممکن است از اثرگذاری واکسن کم کند، همچنین فردی که واکسن زده نیاز به قرنطینه ندارد چون ناقل نیست مگر اینکه به واسطه تماس با فرد بیمار ناقل ویروس باشد.

47231

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لارستان، «دکتر محمد اسعدیان» در مورد عوارض واکسن کرونا اظهار داشت: قبل از تزریق واکسن، برای پیشگیری از بروز عوارض استفاده از استامینوفن، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و آنتی هیستامین ها توصیه نمی شود.
وی افزود: از آنجایی که استفاده از آنتی هیستامین ها می تواند باعث پوشانده شدن علائم آنافیلاکسی بعد از تزریق واکسن گردد، استامینوفن نیز ممکن است باعث کاهش میزان ایمنی ناشی از تزریق واکسن کرونا شود.
معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی لارستان خاطرنشان کرد: استفاده از استامینوفن، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و آنتی هیستامین ها بعد از تزریق واکسن می تواند موجب کنترل عوارض ناشی از تزریق واکسن شده و استفاده از آن بعد از واکسیناسیون ممانعتی ندارد.
دکتر اسعدیان در مورد عوارض واکسن آسترازنکا گفت: برای پیشگیری از بروز عوارض بسیار نادر واکسن آسترازنکا، استفاده از هپارین، انوکساپارین، دالتپارین، وارفارین، آنتی کواگولانت های خوراکی مستقیم مانند ریواروکسابان و دابیگاتران، آسپرین و یا سایر داروهای ضد پلاکت توصیه نمی شود.
معاون غذا و داروی دانشکده تصریح کرد: شواهد نشان داده که ریسک ابتلا و تشدید بیماری کرونا در افرادی که واکسینه شده اند کاهش می یابد، اما به صفر نمی رسد؛ بنابراین افرادی که واکسینه می شوند می توانند در صورت مواجهه با ویروس، به صورت ناقلِ بدون علامت، ویروس را به نزدیکان خود که واکسینه نشده اند انتقال دهند.
دکتر محمد اسعدیان خاطرنشان کرد: به افراد واکسینه شده توصیه می شود که برای حفظ سلامت خانواده و جامعه، تمام پروتکل های بهداشتی جهت پیشگیری از انتشار بیماری کرونا شامل ماسک زدن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در مکان های پر جمعیت را رعایت کنند.
وی افزود: زمانی که تمامِ افرادِ حاضر در یک جمع واکسینه شوند، می توان محدودیت های مرتبط با پیشگیری از کرونا را رفع کرد.
معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: در صورتی که شخص واکسینه شده دچار علائم کرونا شود، باید از وی تست گرفته شود؛ در واقع، تزریقِ هیچ واکسنی نمی تواند باعث مثبت شدن تست PCR شود، اما ممکن است باعث مثبت شدن تست سرولوژی شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود اینکه دریافت واکسن کرونا بسیار ضروری است، اما معمولاً افراد نگران عوارض جانبی آن هستند. ممکن است پزشکان به افراد توصیه کنند به منظور کاهش درد و التهاب پس از دریافت واکسن کرونا، داروهای مسکن مصرف کنند، اما هشدار داده اند که نباید پیش از دریافت واکسن از این داروها استفاده کرد.
داروهای مسکن معمولاً برای کاهش التهاب مصرف می شود؛ اغلب این مسکن ها جز داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) هستند که به کاهش درد کمک می کنند. اگر چه اکثر مسکن ها بدون نسخه پزشک در دسترس هستند، اما مصرف آن ها به صورت منظم و بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود. نتایج چندین مطالعه نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از داروهای تسکین دهنده درد و NSAIDs خطر ابتلاء به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

چرا نباید پیش از دریافت واکسن از داروهای مسکن استفاده کرد؟

محققان معتقدند که افراد نباید پیش از دریافت واکسن کرونا هیچ فعالیت خاصی انجام دهند یا غذا و دارویی مصرف کنند که تأثیر واکسن کرونا را خنثی کند یا پاسخ ایمنی به واکسن را کاهش دهد. ممکن است مصرف داروهای مسکن پیش از دریافت واکسن کرونا اقدامی کاملاً بیهوده باشد، زیرا همه افراد واکنش یکسانی به واکسن کرونا نشان نمی دهند. به طور کلی مصرف داروهای مسکن فقط زمانی مؤثر است که فرد پس از دریافت واکسن کرونا دچار عوارض جانبی متوسط تا شدید آزاردهنده شده باشد.

آیا داروهای مسکن سیستم ایمنی بدن انسان را سرکوب می کند؟

نتایج مطالعات انجام شده در طول سال های گذشته نشان می دهد که بعضی از داروهای مسکن باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد می شود. زمانی که واکسن به بدن افراد تزریق می شود سیستم ایمنی بدن را وادار به تولید آنتی بادی می کند؛ بنابراین واکنش های التهابی در بدن رخ می دهد که به عنوان عوارض جانبی شناخته می شوند؛ بنابراین استفاده از داروهای مسکن ممکن است مانع عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن شود.
نتایج مطالعه دیگری که روی موش ها انجام شده است و در مجله Virology منتشر شده است، نشان می دهد که بعضی از داروهای مسکن ضد التهاب می توانند میزان تولید آنتی بادی در بدن را کاهش دهد. واکنش بدن هر فرد به واکسن کرونا متفاوت است و افراد عوارض جانبی متفاوتی را تجربه می کنند، بنابراین استفاده از داروهای مسکن قطعاً به این معنا نیست که فرد عوارض جانبی خاصی را تجربه نمی کند. بازو درد، تب، لرز و ضعف جز عوارض جانبی خفیف واکسن کرونا هستند که در عرض دو تا سه روز برطرف می شوند؛ بنابراین استفاده از داروهای مسکن به منظور پیشگیری از بروز عوارض جانبی توصیه نمی شود، مگر اینکه پزشک به شما توصیه کرده باشد این کار را انجام دهید.

آیا افراد می توانند داروهای معمول خود را پیش از دریافت واکسن کرونا مصرف کنند؟

ممکن است وضعیت سلامتی فرد در شرایطی باشد که باید داروهای مسکن را نیز در کنار دیگر داروها مصرف کند. افرادی که به بیماری های زمینه ای مبتلا هستند باید در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند، اگر این افراد به طور معمول از داروهای مسکن استفاده می کنند، نباید مصرف داروی خود را بدون مشورت با پزشک قطع کنند. از آنجایی که در این شرایط مصرف داروهای مسکن به بهبود عملکرد بدن فرد کمک می کند افراد باید پیش از دریافت واکسن با پزشک خود مشورت کنند تا در صورت لزوم دوز آن را کاهش دهند یا مصرف آن را قطع کنند.

برای تسکین عوارض جانبی چه اقداماتی باید انجام داد؟

افراد باید آگاه باشند که ممکن است پس از دریافت واکسن کرونا عوارض جانبی ناشی از آن را تجربه کنند؛ بنابراین باید خود را برای آن آماده کنند؛ به میزان کافی بخوابند و از رژیم غذایی سالم پیروی کنند. علاوه بر این افراد می توانند به منظور تسکین عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا، از داروهای مسکن استفاده کنند. توصیه شده است که افراد پیش از مصرف دارو با پزشک مشورت کنند، خود درمانی نکنند و دوزهای بالا نیز مصرف نکنند.

کد خبر 504854