پزشکی و سلامت

چگونه قرص خواب آور بسازیم

نام تجاری قرص تری فلوئوپرازین

Stelazine

کاربرد قرص تری فلوئوپرازین

اسکیزوفرنی و دیگر مشکلات روانی

اشکال دارویی قرص تری فلوئوپرازین

قرص و تزریقی

اطلاعات دارویی قرص تری فلوئوپرازین

قرص تری فلوئوپرازین یک داروی آنتی سایکوتیک از مشتقات فنوتیازین هاست و با بلاک کردن گیرنده های پس سیناپسی دوپامین در سیستم عصبی مرکزی اثر خود را اعمال می کند. قرص تری فلوئوپرازین برای درمان اختلالات سایکوتیک از جمله اسکیزوفرنی به کار می رود و همچنین در درمان تهوع و استفراغ و اختلالات اضطرابی نیز کاربرد دارد.

مقدار و روش مصرف قرص تری فلوئوپرازین

  • قبل از شروع درمان با قرص تری فلوئوپرازین، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی را راجع به قرص تری فلوئوپرازین به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • دوز و مقدار قرص تری فلوئوپرازین، از فردی به فرد دیگر و با توجه به شرایط و نوع بیماری متفاوت است؛ قرص تری فلوئوپرازین را دقیقا همانطور که پزشک برای شما تجویز کرده است و در فواصل زمانی معین شده استفاده نمایید.
  • درصورت مصرف همزمان قرص تری فلوئوپرازین با آنتی اسیدها، بین مصرف قرص تری فلوئوپرازین و آنتی اسید باید حداقل دو ساعت فاصله باشد.
  • اگر بیمار توانایی بلعیدن قرص را ندارد می تواند آن را خرد کرده و همراه با آب یا دیگر مایعات مصرف کند.
  • در صورت تزریق عضلانی قرص تری فلوئوپرازین، تزریق باید عمیق صورت بگیرد.
  • درصورت فراموش نمودن یک دوز، بیمار باید دوز فراموش شده را به محض به یادآوردن مصرف کند و اگر بیش از دو دوز از قرص تری فلوئوپرازین را در روز مصرف می کند، دوز فراموش شده را باید حداکثر تا یک ساعت پس از زمان تعیین شده مصرف کند و در غیراین صورت آن را حذف کند.
  • نباید مصرف قرص تری فلوئوپرازین را بدون دستور پزشک معالج قطع نمود چرا که قطع ناگهانی دارو موجب تهوع، استفراغ، گیجی، سردرد و افزایش ضربان قلب می شود.
  • ممکن است مدت یک تا دو هفته زمان لازم باشد تا اثرات قرص تری فلوئوپرازین آشکار شود، بنابراین حتما دوره درمان را تکمیل کرده و بدون مشورت با پزشک خود مصرف قرص تری فلوئوپرازین را قطع نکنید.

ما توصیه می کنیم پیش از اقدام برای مصرف قرص تری فلوئوپرازین با روانپزشک مشورت کنید.

وب سایت و یا اپلیکیشن پذیرش24 توانسته است به صورت 24 ساعته و آنلاین؛ امکان مشاوره تلفنی، متنی و صوتی با بهترین پزشکان و کارشناسان آنلاین بیماری های روان را فراهم کند.

تداخلات دارویی قرص تری فلوئوپرازین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروها (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

  • مصرف همزمان قرص تری فلوئوپرازین با آنتی اسیدها باعث کاهش جذب آن می شود.
  • تری فلوئوپرازین اثرات درمانی داروی لوودوپا را کاهش می دهد.
  • مهارکننده های استیل کولین استراز و داروهای ضد پارکینسون باعث کاهش اثر قرص تری فلوئوپرازین می شوند.
  • داروهای ضد مالاریا ، لیتیم و متوکلوپرامید موجب افزایش اثرات قرص تری فلوئوپرازین می شوند.
  • قرص تری فلوئوپرازین باعث افزایش اثرات داروهای آنتی کولینرژیک و زولپیدم می شود.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف قرص تری فلوئوپرازین

  • بعضی دارو ها را نمی توان در بعضی شرایط تجویز نمود و بعضی دارو ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قرص تری فلوئوپرازین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:
    1. اگر به بیماری های قلبی عروقی مبتلا هستید.
    2. اگر دچار بیماری های تنفسی هستید.
    3. اگر با مشکل احتباس ادرار مواجه هستید.
    4. اگر مبتلا به صرع یا سایر بیماری هایی که موجب تشنج می شوند هستید.
    5. اگر به بیماری پارکینسون مبتلا هستید.
  • مصرف قرص تری فلوئوپرازین در دوران شیردهی باید با احتیاط و زیر نظر پزشک متخصص صورت بگیرد زیرا این دارو در شیر ترشح می شود.
  • مصرف قرص تری فلوئوپرازین فرد را خواب آلوده می کند، پس تا زمان رفع اثر دارو از رانندگی، کار با وسایل پرخطر و انجام سایر فعالیت هایی که نیازمند هوشیاری کامل هستند بپرهیزید.
  • برای پیشگیری از کاهش فشار وضعیتی، در هنگام مصرف قرص تری فلوئوپرازین از تغییر وضعیت ناگهانی خودداری کنید.

عوارض جانبی قرص تری فلوئوپرازین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف  کنندگان نیز هیچ نوع عارضه ای بروز نمی دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف قرص تری فلوئوپرازین، از بین می روند. در  صورت بروز هریک از عوارض می بایست به پزشک اطلاع داده شود

  • سرگیجه، سردرد و تشدید علائم سایکوتیک
  • غش و افزایش ضربان قلب
  • تاری دید، وزوز گوش و افزایش فشار داخل چشم
  • خشکی دهان، تهوع، استفراغ، اسهال و بی اشتهایی

شرایط نگهداری قرص تری فلوئوپرازین

قرص تری فلوئوپرازین را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

نوشته های مشابه

  • چگونه از آلزایمر پیشگیری کنیم؟ 8 روش موثر پیشگیری از آزایمر

    1401-10-01

  • 8 درمان خانگی سوختگی با روغن که پوست شما را نجات می دهد

    1401-08-14

قرص تری فلوئوپرازین را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه  دارید.

درصورت تغییر رنگ شدید قرص تری فلوئوپرازین، از تزریق آن خودداری کنید.

با توجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل به مراجعه حضوری می توانید با مراجعه به وب  سایت و یا اپلیکیشن پذیرش24، به صورت 24 ساعته و آنلاین؛ از مشاوره تلفنی و متنی با مجرب ترین روانپزشکان آنلاین، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

سوالات متداول درباره ی قرص تری فلوئوپرازین

پاسخ سوالات از نظر و مورد تایید خانم دکتر مریم وحید مقدم متخصص روانپزشکی می باشد.

قرص تری فلوئوپرازین برای چیست؟

قرص تری فلوئوپرازین داروهای خانواده آنتی سایکوتیک ها یا ضد توهم و هذیان ها هست که در واقع از دسته تیپیک این داروها هست ما آنتی سایکوتیک ها را به دو دسته بزرگ تقسیم می کنیم دسته داروهای تیپیک و اتیپیک آنتی سایکوتیک های تیپک در واقع زودتر کشف شده اند عوارض بیشتری می توانند داشته باشند در کنارش تاثیرات بیشتری هم دارند آتیپیک تاثیرات خوبی دارند در کنار این عوارض کمتری را نسبت به انتی سایکوتیک ها وجود دارد و خوب جدید تر هستند قرص تری فلوئوپرازین از داروهای قدیمی از دسته ی تیپیک می باشد.

جایگزین قرص تری فلوئوپرازین؟

هم خانواده قرص تری فلوپرازین تعداد داروهای زیادی هست بسته به اینکه به چه دلیلی قرص تری فلوپرازین شروع شده میتونیم با داروهای دیگری جایگزینش کنیم و قرص تری فلوپرازین باید حتما تحت نظر روانپزشک یا هر پزشکی که قرص تری فلوپرازین تحت نظرش شروع شده در واقع اتفاق بیفتد. قرص تری فلوپرازین از خانواده آنتی سایکوتیک ها یا ضد توهم و هذیان ها هست که در دوز پایین برای اضطراب هم استفاده میشه و همه اعضای خانواده این داروها می توانند به عنوان ضد اضطراب در دوز پایین استفاده بشن قابل جایگزینی هستند و بسته به اینکه عوارضشان برای فردی که استفاده می کند نسبت به فایده ای که براشون داره کمتر باشه و بعضی از افراد با قرص تری فلوپرازین عوارض زیادی دارند که در آن صورت قابل جایگزینی است.

آیا تری فلوپرازین اعتیاد آور است؟

قرص تری فلوئوپرازین اعتیادآور نیست یعنی بعضی از داروها اعتیادآور اند یعنی الان من یکی قرص باید استفاده کنم فردا نیازه که برای همون اثری که امروز میگیرم دو تا قرص استفاده کنم پس فردا لازم است سه تا قرص استفاده کنم به این داروها دوروهای اعتیادآور گفته می شود قرص تری فلوئوپرازین جزء این دسته داروها نیست ولی اگر تحت درمان با این قرص هستیم معمولش این هست که کم کم افزایش دز داریم و کم کم موقع قطع کاهش پیدا میکند و بعد قطع میشه پس مصرف ناگهانی با دوز بالا و قطع ناگهانی قرص تری فلوئوپرازین عوارض داره برامون این به معنی اعتیادآور بودن نیست به معنی این است که باید کم کم دارو افزایش پیدا کنه اگر قراراست قطع بشه کم کم طبق نظر پزشک کاهش پیدا کند.

روش ترک تری فلوپرازین؟

 نه قرص تری فلوئوپرازین جزء داروهایی که اعتیاد آور هستند به حساب نمیاد. اعتیاد تعریف خاصی داره که خوبه که مطلع بشید.منظور از اعتیاد این هست که بعد از مدتی از استفاده از دارو نیاز باشه که دوز دارو افزایش پیدا کند تا همان اثر قبلی رو بتونیم داشته باشیم و مقدار مصرف دارو بیشتر و بیشتر میشه در طول زمان در حالی که داروهای مثل قرص تری فلوپرازین و هم خانواده اش این مسئله را ندارند و اعتیاد آور نیستند ولی باید در نظر داشته باشید که اگر قرص تری فلوپرازین رو استفاده می کنیم به خصوص در دوزهای بالا وقتی می خوام قطع کنیم باید کم کم این قطع دارو اتفاق بیفتد چون قطع ناگهانی برای فرد عارضه ایجاد می کنه و باز به مفهوم اعتیادآور بودنش نیست به این معنی است که بدن عادت کرده به حضور این ماده و برای اینکه بخواهیم حذفش بکنیم باید کم کم کاهش بدیم و نه به صورت ناگهانی.

قرص تری فلوئوپرازین باعث چاقی می شود؟

در مورد عارضه چاقی به دنبال مصرف قرص تری فلوپرازین باید بگم که این دارو و هم خانواده هاش مشکل چاقی می تونی جا بکنند با افزایش اشتها و در کنار مصرف این داروها به خصوص در طولانی مدت قرار است استفاده بشه حتما رژیم غذایی و ورزش باید وجود داشت بسته باشه تا عارضه ی چاقی اتفاق نیفتد.

 

توجه:

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست.بنابراین لازم است برای مصرف کردن دارو و اطلاع ازعوارض جانبی آن با توجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

 

دکتر مریم وحید مقدم

دکترمریم وحید مقدم متخصص اعصاب وروان (روانشناسی و روانپزشکی) و فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته اعصاب و روان درسال 1395 و عضو انجمن روانپزشکان هستند. مشاوره و فعالیت ایشان در زمینه های ویزیت و تشخیص بیماری های اعصاب و روان، مشاوره در زمینه اختلالات جنسی، زوج درمانی، اختلالات خواب، اختلالات اشتها، اختلالات روانپزشکی کودک و نوجوان، اختلالات رفتاری در سالمندان و… است.

3.5/5

(4 نظر)

این
روزها اگر نگاهی به داخل کیف،جیب یا روی
میز خیلی ها بیندازید انواع و اقسام
قرص های مسکن را پیدا می کنید. مسکن ها
با ساز و کارهای مختلف بر اعصاب مرکزی یا
محیطی تاثیر می گذارند. مصرف
بیش از حد و نادرست مسکن هایی که مثل نقل
و نبات از داروخانه ها خریداری می شود
اما آن قدر زیاد است که باعث هشدار جدی
سازمان های بین المللی شده است.
زخم
معده،آسیب دیدگی کبد،آسیب به
کلیه ها،بیماری های قلبی و افزایش
حساسیت به درد از عوارض مشهور مصرف نادرست
مسکن ها هستند. محققان
به همین خاطر پیشنهاد می کنند از مسکن های
طبیعی که در بسیاری خانه ها پیدا می شود
برای درمان دردها استفاده شود.

– زنجبیل:
برای
درد های استخوانی و درد زانو توصیه
می شود.اگر
به کشیدگی عضله دچار شده اید، گلودرد
دارید و یا از بیماری مسافرت در رنج هستید
برای خود یک تونیک زنجبیل درست کنید تا
به قدرت آن پی ببرید. همچنین
بررسی ها نشان داده اند که زنجبیل
می تواند باعث جلوگیری از تهوع ناشی از
عمل جراحی و شیمی درمانی شود.
خاصیت
گرم کنندگی و فعال کنندگی زنجبیل آن را
به عنوان شفابخش خانگی معرفی کرده است.

– زردچوبه:
برای
درد گلو و تقویت کلی بدن معجزه می کند.
ماده
موثر زردچوبه یعنی Curcumin اثرات
ضد التهابی و ضد درد شبیه داروهای مسکن
معمولی را داراست. اثر
ماده مؤثر زردچوبه را با داروهای استروئیدی
و غیر استروئیدی حاوی فنیل بوتازون قابل
مقایسه است. زردچوبه
به دلیل خصوصیات آنتی آکسیدانی قوی خود
یکی از مؤثرترین مواد در جلوگیری از سرطانی
شدن سلول های بدن است. این
گیاه همچنین موجب افزایش ترشح انسولین و
کاهش قند خون در بیماران دیابتی می شود.

– سیر
و روغن زیتون: برای
گوش درد روغن زیتون را با سیر قاطی کرده
و کمی آن را گرم کنید. سپس
روغن را از صافی رد کرده و در گوش بچکانید.

– خیار
و بابونه: برای
مداوای سر درد پوست خیار سرد شده در یخچال
را روی پیشانی قرار دهید. برای
سردردهای شدید، میگرن و یا سردردهای جزئی
روزانه همچنین می توانید از بابونه
استفاده کنید. یک
قطره روغن گیاهی نعنا فلفلی و یک قطره
روغن گیاهی بابونه را با هم مخلوط کرده
روی پیشانی و گیجگاه ها زده و به آرامی
ماساژ دهید.

– میخک
و نعنا فلفلی: برای
سلامتی دهان و دندان اگر از زخم و آفت در
دهان خود رنج می برید یک دانه میخک را
خوب بجوید. اگر
از درد دندان رنج می برید، دانه میخک را
روی دندن خود برای مدتی قرار دهید.
ترکیب
آن با نعنا فلفلی معجزه می  کند.
یک
قاشق چایخوری چوب میخک، یک قاشق چایخوری
برگ نعنا فلفلی و یک قاشق چایخوری آویشن
را در یک فنجان آب جوش بریزید و کاملا
مخلوط کنید. پنبه
را به این محلول آغشته کرده و روی آفت
بزنید.

5454